15
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

بپرورانند و اين برنامه‌ريزى الهى در اين سخن رسول گرامى اسلام جلوه‌گر شد كه فرمود:

«إنى تارك فيكم الثقلين ما إن تمسكتم بهما لن تضلّوا، كتاب اللّه و عترتى و إنهما لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض»؛

من دو چيز گرانسنگ ميان شما برجاى مى‌گذارم، تا زمانى كه به آن‌ها متمسّك و پاى‌بند باشيد، هرگز به گمراهى نمى‌افتيد، آن دو چيز، كتاب خدا (قرآن) و عترت منند، و از يكديگر جدايى‌ناپذيرند تا در كنار حوض كوثر به نزد من درآيند.

در اين مسير، امامان معصوم عليهم السّلام همان برجستگانى بودند كه پيامبر به فرمان خدا، آنان را براى رهبرى امت، پس از خود منصوب كرد. رفتار آنان بيانگر روش واقعى اسلام است و تحقيق و بررسى زندگانى آنان از چهره فراگير و چندبعدى حركت اصيل اسلامى پرده برمى‌دارد؛ حركتى كه راه خود را در ژرفاى جان مسلمانان طى مى‌كند. بى‌ترديد توان اين حركت پس از رحلت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم رو به كاهش نهاد. از اين‌رو، امامان معصوم عليهم السّلام بى‌آن كه از مسير سنّت هستى كه بر روش رهبرى و امّت حكمفرماست، خارج شوند، به آگاه ساختن مردم پرداختند و در جهت ايجاد و ارتقاى آگاهى مكتبى امت و حركت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم و انقلاب شكوهمندش، قدرت آن‌ها را به تحرك واداشته و شتاب بخشيدند.

زندگى ائمّه نيز در استمرار سيره پيامبر اسلام قرار داشت و مردم به آنان، چونان مشعل‌هاى فروزان هدايت رو مى‌آوردند. بدين‌سان، پيشوايان دين، مردم را به سوى حق و رضاى او هدايت كرده و خود، در راه اجراى دستورات الهى، استوار بودند و در دست‌يابى به كمال مطلوب انسانى، بر ديگران پيشى گرفتند. زندگى آن‌ها سرشار از جهاد، شكيبايى بر دشوارى‌ها و تحمل آزار ستمكاران بود تا آن‌جا كه در اين راه، عزّت شهادت را بر خوارى زندگى با ستمكاران ترجيح دادند و پس از جهاد و مبارزه‌اى بزرگ و بس باعظمت، به‌


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
14

رسالت آخرين پيام‌آور نور، حضرت محمد بن عبد الله صلّى اللّه عليه و اله و سلم تكميل ساخت و امانت و مسئوليّت هدايت بشر را بر عهده آن انسان برجسته نهاد و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم در اين راستا گام‌هاى شگفت‌انگيزى برداشت و در كوتاه‌ترين زمان، به بزرگترين نتايج دست يافت كه حاصل تلاش‌هاى بيست و سه ساله آن حضرت را مى‌توان چنين گزارش داد:

1. عرضه رسالتى كامل به بشر كه دربردارنده عناصر دوام و بقاست.

2. مجهز نمودن آن رسالت به عناصر بازدارنده از كژى و انحراف.

3. تأسيس و تشكيل امتى مسلمان كه اسلام را مكتب، پيامبر را رهبر، و آيين الهى را قانون زندگى مى‌دانست.

4. ايجاد دولتى اسلامى كه آيين الهى را به مرحله اجرا نهاد و پرچم اسلام را به دوش كشيد.

5. ارائه چهره درخشانى از رهبرى حكيمانه الهى كه خود تجسّم كامل آن بود.

تحقق كامل اهداف رسالت، در گرو چند امر بود.

الف) رهبر شايسته‌اى كه بتواند رسالت الهى را اجرا كند و آن را از دست هوسبازان، حفظ نموده و استمرار بخشد؛

ب) تربيت صحيحى كه متناسب با گذر زمان، براى همگان تداوم يابد و اين كار تنها از عهده مربّيانى برخوردار از صلاحيت علمى و معنوى برمى‌آيد؛ رهبرانى كه در منش و رفتار، چونان پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم برجسته‌ترين، به شمار آيند.

از اين‌رو، خواست خدا چنين بود كه نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم برگزيدگانى از اهل بيت خويش را درخور اين كار آماده سازد، و به نام مبارك آنان تصريح كند و رشته امور هدايت مستمرّ الهى را به دستور خدا به آنان بسپارد تا دين را از تحريف نادانان و فريبكاران حفظ و نسل‌هاى بعد را براساس ارزش‌ها

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11593
صفحه از 346
پرینت  ارسال به