273
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

5. پيامبران دروغين‌

انبوه جمعيّت حاجيان از منطقه غدير خم رهسپار عراق و يمن گشتند و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم راهى مدينه شد. حاجيان همه حامل سفارش رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم درباره جانشينى و رهبرى دست‌پرورده‌اش على بن ابى طالب عليه السّلام بودند تا حركت رسالت اسلامى به همان شيوه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم ادامه يابد و پس از رحلت نخستين رهبر، موانع را پشت‌سر بنهد. به همين منظور رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم در آن روز تاريخى جاودان، على را به مردم معرفى كرد، بلكه از آن زمان كه در ماجراى «يوم الدار» او را وزير، مشاور و برادر و پشتيبان و بازوى ياريگر خويش برشمرد، جانشين خود ساخت و پس از رحلت پيامبر اكرم بايد مردم از چنين جانشينى پيروى كنند و او را رهبر و پيشواى خود به‌شمار آورند.

پس از گسترش حاكميّت دين و قدرت گرفتن كانون امنيّت و آرامش در مدينه، برگشتن گروهى از دين و يا افرادى كه از پذيرش دستورات نبى اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم سر برتافتند و يا عده‌اى كه در نواحى دور از مدينه، عنصر دين و سياست را ابزار دست‌يابى به آرزو و آمال و تمايلات بيمار خود مى‌پنداشتند، مسأله چندان مهمّى تلقّى نمى‌شد.

از همين رهگذر، مسيلمه به دروغ ادعاى پيامبرى كرد و در نامه‌اى به رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم يادآور شد كه وى نيز به پيامبرى برانگيخته شده و براى حاكميّت يافتن بر زمين، از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم درخواست مشاركت نمود. وقتى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم از مضمون نامه اطلاع حاصل نمود رو به نامه‌رسانان كرد و


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
272

مى‌گذارند در تنهايى رهايشان ساز و حق را بر محور وجودش به گردش درآور، آگاه باشيد! سخنانم را حاضران به غايبان برسانند.

هنوز پراكنده نشده بودند كه فرشته وحى الهى اين آيه شريف را نازل فرمود:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً؛۱

امروز دين شما را برايتان كامل و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را دين و آيين شما پذيرفتم.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم فرمود:

«اللّه اكبر على اكمال الدين و اتمام النعمة و رضى الرّب برسالتى و الولاية لعلىّ بعدى»؛

اللّه اكبر! بر كامل شدن دين و تمام گشتن نعمت و خشنودى پروردگار از رسالتم و ولايت على پس از خودم.

آن‌گاه دستور داد خيمه‌اى براى على عليه السّلام برپا گردد و مسلمانان دسته‌دسته به حضور او بار يابند و به عنوان امير مؤمنان به او اداى احترام نمايند. همه، فرمان رسول خدا را عملى ساختند. پيامبر نيز به همسران خود و همسران مؤمنان ديگر كه با آن بزرگوار بودند دستور داد همين كار را انجام دهند.

ابو بكر و عمر پيشاپيش مردم هريك با اين جمله: «بر تو تهنيت باد اى فرزند ابو طالب، كه مولا و سرور من و هر زن و مرد مؤمن گشتى» به آن حضرت مباركباد و شادباش گفتند.۲

1.( ۱). مائده/ ۳.

2.( ۲). به تاريخ يعقوبى ۳/ ۱۱۲؛ مسند احمد ۴/ ۲۸۱؛ البداية و النهاية ۵/ ۲۱۳ و الغدير ۱/ ۴۳، ۱۶۵، ۲۱۵، ۲۳۰، ۲۳۸، ۲۷۶، ۲۸۳، ۲۸۵، ۲۹۷، ۳۷۹، ۳۹۲، ۴۰۲، و جلد ۱۱/ ۱۳۱ مراجعه شود.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10569
صفحه از 346
پرینت  ارسال به