309
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

ألا و إنّ علي بن ابى طالب أخى و وصيّى، يقاتل بعدى على تأويل القرآن كما قاتلت على تنزيله»؛۱

3. مردم! من قبل از شما از دنيا خواهم رفت و شما در كنار حوض بر من وارد خواهيد شد، آگاه باشيد من درباره ثقلين از شما جويا خواهم شد. پس بنگريد چگونه پس از من با آنان رفتار مى‌كنيد؟ خداى لطيف و آگاه به من خبر داد كه اين دو از يكديگر جدايى‌ناپذيرند تا به ديدار من بشتابند، اين ويژگى‌ها را براى آن‌ها از خدا خواستم و او آن را به من عنايت فرمود. آگاه باشيد! من آن دو امانت را ميان شما به وديعه نهادم: كتاب خدا و عترت و اهل بيتم. در كارها از آنان پيشى نگيريد كه پراكنده خواهيد شد و از آنان عقب نمانيد كه به هلاكت مى‌رسيد و به آن‌ها چيزى نياموزيد، زيرا از شما آگاه‌ترند.

مردم! نبينم كه پس از من به كفر بگراييد و يكديگر را به قتل برسانيد و دسته‌جمعى مانند سيلى خروشان با من ديدار كنيد.

آگاه باشيد! على بن ابى طالب برادر و جانشين من است، همان‌گونه كه من در راه نزول قرآن مبارزه كردم او در زمينه تأويل آن نبرد خواهد كرد.

نقش بارز قرآن‌

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به روشنى از عظمت قرآن ياد كرد و به تبيين نقش آن در زندگى و ارزش و اهميّت پايبندى كامل به آن پرداخت، آن‌جا كه بشر را مخاطب ساخت و فرمود:

1.( ۱). اعيان الشيعه ۲/ ۲۲۶؛ تاريخ يعقوبى ۲/ ۱۰۱- ۲۰۲.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
308

فرودست خود جور و تعدّى كند و نزد فرادستان گردنكشى نمايد، بدون انديشه سخن بر زبان آورد، اگر سخنى گويد گناه ورزد و اگر سكوت كند غافل گردد و اگر فتنه‌اى برايش رخ دهد به سويش بشتابد و خود را به كام مرگ فرستد، اگر فضيلتى ديد از آن روگردان شده و در پى كسب آن برنيايد. از گناهان گذشته‌اش پروايى ندارد. در بقيه عمرش از انجام دادن گناه بازنمى‌ايستد، در انجام دادن كار نيك تنبلى كرده و آن را به تأخير مى‌اندازد و بر فرصت‌هاى از دست داده اندوه به خود راه نمى‌دهد و اهميّت و ارزشى قائل نيست، آن‌چه بيان شد، ده ويژگى از صفات انسان جاهل و نادانى است كه از عقل و خرد محروم و بى‌بهره است.

منابع قانونگذارى‌

خاتم پيامبران صلّى اللّه عليه و اله و سلم راه سعادت حقيقى را براى همه مردم ترسيم فرموده و در صورت پايبند بودن آنان به دستوراتى كه براى آن‌ها روشن ساخته، راه رسيدن به آن را برايشان تضمين نموده است. در بيان نبىّ اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم راه سعادت در تمسّك و پايبندى به دو ركن اصلى ثقلين كه هيچ‌يك از ديگرى بى‌نياز نيست، خلاصه مى‌شود. آن‌جا كه فرمود:

3. «ايها الناس! انى فرطكم، و انتم واردون علىّ الحوض ألا و إنى سائلكم عن الثقلين، فانظروا: كيف تخلّفونى فيهما؟ فان اللطيف الخبير نبأنى: أنّهما لن يفترقا حتى يلقيانى، و سألت ربّى ذلك فأعطانيه، الا و إنّى قد تركتهما فيكم:

كتاب اللّه و عترتى اهل بيتى، لا تسبقوهم فتفرّقوا و لا تقصروا عنهم فتهلكوا و لا تعلّموهم فانّهم أعلم منكم.

أيّها الناس! لا الفينّكم بعدى كفارا، يضرب بعضكم رقاب بعض، فتلقونى فى كتيبة كمجرّ السيل الجرّار.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10548
صفحه از 346
پرینت  ارسال به