161
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

هريك از انصار دست برادر مهاجر خود را گرفته و در امور زندگى با وى شركت جست و بدين‌ترتيب، مدينه صفحه‌اى خونين از تاريخ خود را در هم پيچيد، چراكه اين شهر هرروز شاهد نزاع و درگيرى تلخى ميان أوس و خزرج بود كه يهوديان با كينه‌توزى و دسيسه‌هاى خود آتش‌بيار آن معركه بودند. دوران جديدى از حيات مترقى انسانى به روى جهان گشوده شد. زيرا رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم با اين برادرى، بذر ماندگارى امت و تحرك ايمانى آن را نشاند.

ابعاد و نتايج پيمان برادرى‌

بعد اقتصادى‌

1. تأمين زندگى مهاجران و بازگرداندن وضعيّت اقتصادى آن‌ها به حالت نخست براى ادامه زندگى طبيعى آنان.

2. از بين‌بردن فاصله‌هاى طبقاتى در تلاش براى ريشه‌كن كردن فقر و تنگدستى.

3. تلاش در جهت استقلال اقتصادى به دور از هرگونه جمع ثروت غير مشروع و قطع دست رباخواران يهود.

4. اجراى طرح‌هاى اقتصادى، كشاورزى با فعّال كردن چرخ حركت تجارى و بازرگانى از خلال بسيج توانايى‌هاى مشترك مهاجران و انصار و استفاده از انديشه و فكر آن‌ها و انسجام و يكپارچه ساختن تلاش‌هاى آنان و بهره‌ورى از تمام منابع موجود در مدينه.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
160

اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به عنوان الگو و سمبل و كانون نيرو، مسلمانان را به كار وامى‌داشت و خود در آوردن سنگ و خشت، شركت مى‌نمود. يك‌بار درحالى‌كه سنگى برداشته، آن را به شكم خود چسبانده بود با اسيد بن حضير روبرو شد. وى عرض كرد: اجازه دهيد من اين سنگ را بياورم، حضرت از دادن آن خوددارى كرد و فرمود: برو سنگى ديگر ببر.

بناى خانه رسول گرامى صلّى اللّه عليه و اله و سلم و خانواده‌اش كه ساختمان پرهزينه‌اى نبود، نيز به پايان رسيد. خانه‌هاى آن بزرگواران نيز مانند زندگى آن‌ها بسيار ساده بود. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم مستمندانى را كه جايى براى سكونت نداشتند نيز فراموش نكرد و در كنار مسجد براى آنان مكانى تدارك ديد.۱

بدين‌ترتيب، اين مسجد در زندگى عبادى و امور حياتى مسلمانان در ساختن فرد و جامعه به پايگاهى فعّال، تبديل شد.

3. پيمان برادرى ميان مهاجر و انصار

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم براى ايجاد دولتى جديد و كشيدن خط بطلان بر برخى از آداب و رسوم نظام قبيله‌اى، بى‌آن‌كه به آن قبيله برخوردى داشته باشد، گام‌هاى ديگرى برداشت. حضرت مهر و محبت متقابل و گرمى ايمان مسلمانان را غنيمت شمرد و اساس رابطه بين افراد را ارتباط در عقيده و دين قرار داد و از پيوندهاى خونى و تعصّب‌هاى قبيله‌اى، فراتر رفت و فرمود:

در راه دين خدا، هردو تن با يكديگر برادر شويد.

و آن‌گاه دست على بن ابى طالب عليه السّلام را گرفت و فرمود:

«هذا أخى»؛۲

اين فرد، برادر من است‌

1.( ۱). بحار الأنوار ۱۹/ ۱۱۳؛ سيره نبوى ۱/ ۴۹۶.

2.( ۲). سيره نبوى ۱/ ۵۰۴.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10539
صفحه از 346
پرینت  ارسال به