43
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

پذيرفته شدن عمل خود و اسماعيل عليهما السّلام و درخواست پديد آمدن امّتى مسلمان از نسلشان، به دعا مى‌پردازد، چنين عرضه مى‌دارد:؛

«پروردگارا! ميان آنان پيامبرى از خودشان برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند و آن‌ها را كتاب و حكمت بياموزد و پاك و پيراسته گرداند، زيرا تو توانا و حكيمى».۱

2. قرآن كريم، به وجود مژده نبوّت پيامبر امىّ حضرت محمد بن عبد اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم، در كتب عهد قديم و جديد (تورات و انجيل) تصريح نموده و بيان داشته است كه اين دو كتاب هنگام نزول قرآن كريم و ظهور پيامبر اكرم موجود بوده‌اند و اگر اين مژده در آن‌ها وجود نداشت، پيروانشان به تكذيب آن مى‌پرداختند. خداى متعال فرمود:

آن‌ها كه از فرستاده خدا پيامبر (امّى) پيروى مى‌كنند؛ پيامبرى كه ويژگى‌هايش را در تورات و انجيل نزد خود مى‌يابند. آن‌ها را به كارهاى نيك دستور مى‌دهد و از منكر بازمى‌دارد، اشياى پاكيزه را براى آنان حلال مى‌شمرد و ناپاكى‌ها را تحريم مى‌كند و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آن‌ها قرار داشت از (دوش) آنان برمى‌دارد.۲

3. آيه ششم سوره صف، به صراحت بيانگر اين است كه عيسى عليه السّلام تورات را صريحا تصديق و به رسالت پيامبرى به نام احمد كه بعد از او مى‌آيد، مژده داد و نه‌تنها حواريان، بلكه همه بنى اسرائيل را در اين خصوص مخاطب قرار داد.

1.( ۱). رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ بقره/ ۱۲۹.

2.( ۲). الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ ... اعراف/ ۱۵۷.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
42

وامى‌دارد. بنابراين، مژده به آمدن پيامبران مصلح، يأس و نوميدى را از دل‌هايى كه در انتظار اصلاحند، مى‌زدايد و آن‌ها را به سمت و سوى علاقه به زندگى و كوبيدن درهاى خير و نيكى متوجه مى‌سازد.

اين‌گونه مژده‌ها، ايمان مؤمنان را در مورد نبوّت پيامبرانشان افزايش مى‌دهد و كافران را در كفر خويش، به شك و ترديد مى‌اندازد و بدين‌ترتيب استقامت و پايدارى آنان را در برابر حق به ضعف مى‌كشاند و زمينه پذيرش دعوت آن پيامبر را برايشان مهيا مى‌سازد.

اگر اين مژده به حصول اطمينان بينجامد، نياز به درخواست معجزه‌اى از آن پيامبر نيست چنان‌كه نبوّت سرشار از مژده، در دل‌ها نافذتر و به باور و اعتقاد به آن نبوّت نزديك‌تر خواهد بود. افزون بر اين‌كه مردم را از فشارهاى ناگهانى در برابر رويدادهاى غيرمنتظره دور نموده و دعوت پيامبر را از حالت نامأنوسى در دل مردم خارج مى‌سازد.۱

همه پيامبران بر يك راه و رسم بوده‌اند. پيامبر گذشته به ظهور پيامبر بعدى مژده مى‌داده و پيامبر بعدى به پيامبر پيشين ايمان داشته است. افزون بر شواهد و موارد كاربردى كه در بحث بعدى بدان خواهيم پرداخت، آيه 81 سوره آل عمران نحوه اين مژده‌ها را بيان مى‌كند.

نويد رسالت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم توسط انبياء

1. به تصريح قرآن كريم، حضرت ابراهيم خليل عليه السّلام به شيوه دعا در مورد رسالت خاتم پيامبران مژده داده است؛ آن‌گاه كه در مورد بيت اللّه الحرام در مكّه مكرمه و بالا بردن ديوارهاى خانه كعبه سخن مى‌گويد و براى‌

1.( ۱). محمد فى القرآن/ ۳۶- ۳۷.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12488
صفحه از 346
پرینت  ارسال به