129
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

تأليفات

بيشتر آثار ابو سعيد خزاعى، ناياب اند: 1 . الروضة الزهراء فى تفسير (مناقب) فاطمة الزهراء عليهاالسلام، 2 . الفَرق بين المقامَين و تشبيه علىٍّ عليه السلام بذى القرنين، 3 . مُنى الطالب فى إيمان أبى طالب، 4 . كتاب المولى ، 5 . التفهيم فى بيان القسيم، 6 . الرسالة الواضحة فى بطلان دعوى الناصبة، 7 . ما لا بُدَّ مِن معرفته. ۱
كتاب الروضة الزهراء فى مناقب فاطمة الزهراء عليهاالسلام، با همين عنوان، ۲ و نيز با عنوان الروضة الزهراء فى تفسير فاطمة الزهراء عليهاالسلام، ۳ و همچنين با عنوان الروضة ۴ ، در سده ششم در دسترس بوده و از جمله، ابو الفتوح رازى نوه مؤلّف، در بحث مناقب حضرت فاطمه عليهاالسلام، دو روايت از آن نقل كرده است. ۵
اثر چاپى: 8 . الأربعين عن الأربعين فى فضائل امير المؤمنين عليه السلام .

5 . جعفر دوريستى (زنده در 473 ق)

جعفر بن محمّد بن احمد بن عبّاس، مكنا به ابو عبد اللّه و معروف به جعفر دوريستى؛ محدّث، فقيه و متكلّم. جعفر دوريستى در قريه دوريست از توابع رى، سكونت داشت. ۶ او در سال 401 ق، به بغداد رفت و در مجلس شيخ مفيد حاضر شد. ۷ مشايخ حديث او در رى و بغداد، عبارت اند از: پدرش محمّد، شيخ مفيد، سيّد مرتضى، ابن عيّاش جوهرى و شيخ طوسى. ۸ سال وفات جعفر دوريستى معلوم نيست؛ ولى

1.فهرست منتجب الدين، ص ۱۰۲؛ معالم العلماء، ص ۱۵۱؛ رياض العلماء، ج ۲، ص ۱۸۸؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۷۳ ـ ۷۶.

2.سوره فاطر : آيه ۲۸.

3.سوره فاطر، آيه ۲۷ و ۲۸.

4.روض الجنان و روح الجنان، ج ۱، ص ۵۶۱؛ ج ۴، ص ۳۱۹.

5.فهرست منتجب الدين، همان جا.

6.النقض، ص ۱۰۸ ـ ۱۰۹؛ معجم البلدان، ج ۲، ص ۴۸۴.

7.الثاقب فى المناقب، ص ۲۳۶.

8.فهرست منتجب الدين، ص ۴۵؛ مرآة الكتب، هامش، ص ۴۲۸.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
128

نيشابورى ۱ و عموى عبد الرحمان (معروف به مفيد نيشابورى) و محمّد بن احمد است. در مصادر، اطلاعات چندانى در باره او ديده نمى شود. تنها مى دانيم كه وى معاصر شيخ طوسى بوده، در رى مى زيسته و به وعظ و خطابه اشتغال داشته است. محسن خزاعى را عادل، حافظ و شايسته اعتماد دانسته اند. ۲

تأليفات

كتاب هاى محسن خزاعى ـ كه به قرينه عناوين شان، در زمينه حديث، آداب و سيره، فقه الحديث و علوم قرآن بوده ـ ، همگى ناياب اند: 1 . الأمالى فى الأحاديث، 2 . السِيَر، 3 . بيان «مَن كنتُ مولاه»، 4 . إعجاز القرآن.

4 . ابو سعيد خُزاعى (زنده در 444 ق)

محمّد بن احمد بن حسين نيشابورى خزاعى، مكنّا به ابو سعيد؛ محدّث و متكلّم. وى در رى سكونت داشت و به ديدار مشايخ حديث قم نيز نائل شد. ۳ ابو سعيد، قابل اعتماد در حديث و سرشناس بود. ۴ سال وفات او معلوم نيست. وى در سال 432 ق، از ابو سعد منصور بن حسين آبى ۵ و در سال 444 ق، از ابو القاسم عبد العزيز بن محمّد بن عبد العزيز صائن در قم، حديث شنيد. ۶
ابو سعيد، برادر مفيد نيشابورى است كه هم اينك به معرّفى او پرداختيم، و جدّ ابو الفتوح رازى، مفسّر معروف. از ديگر مشايخ وى ـ كه بر پايه كتاب الأربعين، حدود چهل نفر بوده اند، مى توان به پدرش احمد و عمويش محسن اشاره كرد. ۷

1.همان احمد بن حسين كه شرح حالش به شماره ۵۵ گذشت.

2.فهرست منتجب الدين، ص ۱۰۲؛ جامع الرواة، ج ۲، ص ۴۲؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۲۲۸؛ الذريعة، ج ۲۲، ص ۲۳۳.

3.الأربعين عن الأربعين، ح ۳۶.

4.فهرست منتجب الدين، ص ۱۰۲.

5.الأربعين، ح ۲۲.

6.همان، ح ۳۶؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۷۶ ـ ۷۹.

7.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۷۵ ـ ۷۶.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101534
صفحه از 554
پرینت  ارسال به