181
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

صلح و صفا باشد، اهل صلح و صفا هستم و با كسى كه با شما دشمنى ورزد، دشمنى مى‌كنم.

3. رويارويى با يهود و بيرون راندن بنى قينقاع‌

يهوديان خطر رشد روزافزون قدرت اسلام و مسلمانان را در مدينه حس كرده بودند، چراكه اين نظام نوپا، قدرتمندانه و باصلابت هرچه تمامتر به يك قدرت حاكم تبديل شده بود.

پيش از جنگ بدر، پيمان‌نامه صلح به دريچه اطمينانى مى‌ماند كه دو طرف را كنترل مى‌كرد و مانع بروز جنگ مى‌شد، ولى پيروزى پايدار مسلمانان، روح عداوت و دشمنى يهود را به سرحد انفجار رساند و احساسات شرارت‌آميز آن‌ها را برافروخت و ديگر فرقه‌هاى اهل نفاق نيز آن‌ها را در اين راستا يارى كرده و به عيب‌جويى و توطئه پرداختند و با سرودن اشعار، مردم را بر ضد مسلمانان تحريك مى‌كردند؛ زيرا مسلمانان علاوه‌بر دين و آيين جديدشان به حكومتى نوپا دست يافته بودند.

اطلاعات و اخبار مربوط به آن‌ها، از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم پوشيده نبود و در دل و جان مسلمانان چنان جرأت دفاع و علاقه‌مندى به اسلام به جنبش درآمده بود كه يكى از جان‌نثاران اسلام به نام سالم بن عمير هنگامى كه شنيد مشركى به نام ابو عفك از تيره بنى عوف پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم را ناسزا مى‌گويد نتوانست خوددارى كند و او را به هلاكت رساند۱ و همين ماجرا در مورد زن مشرك كينه‌توزى به نام عصماء دختر مروان نيز تكرار شد.۲ هم‌چنين مسلمانان‌

1.( ۱). مغازى ۱/ ۱۷۴.

2.( ۲). مغازى ۱/ ۱۷۲.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
180

زمانى كه اثاثيه منزل زهرا عليها السّلام را نزد رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم نهادند و بيشتر ظروف موجود در آن، سفالين بود، اشك در چشمان مباركش حلقه زد و فرمود: «خدايا! اين زندگى را بر خاندانى كه بيشتر ظروف آن‌ها سفالين است، مبارك گردان.»۱

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم در سرتاسر امور ازدواج دختش زهرا عليها السّلام حتى امور جزئى آن، توجه و عنايتى فوق العاده مبذول داشت. بخشى از توجه آن بزرگوار به اين موضوع، در دعايى كه وى شب زفاف در حق آن دو بزرگوار انجام داد، جلوه‌گر است؛ آن‌جا كه فرمود:

خدايا! پيوند آن دو را با يكديگر محكم گردان و دل‌هاى آن‌ها را نسبت به يكديگر مهربان ساز و آن دو و نسل آنان را از وارثان بهشت برين مقدّر دار و به آنان فرزندانى پاك و پيراسته و مبارك عطا فرما و در نسل اين دو بركت ايجاد كن و آنان را به مقام پيشوايى برسان تا به فرمان تو مردم را به اطاعتت رهنمون گردند و به آن‌چه رضاى توست فرمان دهند.

نيز فرمود:

«يا رب انك لم تبعث نبيّا الّا و قد جعلت له عترة، اللهم فاجعل عترتى الهادية من علي و فاطمة»؛

خدايا! براى هر پيامبرى كه برانگيختى عترتى قرار دادى، خدايا! عترت رهنمون‌گر مرا از نسل على و فاطمه قرار ده.

و سپس فرمود:

«طهّركما اللّه و طهّر نسلكما، أنا سلم لمن سالمكما و حرب لمن حاربكما»؛۲

خداوند شما و نسل شما را پاك و پيراسته گرداند، من با هركس در مورد شما با

1.( ۱). كشف الغمه ۱/ ۳۵۹.

2.( ۲). كشف الغمه ۱/ ۳۵۹.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10575
صفحه از 346
پرینت  ارسال به