115
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

41 . الآداب و مكارم الأخلاق. اين كتاب در فصل معرّفى كتاب ها، معرّفى خواهد شد.
ج ـ اثر چاپى: 42 . كتاب البدع المحدثة.

42 . ابن اشعث كوفى (م 330 ـ 356 ق)

محمّد بن محمّد بن اشعث، مكنا به ابو على و معروف به ابن اشعث كوفى؛ محدّث. سال وفات ابن اشعث كوفى به اختلاف، 330 ق، ۱ و پس از 350 ق، ۲ گزارش شده است. بر پايه گزارش اخير، وى در سال 350 ق، در مصر، الجعفريات را براى ابو احمد عبد اللّه بن على، مشهور بن ابن عدى (م 365 ق) روايت كرد. ۳ هارون بن موسى تلعكبرى در سال 313 با واسطه، از وى اجازه گرفت ۴ و ابن سقّا نيز در سال 314 كتاب الجعفريات را از او روايت كرد. ۵ ابن اشعث اهل كوفه بود؛ ولى در ديار مصر ساكن شد و تا پايان عمر، در آن جا ماند. ۶ وى قابل اعتماد در حديث بود. ۷ ابن اشعث به عنوان راوى كتاب الجعفريات از موسى بن اسماعيل، معروف است و به ندرت در ميان اسناد ديگر روايات، ديده مى شود. ۸

تأليفات

در مصادر، دو كتاب به ابن اشعث نسبت داده شده است: 1 . الحج، 2 .الجعفريات. كتاب الجعفريات چاپ شده است.

1.هدية العارفين، ج ۲، ص ۳۶.

2.كتاب خانه ابن طاووس، ص ۳۱۹؛ تيسير المطالب ، ص ۳۵۳، ۳۵۵؛ ميراث حديث شيعه، ج ۱۰، ص ۴۹ ـ ۵۰.

3.تيسير المطالب، همان جا.

4.رجال الطوسى، ص ۴۴۲، ۴۴۴.

5.اشعثيات، ص ۱؛ الذريعة، ج ۱۱، ص ۲۵۸.

6.رجال النجاشى، ص ۳۷۹؛ رجال الطوسى، ص ۴۴۲.

7.رجال النجاشى، همان جا؛ معالم العلماء، ص ۲۶۶.

8.تهذيب الأحكام، ج ۳، ص ۶؛ معجم رجال الحديث، ج ۱۸، ص ۲۰۰.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
114

الشريعة، 11 . التوحيد، 12 . مختصر فى فضل التوبة، 13 . تثبيت نبوّة الأنبياء، 14 . مختصر فى الأركان الأربعة، 15 . الفقه على ترتيب المزنى، 16 . فساد أقاويل الإسماعيلية، 17 . الردّ على أرسطاطاليس، 18 . فساد قول البراهمة، 19 . تناقض أقاويل المعتزلة، 20 . الردّ على محمّد بن بحر الرهنى، 21 . الإستدلال فى طلب الحق، 22 . الردّ على مَن يقول: «إن المعرفة من قبل الموجود»، 23 . إبطال مذهب داوود بن على الإصبهانى، 24 . الردّ على الزيدية، 25 . تحقيق وجوه المعرفة، 26 . ما تفرّد به أمير المؤمنين عليه السلام من الفضائل، 27 . الصلاة و التسليم على النبى صلى الله عليه و آله و أمير المؤمنين عليه السلام ، 28 . الردّ على أصحاب الإجتهاد فى الأحكام، 29 . الإمامة، 30 . فساد الإختيار، 31 . الردّ على المثبتة، 32 . الراعى و المَرعى، 33 . الدلائل و المعجزات، 34 . ماهية النفس، 35 . ميزان العقل، 36 . إبان حكم الغيبة، 37 . الردّ على الإسماعيلية فى المعاد، 38 . تفسير القرآن، 39 . النفس.
ب ـ آثار نايابى كه در منابع بعدى انعكاس يافته اند : 40 . تثبيت المعجزات ؛ اين كتاب در اختيار شيخ حسين بن عبد الوهّاب (م، پس از 448 ق) صاحب كتاب عيون المعجزات بوده و وى پس از مطالعه آن، در مى يابد كه كتاب ياد شده، به رغم ادّعا و انگيزه مؤلّف، تنها به بيان معجزات پيامبران و از جمله پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله اختصاص يافته است. از اين رو، تصميم مى گيرد تكمله اى در بيان دلايل و معجزات ائمه عليهم السلام و فاطمه زهرا عليهاالسلامبراى آن بنگارد . وى پس از تأليف تكمله ياد شده ، آن را عيون المعجزات ناميد . ۱ صاحب رياض العلماء ، نسخه اى قديمى از اين كتاب را در شهر كازرون ديده است. در اين نسخه كه در سال 556 ق ، استنساخ شده، آغاز تأليف كتاب عيون المعجزات، هفتم ماه رمضان سال 448 ق، و پايان آن، عيد فطر همان سال ذكر شده است. ۲

1.رياض العلماء، ج ۳، ص ۳۵۶ ـ ۳۵۷؛ خاتمة مستدرك الوسائل ، ج ۱ ، ص ۱۶۸؛ عيون المعجزات، ص ۳ ، مقدّمه محقّق .

2.عيون المعجزات ، همان جا .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 102095
صفحه از 554
پرینت  ارسال به