51
چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر

۹۳.واى بر كسانى كه دنيا را به وسيله دين به سوى خود مى كشند. براى مردم لباس ميش مى پوشند و زبانشان شيرين تر از عسل ، اما دلهايشان دل گرگ است. خداوند متعال مى فرمايد: مرا فريب مى دهند يا بر من گستاخى مى كنند؟! به عزّتم سوگند فتنه اى بر آنان برانگيزم كه دانايشان در آن حيران ماند.

۹۴.پيامبر صلى الله عليه و آله در تسليت دادن به يكى از يارانش چنين نوشت : اما بعد ، خداوند والا نام، پاداشت را بزرگ بدارد و به تو صبر، و به ما و تو شكر عطا نمايد. جان ها و دارايى ها و خانواده ما از موهبت هاى مبارك خداوند است و همه عاريه هايى بازگردنده؛ ما مدتى معيّن از آنها بهره مى گيريم و او آنها را در وقتى مشخص مى گيرد و خداوند متعال وظيفه ما را شكر به هنگام عطا و صبر به گاه بلا قرار داده است؛ پسر تو نيز از موهبت هاى خداى متعال بود كه تو را با شادى و سرور از او بهره مند ساخت و در برابر پاداشى اندوخته شده از تو گرفت، اگر صبر كنى و به حساب خدا نهى.
پس مبادا كه بى تابى پاداشت را تباه كند و فردا بر از دست دادن پاداش مصيبت پشيمان شوى كه اگر بر پاداش آن درآيى ، بدانى كه مصيبتت در برابر آن اندك بوده است و بدان كه بى تابى، از دست رفته را باز نياورد و اندوه ، تقدير الهى را نمى راند. بى گمان پاداش بر تو فرود مى آيد، پس غم مخور والسلام.

۹۵.شهوت ، بيمارى است و نافرمانيش، دواى آن.

۹۶.حيا ، رشته نگهدارنده دين است.

۹۷.هيچ گناهى نيست جز آن كه نزد خداوند توبه اى دارد ، مگر بداخلاق كه از گناهى توبه نمى كند جز آن كه در بدتر از آن مى افتد.


چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
50

۹۳.وَيلٌ لِلَّذينَ يَجْتَنِبُونَ ۱ الدُّنيا بِالدِّينِ ، يَلبَسونَ لِلنَّاسِ جُلودَ الضَّأنِ مِن لينٍ ، ألسِنَتُهم أحلى مِنَ العَسَل ، وقُلوبُهُم قُلوبُ الذِّئابِ ، يَقولُ اللّهُ تعالى: أَفَبِي يَغتَرُّونَ أم عَلَيَّ يَجتَرِؤُونَ فَوَعزَّتي لأبعثَنَّ عَلى اُولئك فِتنةً تَذَرُ الحَليمَ مِنهُم حيرانَ. ۲

۹۴.وكَتَبَ صلى الله عليه و آله إلى بَعضِ أصحابِهِ يُعَزّيهِ : أمّا بَعدُ ، فَعَظَّمَ اللّهُ جَلَّ اسمُهُ لكَ الأجرَ ، وألهَمَكَ الصَّبرَ، ورَزَقَنا وإيّاكَ الشُّكرَ ، إنّ أنفُسَنا وأموالَنا وأهلينا مِن مواهِبِ اللّهِ الهَنيئةِ ، وعَواريهِ المسترَدّةِ ، نَتَمَتَّعُ بِها إلى أجَلٍ مَعدودٍ ، ويَقبِضُها لِوَقتٍ مَعلومٍ ، وقَد جعلَ اللّهُ تعالى عَلَينا الشُّكرَ إذا أعطى ، والصَّبرَ إذا ابتَلى. وقَد كان ابنُكَ مِن مواهِبِ اللّهِ تَعالى مَتَّعَكَ بِهِ في غِبطةٍ وسُرورٍ ، وقَبَضَهُ مِنكَ بِأجرٍ مَذخورٍ إن صبَرتَ واحتسبتَ ؛ فلا تَجمَعَنَّ عَلَيكَ أن يُحبِطَ جَزَعُكَ أجرَكَ ، وأن تندَمَ غَداً عَلى ثَوابِ مُصيبَتِكَ ؛ فإنَّكَ لو قَدِمتَ عَلى ثَوابِها عَلِمتَ أنَّ المُصيبةَ قَد قَصُرَت عَنها ، واعلم أنّ الجَزَع لايَرُدُّ فائتاً ، ولا يَدفَعُ حُزنٌ قَضاءَ اللّهِ ، فَليُذهِب أسَفَكَ ما هو نازلٌ بِكَ ، فَكأن قَد ۳ . والسَّلامُ. ۴

۹۵.الشَّهوةُ داءٌ ، وعِصيانُها دَواءٌ. ۵

۹۶.الحَياءُ نِظامُ الإيمانِ. ۶

۹۷.ما مِن ذَنبٍ إلّا ولَهُ عِندَ اللّهِ توبةٌ ، إلّا ما كانَ مِن سَيِّئ الخُلُقِ ؛ فَإنّه لا يَتوبُ مِن ذَنبٍ إلّا وَقَعَ فيما هُوَ شَرٌّ مِنهُ. ۷

1.. الظاهر بقرينة السياق و الروايات الاُخرى أنِّ «يجتنبون» تصحيف «يجتلبون».

2.. الكافي : ج ۲ ص ۲۹۹ وفيه «يختلون» بدل «يجتنبون»، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۱۲۹ وفيه «يجتلبون» بدل «يجتنبون» وليس فيهما من «يلبسون» إلى «الذئاب»، ثواب الأعمال : ص ۳۰۴، قرب الإسناد : ص ۲۸ ح ۹۳ كلاهما عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه.

3.. قال العلامة المجلسي في بحار الأنوار : ج ۸۲ ، ص ۹۶ : هذا من قبيل الاكتفاء ببعض الكلام ، أي فكان قدمت أو وصل إليك ثواب صبرك ، وقال العلامة الأحمدي في مكاتيب الرسول : ج ۳ ، ص ۵۴۴ : «فكان قد» يحتمل أن يكون «قد» اسما بمعنى حسب، مبنيّة على السكون أو معربة فحذف مضافةً، والتقدير قدك أي حسبك هذا النازل ، يقال: قد زيدٌ درهمٌ كقولهم : قدنى درهمٌ ، ويحتمل أن يكون اسم فعل بمعنى يكفى ، أي: فكان يكفي النازل شاغلاً ، ويحتمل أن تكون حرفية و تختصّ بالفعل المتصرّف وقد يحذف الفعل بعده كقول الشاعر : لما تزل برحالنا وكأن قد؛ أي: وكان قد زالت، والتقدير حينئذٍ: فكأن قد كفاك.

4.. المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۳۰۶ ح ۵۱۹۳ ؛ تحف العقول : ص ۵۹ كلاهما نحوه.

5.. أعلام الدين : ص ۲۹۶.

6.. المجازات النبويّة : ص ۱۰۵ ح ۷۳.

7.. تاريخ اليعقوبي : ج ۲ ص ۹۹ وفيه «لا يخرج من شيء» بدل «لا يتوب من ذنب»، قرب الإسناد : ص ۴۵ ح ۱۴۷ نحوه.

  • نام منبع :
    چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 198388
صفحه از 252
پرینت  ارسال به