107
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

گذاشت قريش درباره من چنين سخنى بگويند! اگر چنين كنند، به بلندى كوهى رو خواهم آورد و خود را از آن‌جا پرتاب مى‌كنم تا كشته شوم و آسوده گردم.

رسول خدا فرمود: بيرون رفتم و تصميم بر اين كار گرفتم. به وسط كوه كه رسيدم صدايى از آسمان شنيدم مى‌گويد: «اى محمد! تو فرستاده خدا هستى و من جبرئيلم.»۱

براساس اين گفته، ترس و بيم پيامبر به پايه‌اى مى‌رسد كه تصميم به خودكشى مى‌گيرد درحالى‌كه اراده خداوند تعلق گرفته وى را به پيامبرى و هدايت مردم و دعوت آنان به سوى حق برگزيند. بنابراين، آيا مطالبى كه در اين روايت وجود دارد با آن افق روشن، تناسب و سازگارى دارد؟!

بدين‌گونه مى‌توانيم موضوعات تاريخى را بر مبانى قطعى و ثابت عقل و كتاب و سنّت عرضه كنيم تا نتايج واضح و روشنى به دست آوريم و از موضوعاتى كه در برابر نقد سازنده علمى تاب نمى‌آورند، دست برداريم.

پس از ملاحظه آيات صريح قرآن عزيز، اگر رواياتى را بنگريم كه پيرامون نخستين برخورد رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم با وحى الهى در برخى منابع حديث و سيره وارد شده و در كنار آن مسايل شگفت‌آورى كه آيات قرآن آن‌ها را نمى‌پذيرد، مورد توجه قرار دهيم، به راهيابى افسانه‌ها و اسرائيليات به اين‌گونه روايات اطمينان حاصل مى‌كنيم.

جا دارد بين اين روايت و حديث ديگرى كه در بحار الانوار علامه مجلسى (رضوان اللّه تعالى عليه) آمده كه مربوط به آثار خارق العاده وحى الهى و نتايج حاصل از آن است و در مورد شخص رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم و شخصيّت و

1.( ۱). تاريخ طبرى ۲/ ۲۰۱؛ تحقيق محمد ابو الفضل ابراهيم، چاپ دار سويدان. بيروت.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
106

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم از ناحيه پروردگارش دليل روشن داشت. پيامبران كانون هدايت مردمند و دلايل روشنى در اختيار دارند ولى مردم از چنين موهبتى برخوردار نيستند. اما اين گزارش عايشه اشاره دارد كه ورقه، به رسالت پيامبر پى‌برد و در او ايجاد آرامش كرد!

اين‌گونه سخنان راه را جهت عيبجويى اهل كتاب در مورد رسالت نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم بازكرد و گفتند: طبق اين روايات، پيامبر شما به فرستاده شدن خود از نزد خدا مطمئن نبوده بلكه ورقه مسيحى به او چنين اطمينانى داده است؛ و برخى با استناد به همين گفته كه در كتب حديث آمده و تاريخ‌نگاران آن را منتشر ساخته‌اند! چنان بى‌پروا سخن گفته‌اند كه حتى مدعى شده‌اند رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم يكى از كشيشان تربيت‌يافته دست ورقه بوده است. و اين پرتگاهى است كه در اثر دورى از واقعيّت‌هاى عقل و كتاب و سنّت، به وجود آمده است.

آيا به راستى انسان خردمندى كه با منطق قرآن و از آن مسير با شخصيّت پيامبران آشنايى دارد، چنين چيزى را مى‌پذيرد؟ چگونه مى‌توان تنها با ادعاى انتساب اين گزارش به عايشه همسر پيامبر، مضمون آن را به عنوان يك حقيقت باور كرد؟!

روايتى دهشت‌آورتر و با محتوايى ترديدبرانگيزتر، در تاريخ طبرى آمده است؛ مى‌نويسد: پيامبر خوابيده بود كه فرشته‌اى نزد وى آمد و نخستين آيات سوره علق را بدو آموخت. رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود: «از خواب برخاستم و گويى در دلم فرشته‌اى حك شده بود. من كه هيچ‌يك از آفريده‌هاى خدا برايم تنفرآميزتر از شاعر يا مجنون نبودند، به اندازه‌اى كه توان نگريستن به آن دو را نداشتم. با خود گفتم: من دورافتاده، شاعرم يا مجنون! هرگز نخواهم‌

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11623
صفحه از 346
پرینت  ارسال به