13
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

نمى خواندند. ۱

3 . غزنويان (384 ـ 520 ق)

سلاطين غزنوى، دولت سامانى را سرنگون كردند و به جاى آنان، نزديك به يك سده و نيم، بر قلمرو اسلامى حكمرانى كردند. ۲

4 . سلجوقيان (429 ـ 590 ق)

سلجوقيان با كنار زدن غزنويان، بيش از يك سده و نيم، حكومت كردند. آنان بر خلاف سامانيان و غزنويان، گستره حكمرانى خود را از شرق ايران، به مناطق و شهرهاى ديگر گسترش دادند. گويا تنها مصر و شمال افريقا و بلاد مغرب، در قلمرو حكومت آنان نبوده است. ۳

5 . فاطميان (296 ـ 567 ق)

فاطميان، نام ديگر اسماعيليان است كه گويا اين نام را در سده چهارم و پنجم، بر خود نهادند. به موجب برخى گزارش ها، اسماعيليان اين نام را مطرح كردند تا در پرتو آن، نشان دهند كه در خلافت، بر عباسيان اولويت دارند. ۴ فاطميان با اين پيشْ زمينه فكرى، تلاش كردند تا عراق و ايران را از قلمرو خلافت عباسيان بيرون كنند و گويا توانستند مدّتى، بر بخش هايى از اين مناطق حكم برانند. ۵ القادر باللّه خليفه عباسى، در برابر هجوم فكرى و نظامى فاطميان، به تكفير و نيز خدشه در نسب آنان پرداخت

1.تجارب الاُمَم، ج ۶، ص ۱۵۷.

2.تاريخ گزيده، ص ۳۸۹.

3.الحديث و المحدّثون، ص ۴۲۲؛ تاريخ تشيّع در ايران، ص ۲۷۶ ـ ۲۷۷. در باره سلجوقيان، ر . ك: راحة الصدور ورواية السرور در تاريخ آل سلجوق.

4.فهرس التراث، ج ۱، ص ۳۲۲.

5.تاريخ ابن خلدون، ج ۳، ص ۴۴۲.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
12

به وى، ۱ مى تواند قرينه زيدى بودن آنان به شمار آيد. از ديگر سو، قرائنى حاكى از امامى بودن آنان به چشم مى خورد كه عبارت اند از: به كار رفتن تعبير «روافض» درباره آل بويه ۲ و به طور خاص معز الدوله؛ ۳ اتهام غلو در تشيّع درباره عضد الدوله؛ ۴ نگارش اسامى دوازده امام با ذكر تحيّات، در كتيبه اى تخت جمشيد به دستور عضد الدوله؛ ۵
مجاز شمردن لعن معاويه و يزيد بر منابر توسط معتضد الدوله؛ ۶ رابطه دوستانه شيخ صدوق با ركن الدوله ۷ و ابراز ارادت حاكم بويهى و وزير او صاحب بن عبّاد، به امام رضا عليه السلام ؛ ۸ اين سخن عبد الجليل قزوينى كه درباره صاحب بن عبّاد گفته است:
صاحب بن عبّاد در تشيّع، به صفتى بوده است كه كتابى مفرد، تصنيف اوست در امامت دوازده امام معصوم. و اشعار و ابيات او كه دلالت بر مذهب او دارد، بسيار است. ۹

2 . سامانيان (279 ـ 395 ق)

سامانيان نخستين سلسله ايرانى بودند كه پس از اسلام، دولت مستقل تشكيل دادند. آنان بيش از يك سده، بر شرق ايران (خراسان و ماوراء النهر) حكمرانى كردند. حاكمان سامانى، خلافت عباسى را پذيرفته بودند و ارادت و دوستى خود را به گونه هاى مناسب نشان مى دادند. با اين حال، گويا آنان به نام خليفه، خطبه

1.احياى فرهنگى در عهد آل بويه، ص ۲۴.

2.تاريخ گزيده، ص ۴۲۶.

3.البداية و النهاية، ج ۱۱، ص ۲۲۴؛ شذرات الذهب، ج ۳، ص ۱۸.

4.شذرات الذهب، ج ۳، ص ۷۸.

5.احياى فرهنگى در عهد آل بويه، ص ۸۲.

6.البداية و النهاية، ج ۱۱، ص ۸۷.

7.عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲، ص ۱۲.

8.همان جا.

9.نقض، ص ۲۱۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 100418
صفحه از 554
پرینت  ارسال به