11
گزیده مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار

ترجمه و در صورت نياز، شرح است. در نمايه، فهرست موضوعى کاملى در پايان هر مجموعه ارائه مى‏شود که با رجوع به آن مى‏توان به صورت موضوعى به احاديث دست يافت.

6. منابع احاديث، حتّى الامکان، شناسايى شده و در پانوشت هر صفحه آورده شده اند؛ جز در متونى که از مصادر اصلى به شمار مى‏آيند.

7. سعی شده است در گزيده‏ها، ترتيب مطالب رعايت شود. در مواردى که ساختار جديدى در نظر گرفته شود، در مقدّمه به آن تصريح مى‏شود.

8. در انتخاب احاديث، حتّى الامکان، معيارهاى ذيل در نظر بوده است:

الف ـ عموم به آن نيازمند باشند؛

ب ـ کوتاه، گويا و کاربردى باشد؛

ج ـ ناظر به يکى از مسائل اعتقادى، عبادى، اخلاقى، تربيتى، اجتماعى، اقتصادى و... باشد، اميد به زندگى را افزايش دهد و مکارم اخلاقى و اصول انسانى را تقويت کند.

9. سعى شده است تا در ترجمه احاديث، نثر معيار رعايت شود.

10. گزيده هر اثر، محصول کار جمعى است که زير نظر دبير مجموعه تدوين مى‏شود. در صفحه حقوق هر گزيده، همکاران آن شناسانده مى‏شوند.

اميد است اين مجموعه بتواند دريچه‏اى کوچک به جهان پر فروغ سخنان خاندان نور علیهم السلام باشد و علاقه‏مندان را با فرهنگ حديثى آشنا سازد.

دبیر مجموعه
هادی ربّانی


گزیده مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار
10

مى‏تواند بيش از پيش به گسترش فرهنگ حديثى در ميان عموم يارى رساند. قالب «گزيده متون» که در موضوعات ديگر، مانند ادبيات، تجربه‏اى نيکو را فراهم آورده، قالبى مناسب براى انتشار مجموعه‏هاى حديثى است؛ اگرچه تاکنون از اين قالب در عرضه متون دينى، کمتر براى عموم سودجسته شده است.

اين قالب همچنين درآمدى است براى آشنايی‏هاى کامل‏تر با معارف اهل بيت علیهم السلام و مى‏تواند پس از برانگيختن اشتياق اوليه مخاطبان، براى پيگيرى و فهم اين معارف، در مرحله پسين، آنان را به استفاده‏هايى فراگيرتر ره‏نمون نماید. اين مجموعه نيز به همين نيّت، و در چنين قالبى تدوين شده است. اميد است در کنار تلاش‏هاى ديگر براى تصحيح و احياى متون حديثى، اين مجموعه بتواند با شناساندن متون حديثى و پديدآورندگان آنها، مدخلى براى ورود به اصل اين آثار باشد.

ويژگی‏هاى مجموعه

مهم‏ترين ويژگی‏هاى اين مجموعه را مى‏توان چنين برشمرد:

1. شامل گزيده مهم‏ترين متون حديثى است.

2. در گزيده‏سازى، ترتيب تاريخى آثار، مورد نظر نبوده است و به تدريج، مهم‏ترين مجموعه‏هاى حديثى، از کهن‏ترين آنها تا عصر حاضر، برگزين خواهند شد.

3. حجم هر کتاب و ترجمه آن، ميان يک‏صد تا دويست صفحه است.

4. همه گزيده‏ها در قطع و طرح يکسان عرضه مى‏شوند.

5. هر گزيده شامل مقدّمه، متن و نمايه است: مقدّمه، به اختصار، دربردارنده زندگانى و جايگاه علمى پديدآورنده کتاب و گزارشى از محتوا و ترسيم جايگاه آن درميان متون حديثى است. متن، شامل احاديث برگزيده همراه با اِعراب،

  • نام منبع :
    گزیده مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16181
صفحه از 128
پرینت  ارسال به