۲۰.امام صادق عليهالسلامـ در تفسير «احسان» ـ: هر گاه نماز خواندى، ركوع و سجودت را خوب انجام بده، و هر گاه روزه گرفتى، از هر چه روزهات را تباه مىكند، بپرهيز.... هر كارى را كه براى خدا مىكنى، بكوش كه از آلودگى، پاك باشد.۱
2 / 5
ميانهروى
قرآن
«و اين گونه، شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم بر شما گواه است».۲
حديث
۲۱.پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله: هان ! هر عبادتى جوش و خروشى دارد كه سرانجام فروكش مىكند. پس هر كس جوش و خروش عبادتش به سنّت من آرام گيرد، هدايت شده است و هر كه با سنّت من مخالفت ورزد، گمراه شده و عملش بر باد رفته است. بدانيد كه من نماز مىخوانم، مىخوابم، روزه مىگيرم، افطار مىكنم، مىخندم و مىگريم. پس هر كه از روش و سنّت من روى گرداند، از من نيست.۳
۲۲.امام على عليهالسلامـ در توصيف پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله ـ: روشش ميانهروى و شيوهاش راهنمايى بود.۴
1.. إذا صَلَّيتَ فَأَحسِن رُكوعَكَ وسُجودَكَ ، وإذا صُمتَ فَتَوَقَّ كُلَّ ما فيهِ فَسادُ صَومِكَ . . . وكُلُّ عَمَلٍ تَعمَلُهُ للّهِِ فَليَكُننَقِيّا مِنَ الدَّنَسِ المحاسن : ج ۱ ص ۳۹۶ ح ۸۸۷ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۷۰ ح ۴۸۱ .
2.. بقره : آيه ۱۴۳ : « وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ؛» .
3.. ألا إنَّ لِكُلِّ عِبادَةٍ شِرَّةً ثُمّ تَصيرُ إلى فَترَةٍ ، فَمَن صارَت شِرَّةُ عِبادَتِهِ إلى سُنَّتي فَقَدِ اهتَدى ، ومَن خالَفَ سُنَّتي فَقَدضَلَّ وكانَ عَمَلُهُ في تَبابٍ ، أما إنّي اُصَلّي وأَنامُ ، وأَصومُ واُفطِرُ ، وأَضحَكُ وأَبكي ، فَمَن رَغِبَ عن مِنهاجي وسُنَّتي فَلَيسَ مِنّي الكافي : ج ۲ ص ۸۵ ح ۱ ، مشكاة الأنوار : ص ۲۶۶ ح ۷۸۹ .
4.. سيرَتُهُ القَصدُ ، وسُنَّتُهُ الرُّشدُ (نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ ، غرر الحكم : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۱۵۰۱) .