293
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

است و به عدالت فرمان داده، از جور و ستم بازداشته و به بيان هرچيز پرداخته و همين ويژگى آن را از ساير كتب حتى كتب آسمانى متمايز ساخته است. اين كتاب عزيز همواره تلاوت مى‌شود و هم‌چنان تازه و شاداب است و با بيان خود، عقل و خرد را مبهوت مى‌سازد و هر اندازه تلاوت شود و زمان بر آن بگذرد، ملال‌آور نيست.

قرآن كريم با ايجاد انقلابى علمى و فرهنگى در تاريكى‌هاى دوران جاهليّت، اعجاز خود را به نمايش گذارد. پايه و اركان نهضت خود را بر شيوه علمى صحيحى استوار ساخت و مردم را به كسب علم و دانش، تشويق كرد و آن را نخستين عامل ترقى انسان به سوى كمال درخور او، قرار داد و به تفكّر و انديشيدن و تجربه و تحقيق و بررسى پديده‌هاى طبيعت و ژرف‌نگرى در آن در جهت كشف رموز و فرمول‌هاى آن ترغيب كرد و كسب هرگونه علم و دانشى را، كه زندگى اجتماعى انسان بدان وابسته باشد، واجب شمرد و به علوم نظرى كلام، فلسفه، تاريخ، فقه و اخلاق توجه خاصّى مبذول داشت و مردم را از تقليد در اعتقادات و پيروى از ظن و گمان بازداشت و پايه‌هاى تمسّك به دليل و برهان را تحكيم بخشيد.

قرآن، مردم را به تلاش و كوشش و پيشى‌گرفتن در كارهاى نيك تشويق كرد و از بيكارى و تنبلى نهى فرمود و به وحدت و دورى از پراكندگى فراخواند و بر تعصّبات نژادى و قبيله‌اى جاهلى خط بطلان كشيد.

آيين اسلام، عدالت را در آفرينش و هستى، قانونگذارى، مسئوليّت‌پذيرى، مجازات و پاداش به عنوان يك اصل پذيرفته است. اسلام، نخستين آيينى است كه نداى حق مساوات در برابر قانون و دين الهى را بين انسان‌ها سرداده و تقسيم مردم به دسته‌هاى گوناگون و نژادپرستى را محكوم‌


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
292

فراخواند و با وجود مسافت زياد، به سرزمين قيصر يورش برد و همان‌گونه كه پروردگارش در سوره نصر و فتح و ديگر سوره‌ها وعده به آن را بيان فرموده، دين خود را بر همه آيين‌ها غالب ساخت كه كتب تاريخى گوياى آن است.

آن‌گونه كه بدخواهان ترسيم مى‌كنند دين اسلام با زور شمشير برپا نشد بلكه آن‌گونه كه خداى متعال فرمان داده بود گسترش يافت:

ادْعُ إِلى‌ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛۱

با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما و با آنان به روشى كه نيكوتر است استدلال و مناقشه نما.

رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم تا زمانى كه مردم مكه و ساير اعراب با او به مبارزه برنخاسته و آهنگ كشتن وى نكردند و او را بيرون نراندند، با آنان نجنگيد؛ اديانى را كه داراى كتب آسمانى بودند به حال خود وانهاد و پيروان آنان را به پذيرش اسلام مجبور نساخت.

قرآن كريم‌

آن‌گاه كه خداى متعال فرستاده خويش را به پيامبرى برگزيد، قرآنى به زبان عربى و بيانگر، كه باطلى در آن راه ندارد، بر او نازل كرد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم به وسيله آن سرآمد فصيحان و بليغان عرب را به هماوردى طلبيد و به عجز و ناتوانى واداشت؛ اين كتاب عزيز كه از پيشگاه خداى حكيم دانايى نازل شده، دربرگيرنده احكام دين و سرگذشت پيشينيان و تهذيب اخلاق‌

1.( ۱). نحل/ ۱۲۵.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10596
صفحه از 346
پرینت  ارسال به