193
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

پرداخت ديه دو نفرى كه كشته شده بودند، از آنان همكارى خواست. يهوديان كه قصد شومى در دل داشتند در نزديكى خانه‌هاى خود به استقبال حضرت رفتند و به وى و همراهانش خوشامد گفتند و از حضرت خواستند تا زمان عملى‌شدن درخواست وى، در آن‌جا بماند. پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نيز نشست و به ديوار يكى از خانه‌هاى آن‌ها تكيه زد.

آنان- با استفاده از فرصت- به‌سرعت دست به كار شدند تا با پرتاب سنگى از بالا بر سر حضرت او را به قتل برسانند. فرشته وحى بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم نازل شد و وى را از ماجرا آگاه ساخت. ناگهان حضرت از ميان آنان ناپديد شد و صحابه را در جمع آنان باقى گذاشت. بنى نضير با حالتى از اضطراب از مشاهده اين قضيه مات و مبهوت و از كار ناپسندى كه در پى انجام آن بودند به شدت نگران شدند. صحابه به‌سرعت خود را به مسجد رساندند و راز بازگشت حضرت را از او جويا شدند. رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:

يهوديان قصد كشتنم را داشتند كه خداوند مرا از توطئه آنان آگاه ساخت و از جا برخاستم.۱

ازاين‌رو، خداوند به اين دليل كه آنان پيمان‌نامه صلح با پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم را نقض و قصد جان آن حضرت را كرده بودند، خونشان را مباح شمرد. آنان چاره‌اى جز ترك مدينه نداشتند. عبد اللّه بن ابى رئيس منافقان و ديگران، بنى نضير را براى عدم اطاعت از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم و ايستادگى در برابر او ترغيب كردند. عبد الله به آنان وعده داد كه خود و هوادارانش آن‌ها را در رويارويى با پيامبر يارى مى‌رسانند و هرگز آن‌ها را تنها نخواهند گذارند.

1.( ۱). طبقات كبرى ۲/ ۵۷؛ امتاع الأسماع ۱/ ۱۸۷.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
192

مبلغان اسلام حمله برده و آن‌ها را به قتل رساندند. قبل از آن‌كه خبر كشته شدن آن‌ها به پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم برسد، ابو براء عامرى به پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم پيشنهاد كرد تا مبلغانى را براى تبليغ دين اسلام به سرزمين «نجد» اعزام دارد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود: «من از مردم نجد بر جان آنان بيم دارم». ابو براء گفت: بيم نداشته باش آنان در پناه من هستند. در عرف جزيرة العرب پناه دادن به افراد، از ارزش و اهميّتى چون خويشاوندى نسبى برخوردار بود؛ ازاين‌رو، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم از گفته وى اطمينان حاصل كرد و گروهى از مبلغان را جهت تبليغ اعزام نمود. امّا دست خيانت، آن‌ها را در كام خود فروبرد و عامر بن طفيل و قبايل بنى سليم در منطقه «بئر معونه» بر آن‌ها يورش بردند و آنان را به شهادت رساندند و غير از عمرو بن اميه كه وى را آزاد كردند، كسى از آن جمع زنده نماند. عمرو، ماجرا را به عرض رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم رساند و در مسير خود دو تن را به گمان اين‌كه از عامريان هستند، به قتل رساند، اما پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم از اين اتفاق اندوهگين شد و به او فرمود: بسيار كار ناپسندى انجام دادى، دو تن را كه در پناه من بودند، به قتل رساندى قطعا ديه آن‌ها را مى‌پردازم.۱

7. غزوه بنى نضير

گرفتارى‌هايى پياپى بر مسلمانان سبب شد تا منافقان و يهوديان مدينه بپندارند قدرت و شوكت مسلمانان درهم شكسته شده است. رسول گرامى صلّى اللّه عليه و اله و سلم با حكمت سياسى خود خواست چگونگى برخورد صحيح با يهود (بنى نضير) را مشخص نمايد و از مقاصد آن‌ها آگاه شود. ازاين‌رو، در

1.( ۱). سيره نبوى ۳/ ۱۹۳- ۱۹۵. اين غزوه در ماه ربيع الاول سال چهارم هجرى اتفاق افتاد.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11574
صفحه از 346
پرینت  ارسال به