11
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

برخى، مذهب حسن بن زيد و ناصر اُطروش را زيدى ۱ و برخى امامى گفته اند. نجاشى (م 450 ق) ناصر اُطروش را معتقد به امامت دانسته، براى او درخواست رحمت كرده و افزون بر اين، دو كتاب با عنوان الإمامة و أنساب الأئمة و مواليدهم إلى صاحب الأمر عليهم السلام به او نسبت داده است. ۲ بر پايه برخى گزارش ها، شيخ بهايى (م 1031 ق)، ميرزا عبد اللّه افندى (م 1130 ق) و سيّد محمّد باقر خوانسارى (م 1313 ق) نيز جانب امامى بودن آن دو را گرفته اند. ۳
دولت آل بويه را سه برادر به نام هاى على، حسن و احمد تشكيل دادند. خليفه عباسى آنان را به ترتيب، «عماد الدوله»، «ركن الدوله» و «مُعزّ الدوله» لقب داد. ۴ عماد الدوله در فارس و كرمان، ركن الدوله در رى و اصفهان، و معزّ الدوله در بغداد، هر كدام يك دولت زير نظر خليفه تشكيل دادند. ۵ اين سه برادر، سرانجام دولتى مستقل ايجاد كردند و يك پارچگى را به بخش هاى بسيارى از سرزمين اسلامى باز گرداندند. ۶
آل بويه گرايش شيعى داشتند؛ اگرچه قرائت آنان از تشيّع، دانسته نيست. برخى قراين، مى تواند بر گرايش زيدى آنان و شمارى نيز بر گرايش امامى آنان گواهى دهند؛ اگرچه قرائن گونه دوم، پر شمارتر و نيز گوياتر به نظر مى رسند. اصالت ديلمى آنان ـ كه گويا در ديلم و شمال ايران، قرائت زيدى، غالب بود ۷ ـ و نيز عيادت ابو عبد اللّه بصرى زيدى معتزلى از معزّ الدوله و تلقين آداب دينى

1.همان جا، نيز ، ر . ك : معجم البلدان، ج ۳، ص ۳۷۵؛ تاريخ ايران از اسلام تا سلاجقه، ص ۱۸۱ ـ ۱۸۲؛ آل بويه نخستين سلسله قدرتمند شيعه، ص ۶۲ ـ ۶۳.

2.رجال النجاشى، ص ۵۷ ـ ۵۸.

3.تاريخ تشيّع در ايران، ص ۲۱۷.

4.تاريخ ابن خلدون، ج ۴، ص ۴۳۴.

5.همان، ج ۴، ص ۴۲۶.

6.همان، ج ۴، ص ۴۲۰. درباره آل بويه، ر.ك: تاريخ گزيده، ص ۴۰۸ ـ ۴۲۵؛ تاريخ ايران از اسلام تا سلاجقه، ص ۲۱۹ ـ ۲۶۲.

7.تاريخ ايران از اسلام تا سلاجقه، ص ۲۴۸.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
10

چهارم، خلفا به صاحبان منصب اميرالاُمرايى متّكى بودند و حتى گاهى به دستور آنها نصب و عزل مى شدند. ۱ خليفه از قدرت واقعى محروم بود و فقط مرجعيت روحانى داشت؛ ۲ اما فاطمى ها همين قدرت روحانى را نيز براى خليفه بغداد ، قائل نبودند . ۳
مهم ترين دولت هاى حاكم در سرزمين پهناور اسلامى در اين دوره، عبارت بودند از: آل بويِه، سامانيان، غزنويان، سلجوقيان، فاطميان و آل حمدان.

1 . آل بويِه (334 ـ 447 ق)

آل بويه قدرتمندترين حكومت را در سده چهارم تا اواسط سده پنجم تشكيل دادند. آنان اهل ديلم و از طايفه شيردل آوندان بودند كه خاستگاهشان، ارتفاعات گيلان در جنوب درياى خزر بود. ۴ برخى، نفوذ اسلام را ميان مردم ديلم در سده چهارم، به كوشش حسن بن على علوى، معروف به ناصر اُطروش (م 304 ق) دانسته اند. ۵ با اين حال، بر پايه برخى قراين، اسلام ، پيش از اين تاريخ، وارد ديلم شده بود. ديلميان پناهگاه مستحكمى داشتند و از سال 175 تا 250 ق، به تدريج، علويانِ گريخته از آزار و ستم عباسيان را پناه مى دادند. ۶ حسن بن زيد علوى (م 270 ق) مذهب شيعه را در ديلمستان ترويج كرد و پايه هاى حكومت مستقلّ علوى را در ديلم و گيلان برپا كرد. پس از او، ناصر اُطروش نيز حكومت علوى را تشكيل داد. ۷

1.احياى فرهنگى در عهد آل بويه، ص ۷۲.

2.البداية و النهاية، ج ۱۱، ص ۲۴۰.

3.فهرس التراث، ص ۳۲۳.

4.احياى فرهنگى در عهد آل بويه، ص ۶۸.

5.آل بويه نخستين سلسله قدرتمند شيعه، ص ۶۱ ـ ۶۲.

6.احياى فرهنگى در عهد آل بويه، ص ۶۹ ـ ۷۰.

7.تاريخ ابن خلدون، ج ۴، ص ۴۱۹.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101070
صفحه از 554
پرینت  ارسال به