87
پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)

خديجه، مهريه را در اموال خود برعهده گرفت... برخى با تعجب گفتند:

شگفتا! زنان مهريه را به نفع مردان، برعهده مى‌گيرند. ابو طالب از اين سخن برآشفت و فرمود: «اگر آن مردان، در رتبه و مقام برادرزاده من باشند، از ناحيه زنان با گران‌ترين بها و بالاترين مهريه، درخواست ازدواج با آنان مى‌شود و اگر نظير شما باشند، جز با بالاترين مهريه، به ازدواج با آنان تن درنخواهند داد.»

از برخى منابع استفاده مى‌شود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم خود، مهريه خديجه را پذيرفت و اگر اين كار را توسط ابو طالب نيز انجام داده باشد، چندان مانعى ندارد. از سخنان ابو طالب در مجلس خواستگارى مى‌توان جايگاه والاى رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم را در دل مردم و مجد و عظمتى را كه بنى هاشم از آن بهره‌مند بودند، دريافت.

خديجه قبل از ازدواج با پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم‌

خديجه عليها السّلام در خانواده‌اى اصيل و خوش‌نام و داراى اخلاق نكو و پسنديده، كه پيرو دين حنيف ابراهيم عليه السّلام بودند، پا به عرصه وجود نهاد. در آن زمان كه پادشاه يمن تصميم گرفت حجر الأسود را از كعبه بازگرفته و با خود به يمن ببرد؛ خويلد، پدر خديجه با وى به نزاع و كشمكش پرداخت و در مسير دفاع از آرمان و مناسك دينش، از هواداران فراوان پادشاه، ترسى به دل راه نداد.

أسد بن عبد العزّى- جدّ خديجه- از چهره‌هاى بارز شركت‌كننده در حلف الفضول به‌شمار مى‌آمد كه بر پايه يارى ستمديدگان برپا گرديد و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به اهميّت اين پيمان گواهى داد۱ و ارزش‌هايى را كه اين پيمان بر

1.( ۱). سيره نبوى ۱/ ۱۴۱.


پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
86

يك از آنان را پذيرا نشد۱ ولى به جهت اصالت و اخلاق نكو و فضايل پسنديده و ارزش‌هاى والايى كه در پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلم سراغ داشت، وى را پذيرا و خواستار حضور در گستره مجد و عظمت وى گرديد و خويشتن را بر او عرضه نمود.

بسيارى از اسناد تاريخى مؤيد اين است كه نخستين‌بار، خديجه به ازدواج با رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلم اظهار تمايل كرد و ابو طالب با چند تن از قريش براى خواستگارى خديجه نزد ولىّ او، كه در آن روزگار عمويش عمرو بن اسد۲ بود، رفت. اين ماجرا به گفته مشهور، پانزده سال قبل از بعثت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله و سلم رخ داده است.

از جمله مطالبى كه ابو طالب در اين مجلس خواستگارى عنوان كرد، اين بود: «ستايش و سپاس پروردگار اين خانه را مى‌سزد كه ما را از دودمان ابراهيم و اسماعيل قرار داد و در حرم امن خود سكونت داد و بر مردم فرمانروا ساخت و بر ايمان در سرزمينى كه به سر مى‌بريم خير و بركت مهيا نمود. برادرزاده من با هريك از مردان قريش مقايسه گردد، از او برتر است و ميان مردم همتا و نظيرى ندارد. هرچند وى از ثروتى برخوردار نيست، ولى مال و ثروت، رفتنى و سايه‌اى زايل‌شدنى است. اكنون او به خديجه و خديجه به او تمايل دارد و ما با رضايت و دستور او براى خواستگارى خديجه، نزدت آمده‌ايم. مهريه او هر چه بخواهد به عهده من است،... به خداى كعبه، سوگند! او (محمد) بهره‌اى وافر، كيشى جهانگير و انديشه‌اى كامل دارد.»۳

1.( ۱). بحار الانوار ۱۶/ ۲۲.

2.( ۲). سيره حلبى ۱/ ۱۳۷.

3.( ۳). كافى ۵/ ۳۷۴؛ بحار الانوار ۱۶/ ۵؛ به نقل از كشاف و ربيع الابرار و نيز به سيره حلبى ۱/ ۱۳۹؛ تاريخ يعقوبى ۲/ ۲۰؛ اوائل ابو هلال ۱/ ۱۶۲ مراجعه شود.

  • نام منبع :
    پیشوایان هدایت (خاتم انبیاء محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    مجمع جهانی اهل البیت (ع)
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1427 ه ق
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10589
صفحه از 346
پرینت  ارسال به