179
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

آن‌گاه كه زهراى مرضيه عليها السّلام در خانه نبوت به كمال رسيد و از سرچشمه زلال نبوت و آب خوشگوار رسالت سيراب گشت، بزرگان صاحب فضيلت قريش كه قبل از ديگران به اسلام گرويده بودند و از ارج و احترام و مال و دارايى فراوانى برخوردار بودند، نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم آمده از زهراى اطهر عليها السّلام خواستگارى كردند و رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم با حكمت خود بدانان پاسخ مناسبى مى‌داد و مى‌فرمود: «من در اين قضيه در انتظار قضا و قدر الهى هستم.» و يا مى‌فرمود:

منتظر فرمان الهى‌ام.»۱

زمانى كه على بن ابى طالب عليه السّلام به خواستگارى فاطمه زهرا عليها السّلام آمد، پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم شادمان گشت و به او فرمود:

اى على! به تو مژده مى‌دهم خداى عزّ و جلّ قبل از اين‌كه من در زمين زهرا را به ازدواج تو درآورم، او را در آسمان به ازدواج تو درآورده است، لحظاتى قبل از آمدنت جبرئيل بر من نازل شد و گفت: اى محمد! خداى عزّ و جلّ نظرى به زمين افكند و تو را از ميان آفريدگانش گزينش كرد و به رسالت خود برانگيخت، در نظرى كه بار دوم به زمين نمود، از آن براى تو برادر و وزير و رفيق و همدم و دامادى برگزيد و دخترت فاطمه را به ازدواج او درآورد، فرشتگان آسمان بدين مناسبت جشن به‌پا كرده‌اند. اى محمد! خداى عزّ و جلّ به من فرمان داده كه به تو دستور دهم فاطمه را در زمين به ازدواج على درآورى و آن دو را در دنيا و آخرت به وجود دو پسر پاك‌سرشت و نجيب و پيراسته، نكوكار و والامقام مژده دهى.۲

رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم در حضور جمعى از مهاجر و انصار صيغه عقد ازدواج را با مهريه‌اى اندك اجرا كرد تا آن را سرمشقى براى پيروى امت قرار دهد و

1.( ۱). حياة النبى و سيرته ۱/ ۳۰۹ به نقل از المنتقى، تأليف كازرونى يمانى.

2.( ۲). كشف الغمه ۱/ ۳۵۶- ۳۵۸.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
178

پديدار گشت.۱

در حقيقت على بن ابى طالب عليه السّلام در اين نبرد بزرگ با كشتن وليد بن عتبه و يارى رساندن به عمويش حمزه و عبيدة بن حارث در به هلاكت رساندن شيبه و عتبه، دلاورى و دفاع جانانه‌اى انجام داد. به گفته شيخ مفيد در روز بدر علاوه بر كسانى كه على عليه السّلام در كشتن آن‌ها سهيم بود، تعداد سى و شش تن از مشركان به دست شخص امير مؤمنان كشته شدند.۲ ابن اسحاق مى‌گويد:

بيشتر كشته‌هاى مشركان در روز بدر توسط على عليه السّلام به هلاكت رسيده بودند.۳

اين شكست، قريش را به تغيير مسير كاروان بازرگانى خود از شام به سمت عراق واداشت. نظام قدرتمندى كه براى مسلمانان به وجود آمد، آثار خود را بر ساختار جامعه جزيرة العرب به جاى نهاد؛ اين آثار به تدريج پديدار شد و قريش رفته‌رفته موقعيت و احترام خويش را بين قبايل از دست داد، در حالى كه پيوند علاقه و محبت مسلمانان ميان خود و رهبرشان رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم روزبه‌روز محكم‌تر مى‌شد.

2. توجه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به ازدواج زهرا عليها السّلام‌

زهرا عليها السّلام در دل پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم از جايگاه والايى برخوردار بود، زيرا پيامبر در وجود زهرا آرامش و تسلاى دل و نماى پاك و به يادگار مانده از خديجه و چشم‌اندازى از فرزندان نيك‌سرشتش را مى‌ديد. حضرت زهرا عليها السّلام در تمام رنج و گرفتارى‌هاى رسالت شريك پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم بود و براى كاستن درد و رنج پدر، بسيار كوشيد تا آن‌جا كه حضرت او را «ام ابيها» ناميد.

1.( ۱). انفال/ ۹ و ۱۱ و ۱۲ و ۴۲ و ۴۴ و آل عمران/ ۱۳۰ و ۱۲۳ و ۱۲۷.

2.( ۲). ارشاد ۳۹- ۴۰.

3.( ۳). مناقب ۳/ ۱۲۰.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10559
صفحه از 346
پرینت  ارسال به