185
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

زارى زنان و طمع‌ورزى‌هاى بازرگانى كه تمام راه‌هاى امن بازرگانى خود را از دست داده بودند، عوامل ديگر در اين راستا به‌شمار مى‌آمدند.

هدف از جنگ اين بود كه مسلمانان را به ضعف بكشانند و راه‌هاى بازرگانى شام را امنيّت ببخشند و به رشد روزافزون نيروهاى نظامى مسلمانان پايان دهند تا مكّه را از خطر اشغال و نابودى شرك، دور نگاه دارند. از ديگر امورى كه در تدارك اين جنگ دخالت داشت، تحريكات يهوديان و منافقان مدينه براى تهاجم به اين شهر و نابود ساختن اسلام بود.

عباس بن عبد المطلب طى نامه‌اى به‌سرعت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم را از متحد شدن قريش براى جنگ و تدارك سازوبرگ و نيروى آن‌ها باخبر ساخت، زيرا قريش قبايل ديگر را به كمك فراخوانده بودند و براى دامن‌زدن به آتش جنگ و تصميم بر قتل و كشتار، ترفندهاى متعددى نظير به همراه آوردن زنان، اتخاذ كرده بود. اين نامه بصورت سرّى به پيامبر رسيد و پيامبر اين خبر را از مسلمانان نهان داشت تا موضوع روشن و توان و امكانات لازم را مهيا سازد.

سپاه بزرگ شرك به مدينه نزديك شد. رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم نخست، «انس» و «مونس» پسران فضاله و سپس حباب بن منذر را براى كسب اطلاع از وضعيّت دشمن، نهانى به منطقه اعزام نموده بود. اخبار و اطلاعات بدست آمده توسط حباب با نامه عباس و اطلاعات پسران فضاله همخوانى داشت. بدين‌ترتيب، تعدادى از مسلمانان كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم آنان را در جريان اين خبر قرار داده بود از بيم غافلگيرى دشمن، در كمال احتياط و مراقبت، همچنان اين خبر را نهان داشتند.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم پس از آن‌كه اعلان فرمود قريش به قصد جنگ به اين ديار آمده، با ياران خويش به مشورت نشست. آنان در مورد سنگر گرفتن در مدينه و رويارويى با دشمن در بيرون شهر، ديدگاه‌هاى گوناگونى ارائه دادند.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
184

در اين مرحله، تمام كوشش نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم افزايش دامنه امنيّت و آرامش در جامعه مسلمانان و جلوگيرى از هرگونه حمله احتمالى بود؛ زيرا برخى از قبايلى كه از پذيرفتن اسلام سر بازمى‌زدند و در باطن با آن دشمنى مى ورزيدند، نمى‌توانستند با پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم و مسلمانان رفتار مناسبى داشته باشند، به همين دليل با تدارك نيرو، به مدينه حمله مى‌بردند و هرگاه مى‌شنيدند پيامبر براى نبرد با آنان از مدينه خارج شده، پا به فرار مى‌گذاشتند.

گروه ديگرى به فرماندهى زيد بن حارثه، جهت بستن راه جديد بازرگانى قريش از سوى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم اعزام شد و در مأموريتى كه بدان سپرده شده بود، موفق گرديد.

5. غزوه أحد۱

روزهاى پس از جنگ بدر بر قريش و مشركان سخت و دشوار گذشت.

پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم در مدينه، كار تربيت انسان‌ها و سامان دادن دولت را هم‌چنان ادامه مى‌داد، زيرا آيات الهى پى‌درپى نازل مى‌گشت و دستورات زندگى و سلوك و رفتار انسان را تشريع مى‌كرد و رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به شرح و توضيح اين تعاليم مى‌پرداخت و احكام را اجرا مى‌كرد و مردم را به اطاعت و فرمانبردارى خدا رهنمون مى‌گشت.

مشركان مكه و هم‌پيمانان آن‌ها، به عللى چند، دست به كار آتش‌افروزى جنگ جديدى بر ضد اسلام شدند تا شايد بتوانند كابوس شكست بدر را از ياد ببرند و آتش حقد و كينه‌اى را كه در دل ابو سفيان رئيس خاندان اموى و

1.( ۱). غزوه احد در ماه شوال سال سوم هجرت رخ داد.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10564
صفحه از 346
پرینت  ارسال به