165
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

6. گسترش دايره جامعه سياسى به جايى كه مسلمانان و يهوديان در يك نظام سياسى با يكديگر همزيستى داشته باشند و از آن دفاع نمايند.

7. تشويق بر گسترش روح همكارى ميان افراد جامعه مسلمان براى گذر از بحران‌هايى كه پيش روى آنان قرار مى‌گيرد.

5. نقش نفاق در آغاز استقرار پيامبر در مدينه‌

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به ايجاد جامعه اسلامى توجه خاصى مبذول داشت و از همين رهگذر براى تمركز كليه نيروها و توانايى‌ها و سوق آن‌ها به مدينه، هجرت را بر همه مسلمانان، جز در مواردى كه عذرى موجه در ميان باشد، واجب ساخت.

در اين دوران جديد، شهر مدينه از امنيّت و آرامش مناسبى بهره‌مند بود، از سويى اين قضيه براى ساير قوايى كه در آغاز دعوت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم را پذيرا نشدند، نگران‌كننده بود. زيرا اين قدرت‌ها نظاره‌گر طرفى بودند كه تا ديروز اعتقادات آن‌ها را مورد تهديد قرار مى‌داد ولى امروز به نظامى تبديل شده بود كه انسان را به سمت فضايل انسانى ارتقاء مى‌بخشيد و چنان قدرت رو به رشدى به‌شمار مى‌آمد كه هيچ‌چيز آن را از گسترش رسالت خود، باز نمى‌داشت و در اين راستا تعداد انبوهى از مردم، به اسلام گرويده و بخشى از آنان براى فاصله گرفتن از اين نظام و يا ايجاد پيمان همبستگى با آن، به برنامه ريزى مى‌پرداختند.

از سويى ديگر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم حركت نفاق‌انگيزان و تلاش‌هاى كينه‌توزانه يهود را، كه با ايجاد شكاف و تفرقه‌افكنى ميان صفوف مسلمانان، سعى در متلاشى كردن نظام نوپاى اسلامى داشتند، كاملا زيرنظر داشت.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
164

نشان داد و همه را به صلح و صفا و امنيت فراخواند و براى ايجاد دولتى كه محور آن را نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم تشكيل دهد و همه مردم بتوانند از حقوق انسانى خود در آن به‌طور مساوى برخوردار باشند، ميان مسلمانان و يهود پيمان صلح و هميارى برقرار نمود.

مى‌توان گفت: اين پيمان‌نامه در راستاى ايجاد دولتى اسلامى و متمدن در جامعه مدينه، به عنوان نخستين طرح قانون اساسى تلقى مى‌شد كه به سمت جامعه‌اى عربى و پس از آن جامعه‌اى انسانى جهانى جهت پذيرش نظام نو اسلامى در حركت بود.

مهم‌ترين مواد آن پيمان‌نامه، بدين قرار است:

1. موجوديت جامعه مسلمانان اعلام شود و فرد مسلمان مقتدرانه پيوند خود را با اين جامعه آشكار كند.

2. ابقاى نظام قبيله‌اى با افزودن بر نقش و اختيارات آن در جهت كاستن از مسؤليّت‌هاى دولت كه با شركت‌دادن آن‌ها در برخى فعاليّت‌هاى اجتماعى و نيز يارى‌جستن از آنان در حل پاره‌اى از مشكلات جلوه مى‌نمود.

3. تأكيد بر آزادى عقيده، به اين شكل كه به يهوديان اجازه داده شود بر آيين خود باقى بمانند و امور مربوط به خود را انجام دهند و شهروندان دولت جديد اسلامى به‌شمار آيند.

4. تحكيم پايه‌هاى امنيّت در شهر مدينه، به‌گونه‌اى كه اين شهر پايگاهى امن شناخته شود و قتل و كشتار در آن روانباشد.

5. برقرارى حاكميّت دولت و نظام اسلامى و برگشت دادن هرگونه تصميم براى حل خصومت به رهبرى اسلامى، كه در وجود مقدس رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم تبلور داشت.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11570
صفحه از 346
پرینت  ارسال به