261
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

به خدايى كه جانم در دست اوست! هلاكت نجرانيان نزديك شده بود و اگر مباهله انجام داده بودند به صورت بوزينه و خوك درمى‌آمدند و سرزمينشان بر آن‌ها آتشى برمى‌افروخت كه مردم نجران و حتى پرندگان بر درخت را طعمه خويش مى‌ساخت و سال، به پايان نرسيده بود كه همه نصارا به هلاكت مى‌رسيدند.۱

و بدين‌سان و بى‌آنكه اسلام آورند به ديار خود بازگشتند نقل شده ديرى نپاييد دو تن از سران نصارا به نام‌هاى عاقب و سيّد پس از حركت، نزد رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم بازگشتند و اسلام آوردند۲.

3. حجة الوداع‌

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم برجسته‌ترين الگوى بشريت به‌شمار مى‌آمد، آيات الهى را به مردم مى‌رساند و آن‌ها را تفسير مى‌كرد و با بيانى روشن، به تشريح احكام آن مى‌پرداخت. انبوه مسلمانان، مشتاق بودند در گفتار و كردار، از آن حضرت پيروى كنند. با فرارسيدن ماه ذى قعده سال دهم هجرى، رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم جهت آشنا ساختن مردم با احكام الهى در حج، تصميم بر انجام مراسم حج گرفت. گفتنى است كه پيامبر قبلا حج انجام نداده بود، لذا هزاران مسلمان از شهرهاى بزرگ و صحرانشينان و قبايل مختلف، دسته‌دسته به مدينه رو آوردند و خود را براى همراهى با رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم در سفر حج، آماده ساختند به گونه‌اى كه تعداد آن‌ها به مرز صد هزار نفر رسيد.

دوستى و محبت راستين و برادرى اسلامى و پاسخگويى به نداى رهبرشان رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم، مسلمانان را در يك مكان گرد آورد با اين‌كه در

1.( ۱). تفسير كبير ۸/ ۵۸.

2.( ۲). طبقات كبرى ۱/ ۳۵۷.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
260

هرگاه بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده بازهم كسانى با تو به ستيز برخيزند، به آن‌ها بگو: بياييد ما و شما فرزندان و زنان و نفوس خويش را فرابخوانيم و آن‌گاه مباهله انجام دهيم و لعنت خدا را نثار دروغگويان سازيم.

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم غير از افراد ياد شده هيچ‌يك از مسلمانان را با خود همراه نبرد تا بدين‌وسيله پيامبرى و رسالت راستين خود را براى همه ثابت كند. در اين‌جا كشيش نجران به همراهان خود گفت: اى هم‌كيشان! من اكنون نظاره‌گر چهره‌هايى هستم كه اگر از خدا درخواست كنند كوهى را ازجا بركند، آن را عملى خواهد ساخت. بنابراين، اگر شما با آنان مباهله كنيد به هلاكت رسيده و يك نفر مسيحى بر روى زمين باقى نخواهد ماند.

وقتى مسيحيان از مباهله با پيامبر و اهل بيت او (صلوات اللّه عليهم اجمعين) سر باز زدند، رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به آنان فرمود:

اگر از مباهله منصرف شده‌ايد، اسلام بياوريد و از امتيازاتى كه مسلمانان برخوردارند، بهره‌مند شويد و حقوقى را كه مسلمانان بايد رعايت كنند شما نيز رعايت كنيد.

ولى پذيرا نشدند. حضرت فرمود: بنابراين، با شما خواهم جنگيد. آنان در پاسخ گفتند: ما در برابر عرب از توان جنگى برخوردار نيستيم ولى با شما قرارداد صلح امضا مى‌كنيم كه اگر به ما حمله نكنيد و ما را از دين و آيين خود برنگردانيد، ساليانه دو هزار لباس، نيمى را در ماه صفر و نيمى در رجب و تعداد سى زره معمولى آهنين، به شما تحويل دهيم.

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم با پذيرش اين پيشنهاد با آنان قرارداد صلح بست و فرمود:

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10551
صفحه از 346
پرینت  ارسال به