13
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

مسئوليّت مهم را به شكلى رسا اعلام مى‌دارد:

يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ؛۱

آنان را تزكيه مى‌كند و به آن‌ها كتاب (قرآن) و حكمت مى‌آموزد.

تزكيه، يعنى تربيت به سوى كمال درخور آدمى كه اين تربيت به الگوى شايسته‌اى نياز دارد كه از تمام عناصر كمال بهره‌مند باشد:

لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛۲

رسول خدا به يقين براى شما الگو و سرمشق نيكويى بود.

4. رسالت خويش را از انحراف و گمراهى و تحريف پاس دارد. چنين امرى به شايستگى علمى و معنوى نيازمند است كه از آن به «عصمت» تعبير مى‌كنند.

5. در اجراى اهداف معنوى رسالت و تحكيم ارزش‌هاى اخلاقى در جان و روان انسان‌ها و اركان جوامع بشرى بكوشد و اين عمل تنها در چهارچوب دستورات الهى و با اجراى قوانين دينى ميسّر است و جز با بناى نهادى سياسى بر اساس ارزش‌هاى الهى تحقق‌پذير نيست. اجراى اين طرح‌ها و قوانين، رهبرى فرزانه، بسيار شجاع، فوق‌العاده مقاوم، آگاه به روحيّات طبقات مختلف جامعه و جريان‌هاى فكرى، سياسى و اجتماعى و قوانين مربوط به اداره و تربيت و راه و رسم زندگى، مى‌طلبد. موارد يادشده كه مى‌توان آن‌ها را به صلاحيّت‌هاى علمى تعبير كرد، افزون بر عصمتى است كه آن را صلاحيّت معنوى مى‌ناميم.

پيامبران و جانشينان آنان در راه تحقق اهدافى كه خداوند براى آنان ترسيم كرده بود، لحظه‌اى از پا ننشستند و از جان دست شستند و پنجه در پنجه دشوارى‌ها افكندند و از هيچ كوشش نياسودند. خداوند تلاش پى‌گير آنان را با

1.( ۱). جمعه/ ۲.

2.( ۲). احزاب/ ۲۱.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
12

إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ ۱ تو فقط بيم‌دهنده‌اى، و هر گروهى راهنمايى دارد.

پيامبران و جانشينانشان، مسئوليّت هدايت مردم را بر عهده دارند و وظايف و مسئوليّت آن‌ها بدين شرح است:

1. وحى را كامل و دقيق دريافت كنند كه چنين امرى به آمادگى تمام نياز دارد. از اين‌رو، خداوند خود فرستادگان الهى را برمى‌گزيند، و قرآن از آن آشكارا سخن گفته است:

اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ؛۲

خدا آگاه‌تر است رسالت خويش را كجا قرار دهد.

واللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشاءُ؛۳

خداوند از فرستادگانش هركه را بخواهد برمى‌گزيند.

2. رسالت الهى را به بشر برسانند. ابلاغ چنين رسالتى به داشتن صلاحيّت كامل بستگى دارد، و اين شايستگى مبتنى بر آگاهى لازم از جزئيات، اهداف رسالت و مصونيّت از اشتباه است:

كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ؛۴

مردم در آغاز، يك‌دسته بودند، خداوند پيامبران را برانگيخت تا مردم را مژده و بيم دهند و كتاب آسمانى را كه به سوى حق دعوت مى‌كرد، با آن‌ها نازل نمود تا در اختلافاتى كه بين مردم وجود داشت، ميانشان داورى كنند.

3. امتى وفادار و پايبند به رسالت الهى به وجود آورند و آنان را براى حمايت از رهبر، آماده سازند. قرآن با كاربرد دو واژه «تربيت» و «تعليم» اين‌

1.( ۱). رعد/ ۷.

2.( ۲). انعام/ ۱۲۴.

3.( ۳). آل عمران/ ۱۷۹.

4.( ۴). بقره/ ۲۱۳.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11611
صفحه از 346
پرینت  ارسال به