259
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

گرفتند براى ديدار و گفت‌وگو با پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم هيئتى را نزد وى اعزام دارند. پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم با آن هيئت بلندپايه ديدار كرد ولى از آن‌جا كه ظواهر آنان رنگ بت‌پرستى داشت و لباس‌هاى ديبا و ابريشم بر تن داشتند و زيورآلات و صليب به گردن آويخته بودند، براى حضرت ناخوشايند آمد. فرداى آن‌روز با تغيير ظواهر خود، بار ديگر حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم رسيدند، رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم اين بار به آنان خوش‌آمد گفت و ارج و احترام نهاد و به آنان فرصت داد تا مراسم دينى خويش را برپا دارند.۱

سپس اسلام را بر آن‌ها عرضه كرد و آياتى از قرآن برايشان تلاوت فرمود؛ ولى آن‌ها از پذيرش اسلام سر باز زدند و بحث و مناقشات فراوانى ميان آنان صورت گرفت. سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به فرمان خداى عزّ و جلّ با آنان به مباهله بپردازد و روز بعد را براى انجام مباهله تعيين كردند.

فرداى آن‌روز رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم درحالى‌كه حسين را در آغوش و دست حسن را در دست داشت و پشت‌سر او دخترش فاطمه و پسرعمويش على بن ابى طالب عليه السّلام در حركت بودند، براى امتثال فرمان خداى متعال در محل تعيين شده حضور يافت. و قرآن حكيم به روشنى اين ماجرا را يادآور شده و فرموده است:

فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ؛۲

1.( ۱). سيره حلبى ۳/ ۲۱۱؛ سيره نبوى ۱/ ۵۷۴.

2.( ۲). آل عمران/ ۶۱.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
258

4. هركس با پيامبر قرار و پيمانى بسته تا پايان مدتش، از اعتبار برخوردار است. مشركان تنها چهار ماه مهلت دارند به اسلام بگروند و پس از گذشت اين مدت هر مشركى در سرزمين اسلامى ديده شود، به قتل خواهد رسيد.

وحى الهى بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نازل شد و اين اصل مهم را به آن حضرت ابلاغ نمود كه:

«أنه لا يؤدى عنك الّا انت او رجل منك»؛۱

موضوع برائت از مشركان را بايد خود ابلاغ كنى، و يا كسى از خودت، ابلاغ نمايد.

اين‌جا بود كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم، امير مؤمنان عليه السّلام را براى اين مأموريت اعزام فرمود. على بن ابى طالب عليه السّلام نيز ميان انبوه جمعيّت حاجيان به پا خاست و با قدرت و بى‌پروايى كه با قاطعيّت و روشنى پيام، متناسب بود به قرائت آن پرداخت و مردم با توجه و دقّت به آن گوش فرادادند. تأثير اين پيام بر مشركان به‌گونه‌اى بود كه همگى اسلام آورده و حضور پيامبر شرفياب شدند.

2. مباهله نصاراى نجران‌

سران و انديشمندان مسيحيان نجران در يك گردهمايى نامه رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم را كه حضرت در آن، آنان را به پذيرش اسلام دعوت كرده بود، مورد بررسى قرار دادند، ولى به نتيجه‌اى نهايى دست نيافتند. آن‌ها نوشته‌هائى در اختيار داشتند كه بر ظهور پيامبرى پس از حضرت عيسى عليه السّلام تأكيد داشت و امورى كه از محمد سرزده بود به پيامبرى او اشاره داشت. ازاين‌رو، تصميم‌

1.( ۱). كافى ۱/ ۳۲۶؛ ارشاد ۳۷؛ واقدى ۳/ ۱۰۷۷؛ خصايص نسايى ۲۰؛ صحيح ترمذى ۳/ ۱۸۳؛ مسند احمد ۳/ ۲۸۳؛ فضائل الخمسه من الصحاح السته ۲/ ۳۴۳.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11587
صفحه از 346
پرینت  ارسال به