271
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

خداى لطيف و آگاه مرا مطّلع ساخته كه آن دو از يكديگر جدايى‌ناپذيرند تا در كنار حوض بر من وارد شوند، من اين را براى آن دو از خدا خواستم. شما از آنان پيش نيفتيد كه نابود خواهيد شد و از آنان بازنمانيد كه به هلاكت خواهيد رسيد.

سپس دست على بن ابى طالب عليه السّلام را گرفت و بالا برد به‌گونه‌اى كه سفيدى زير بغل هردو پديدار شد و همه مردم امام را شناختند آن‌گاه فرمود:

«ايها الناس! من أولى الناس بالمؤمنين من انفسهم؟»؛

مردم! چه‌كسى از خود مؤمنين به آنان سزاوارتر است. عرض كردند: خدا و رسولش آگاه‌ترند. حضرت فرمود:

«ان اللّه مولاى و أنا مولى المؤمنين و أنا أولى بهم من انفسهم فمن كنت مولاه فعلى مولاه؛»

خدا مولا و سرپرست من، و من مولا و سرپرست مؤمنينم و از خودشان به آن‌ها سزاوارترم‌

و سه‌بار فرمود:

«من كنت مولاه فعلىّ مولاه»؛

هركه من سرپرست اويم، على سرپرست اوست.

سپس فرمود:

«اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أدر الحق معه حيث دار، ألا فليبلّغ الشاهد الغائب»؛

خدايا! دوستدارانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدار، آن‌كس را كه به او محبّت مى‌ورزد مورد محبت خود و هركس خشم و كينه‌اش را بدل دارد، مورد خشم خود قرار ده، كسانى را كه يارى‌اش مى‌كنند يارى فرما و آنان كه تنهايش‌


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
270

قال صلّى اللّه عليه و اله و سلم اللهم اشهد. ثم قال صلّى اللّه عليه و اله و سلم: فإنى فرطكم على الحوض و انتم واردون علىّ الحوض و إنّ عرضه ما بين صنعاء و بصرى فيه أقداح عدد النجوم من فضّة فانظروا كيف تخلّفونى فى الثقلين.

فنادى مناد و ما الثقلان يا رسول اللّه؟ قال صلّى اللّه عليه و اله و سلم الثقل الأكبر كتاب اللّه طرف بيد اللّه عزّ و جلّ و طرف بأيديكم فتمسّكوا به لا تضلّوا. و الآخر الأصغر عترتى.

و إن اللطيف الخبير نبأنى أنّهما لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض فسألت ذلك لهما ربّى فلا تقدّموهما فتهلكوا و لا تقصّروا عنهما فتهلكوا»؛

مردم! به‌زودى دعوت حق را لبيك مى‌گويم؛ من و شما مورد پرسش قرار مى‌گيريم، نظرتان چيست؟

عرض كردند: گواهى مى‌دهيم كه شما رسالت خود را ابلاغ و در حق ما خيرخواهى نمودى و در راه خدا مبارزه كردى، خداوند به شما پاداش خير عنايت كند. فرمود:

آيا گواهى مى‌دهيد كه معبودى جز خدا نيست و محمد، بنده و فرستاده اوست و بهشت حق است و قيامت بى‌ترديد خواهد آمد و خداوند مردگان را از قبرهايشان برمى‌انگيزاند؟

عرض كردند: آرى! بدان گواهى مى‌دهيم. عرضه داشت: خدايا! گواه باش و آن‌گاه فرمود: من قبل از شما بر حوض وارد مى‌شوم و شما در كنار حوض نزد من خواهيد آمد عرض آن حوض به اندازه فاصله ميان صنعاء و بصرى است، در آن‌جا به تعداد ستارگان آسمان ظرف‌هايى از نقره وجود دارد، بنگريد پس از من چگونه با ثقلين رفتار مى‌كنيد.

فردى صدا زد: اى رسول خدا! منظور از ثقلين چيست؟ فرمود: ثقل اكبر كتاب خداست كه يك سمت آن به دست قدرت خداى عزّ و جلّ و سمت ديگرش در دست شماست، پس بدان چنگ زنيد تا گمراه نشويد. و ثقل اصغر، عترت منند،

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10586
صفحه از 346
پرینت  ارسال به