45
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

گروهى از اهل كتاب و ديگران براساس همين علامات و نشانه‌هايى كه بدان آشنا بودند، بى‌آنكه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم معجزه ويژه‌اى بخواهند۱، به او ايمان آوردند و اين مژده‌ها را برخى از نسخه‌هاى تورات و انجيل،۲ تاكنون هم‌چنان در خود نگاه داشته است.

بدين‌سان، مژده به ظهور نبوّت خاتم پيامبران حضرت محمد بن عبد الله صلّى اللّه عليه و اله و سلم قبل از ولادت آن حضرت و در دوران زندگى قبل از بعثت وى، همواره ادامه داشت. و خبر دادن بحيراى راهب و ديگران در آغاز بعثت مبارك آن حضرت، از مژده‌هاى معروف و مشهور تلقى مى‌شد۳.

امير مؤمنان عليه السّلام آن‌جا كه مى‌فرمايد: «... الى أن بعث اللّه سبحانه محمدا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم لإنجاز عدته و اتمام نبوّته، مأخوذا على النبيّين ميثاقه مشهورة سماته...۴» به اين حقيقت تاريخى گواهى مى‌دهد.

در طبقات ابن سعد از سهل، مولاى عتيبه- كه مردى مسيحى اهل حريس بود و دوران يتيمى خود را در كنار مادر و عمويش گذراند و به قرائت و مطالعه انجيل مى‌پرداخت- نقل شده كه مى‌گويد: «... نسخه‌اى از انجيل در اختيار عمويم بود. روزى من آن را برداشته و مطالعه كردم تا به ورقى رسيدم كه نوع نوشته‌اش برايم ناآشنا بود. زمانى كه ورق را با دستم لمس كردم ملاحظه نمودم قسمت‌هايى از آن به وسيله چسب به يكديگر چسبانده شده است. وى مى‌افزايد: آن‌ها را از يكديگر جدا كردم ديدم ويژگى‌هايى بدين شرح از

1.( ۱). مائده/ ۸۳.

2.( ۲). سيرة رسول اللّه و اهل بيته ۱۰/ ۳۹، انجيل يوحنا و اشعة البيت النبوى ۱/ ۷۰ به نقل از تورات. به بشارت عهدين بشارات و مقارنات مراجعه شود.

3.( ۳). به كتب سيره نبوى كه بخشى از اين مژده‌ها را در بر دارد مراجعه شود.

4.( ۴). نخستين خطبه نهج البلاغه ملاحظه شود.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
44

اهل كتاب در انتظار آخرين پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم‌

پيامبران پيشين نه‌تنها ويژگى‌هاى عمومى پيامبر خاتم را برشمرده، بلكه ويژگى‌هاى ديگرى مانند: زادگاه، محل هجرت و خصوصيات روزگار بعثت و ويژگى‌هاى جسمى و رفتارى و شريعت آن حضرت را بيان داشته‌اند تا از اين راه مخاطبان مژده ظهور آن حضرت، به صورتى دقيق ايشان را بشناسند. به همين دليل قرآن در مورد بنى اسرائيل فرموده است: آنان شخصيت پيامبر گرامى اسلام را كه در كتب عهد قديم و جديد به ظهورش مژده داده شده بود، نظير فرزندان خود مى‌شناختند.۱ بلكه براساس آن‌ها، به اقدام عملى پرداخته، با به دست آوردن مكان هجرت و دولتش، در همان مكان استقرار يافتند۲ و با پيشدستى در دادن مژده رسالت او به ديگران درصدد پيروزى بر كفار برآمده و از رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم براى پيروزى بر اوس و خزرج يارى خواستند۳. اين اخبار از طريق پارسايان و دانشمندان آن‌ها به ديگران رسيد و با انتشار در مدينه، به مكّه نيز راه يافت.۴

پس از اعلان رسالت، نمايندگانى از قريش براى تحقيق و بررسى پيرامون صحت ادعاى نبوّت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم نزد يهوديان مدينه شتافتند و در اين زمينه به اطلاعاتى دست يافتند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم را با آن‌ها آزمودند۵ و از اطلاعات به دست آمده، صحت ادعاى رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم برايشان روشن شد.

1.( ۱). انعام/ ۲۰ نقل به مضمون.

2.( ۲). سيرة رسول اللّه ۱/ ۳۸- ۳۹.

3.( ۳). بقره/ ۸۹ نقل به مضمون.

4.( ۴). اشعة البيت النبوى ۱/ ۷۰ به نقل از اغانى ۱۶/ ۷۵، تاريخ يعقوبى ۲/ ۱۲، حياة نبى الاسلام ۲۳ به نقل از سيره ابن هشام ۱/ ۱۸۱ و اعلام الورى ۲۶.

5.( ۵). به مطالبى كه در شأن نزول سوره كهف وارد شده مراجعه شود.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11597
صفحه از 346
پرینت  ارسال به