103
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ابو المفضّل، ۱ تن دادن به سفرهاى بسيار براى كسب حديث، نقل هاى فراوان ابن طاووس از او ۲ و كثرت مشايخ وى.
ابن ابى ثلج بغدادى، ۳ حُمَيد بن زياد ۴ و ابن بطّه قمى، ۵ مشايخ حديث ابو المفضّل بودند. ابن نوح سيرافى، احمد بن عبدون، حسين بن عبيد اللّه ، ابو طالب بن غرور، ابو الحسن صفّار و ابن اشناس، از وى حديث شنيدند. ۶

تأليفات

ابو المفضّل در زمينه زيارت قبور ائمه عليهم السلام ، رجال، دعا، فضايل، اخبار و تاريخ، كتاب هايى نوشت كه همگى ناياب اند: 1 . مزار أمير المؤمنين عليه السلام ، 2 . مزار الحسين عليه السلام ، 3 . فضائل العبّاس بن عبد المطّلب، 4 . فضائل زيد، 5 . الدعاء، 6 . مَن روى حديث غدير خم، 7 . مَن روى عن زيد بن على، 8 . الولادات الطيَّبة الطاهرة، 9 . الأمالى الكبير، 10 . فضل أهل البيت عليهم السلام و نعت إكمالهم فى الحال والمال، 11 . المباهلة.
كتاب الأمالى وى، تا سده هفتم موجود بوده و ابن طاووس (م 664 ق) از جزء سوم آن در موضوع رؤيت هلال رمضان، نقل كرده است. ۷ گويا كتاب المباهلة نيز در اختيار ابن طاووس بوده است. وى در موضوع مباهله پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با مسيحيان نجران، روايتى را با اسناد به ابو المفضّل، از كتاب المباهلة نقل كرده است. ۸

34 . ابن جرير طبرى (م ، سده چهارم)

محمّد بن جرير بن رستم طبرى آملى، مكنى به ابو جعفر و معروف به ابن جرير

1.رجال النجاشى، ص ۴۴۰.

2.الإقبال، ج ۱، ص ۴۵، ۶۵، ۲۹۴، ۳۸۳، ۴۴۹؛ ج ۲، ص ۴۴؛ ج ۳، ص ۴۲.

3.رجال النجاشى، ص ۳۸۲.

4.همان، ص ۱۳۲.

5.فهرست، طوسى، ص ۶۱.

6.الأمالى، طوسى، ج ۲، ص ۶۰ ـ ۸۷؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۸۷.

7.الإقبال، ج ۱، ص ۶۵.

8.الإقبال، ج ۲، ص ۳۱۱.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
102

حال، ديدگاه غالب در مصادر، عدم توثيق اوست. ۱ شايد به همين دليل باشد كه نجاشى با اين كه او را ملاقات كرده بوده، از وى بدون واسطه روايت نكرده ۲ و يا شايد به اين دليل بوده كه نجاشى از جهت شدّت احتياط در نقل، در سنّ چهارده يا پانزده سالگى، از ابو المفضّل نقل نكرده است. ۳ شيخ طوسى نيز برخى طرق را به دليل وجود ابو المفضّل، ضعيف دانسته است. ۴ تندترين و صريح ترين موضع در باره او، از آنِ ابن غضائرى (م 411 ق) است. وى ابو مفضّل را «وضّاع» و «كثير المَناكير» دانسته و متذكّر شده كه در كتاب هاى او، سندهاى بى متن و متن هاى بى سند، ديده است. ۵ علّامه حلّى (م 726 ق) نيز به مواردى كه تنها ابو المفضّل نقل كرده باشد، اعتماد نكرده است. ۶ مصادر اهل سنّت نيز نه تنها ابو المفضّل را توثيق نكرده اند، كه او را شيخْ نما و دروغگو دانسته اند. ۷
از ديگر سو، محدّث نورى ۸ و آقا بزرگ تهرانى ۹ با ذكر چنين قرائنى، بر اعتبار و وثاقت ابو المفضّل تأكيد كرده اند: نقل فراوان از وى در كتاب هاى كفاية الأثر، الأمالى شيخ طوسى و الأمالى ابو على فرزند شيخ طوسى، نيز روايت حسين بن عبيد اللّه غضائرى از او در تهذيب الأحكام و الإستبصار، ترحّم نجاشى بر وى در شرح حال مسعودى مورّخ، ۱۰ اعتماد ابن نوح سيرافى استاد نجاشى بر كتاب

1.تاريخ بغداد، همان جا.

2.رجال النجاشى، همان جا.

3.رجال النجاشى، همان جا؛ فهرست طوسى، همان جا.

4.الذريعة، ج ۱، ص ۳۱۶؛ ج ۲، ص۳۱۴.

5.الفهرست ، طوسى، ص ۶۴، ۱۰۴.

6.الرجال ، ابن غضائرى، ص ۹۸ ـ ۹۹.

7.خلاصة الأقوال، ص ۳۹۷.

8.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۶۱ ـ ۱۶۳.

9.الذريعة، ج ۲، ص ۳۱۴.

10.رجال النجاشى، ص ۲۵۴.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101822
صفحه از 554
پرینت  ارسال به