15
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ترك كردند و به واسط گريختند. ناصر الدوله آنها را دنبال كرد و از واسط نيز فرارى داد.
ناصر الدوله پس از مستقر كردن خليفه در بغداد، به مقام امير الاُمرايى رسيد؛ ولى حمدانيان مدّت چندانى اين مقام را در دست نداشتند؛ چرا كه اوضاع بغداد ، پريشان شد و ناصر الدوله به ناچار، به موصل بازگشت تا حكمرانى خاندان خويش را بر آن منطقه، محكم گرداند. سيف الدوله نيز براى گشودن حلب حركت كرد و در آن جا مستقر شد و سپس در سال 365 ق، به سرزمين روم ، هجوم برد و بخش هاى بسيارى از آن جا را نيز فتح كرد. سيف الدوله سرانجام در سال 385 ق، درگذشت. ۱
آل حمدان ، گرايش شيعى داشتند؛ ۲ ولى قرائت آنان از تشيّع، دانسته نيست. گويا آل حمدان، به گرايش زيدى شهرت دارند؛ ولى دو قرائت فاطمى و امامى نيز به آنان نسبت داده شده است. برخى در تأييد امامى بودن آنان، به دو قرينه استناد كرده اند: يكى مهاجرت علماى شيعه به مناطق تحت حكمرانى آل حمدان، و ديگرى شعرى از ابو فراس، از شعراى آن ديار، كه در آن از امام كاظم عليه السلام و امام رضا عليه السلام نام برده است كه از امامان زيديه و اسماعيليه نيستند. ۳ از آن جا كه ابو فراس بزرگ شده و تربيتْ يافته دامان سيف الدوله بوده، اين شعر مى تواند نشان دهد كه سيف الدوله و آل حمدان، به مذهب امامى گرايش داشته اند. ۴

اوضاع فرهنگى در دو سده چهارم و پنجم

سده چهارم و پنجم را مى توان دوره شكوفايى و شادابىِ فرهنگى نام نهاد؛ زيرا اگر شاخص شكوفايىِ فرهنگى در يك جامعه يا دوره، فراوانى انديشمندان، كتاب ها،

1.الشيعة فى الميزان، ص ۱۶۷ ـ ۱۷۰.

2.همان، ص ۱۶۴.

3.همان، ص ۱۶۴ و ۱۶۶.

4.همان، ص ۱۶۷.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
14

و در اين راستا، متنى هم منتشر كرد. ۱ دولت فاطمى، در پايان سده سوم، با حكمرانى بر مراكش پديد آمد و در سده چهارم و پنجم، به تدريج و در مقاطع زمانى كوتاه و گاه بلند، بر سرزمين هاى ديگرى نيز حكم راند. بر مصر و عقيليه (انبار، مدائن، كوفه) در آغاز سده پنجم، ۲ بر حجاز ۳ و حلب ۴ در سده چهارم، و بر موصل و واسط ۵ و بغداد، در سال 450 ق، ۶ حكومت كرد. فاطميان در واپسين سال هاى سده پنجم، توانستند بر بخش گسترده اى از مناطق مركزى ايران و فارس و خوزستان حاكم شوند. ۷

6 . آل حَمدان (293 ـ 392 ق)

آل حمدان، جايگاه والايى در دولت عباسى داشتند و بسيارى از مناصب بزرگ را در بغداد و بيرون از آن، به دست گرفتند. حمدان، خود، امير قلعه ماردين بود و پسرش حسين، بر ديار ربيعه و سپس بر قم و كاشان چيره شد و توانست مصر را تصرّف كند. برادر او علاء، حكومت موصل را در دست داشت و پس از او، حكومت به برادر ديگرش ابو الهيجاء رسيد. ابو الهيجاء كه پدر ناصر الدوله و سيف الدوله بود، در سال 317 ق، كشته شد و پس از او، ناصر الدوله حاكم موصل شد. در اين زمان، سرزمين پهناور اسلامى، تكه تكه شده بود و هر تكه اى در دست گروهى بود. خليفه عباسى از ترس بَريدى ها، از بغداد گريخت و به ناصر الدوله در موصل پناه برد. ناصر الدوله سپاهى فراهم آورد و در حالى كه برادرش سيف الدوله و خليفه را نيز به همراه داشت، به سوى بغداد حركت كرد. پيش از رسيدن ناصر الدوله به بغداد، بريدى ها بغداد را

1.تاريخ ابن خلدون، ج ۳، ص ۴۴۲.

2.همان جا؛ تاريخ جهان گشاى جوينى، ج ۳، ص ۱۷۵ ـ ۱۷۷.

3.البداية و النهاية، ج ۱۱، ص ۳۳۰.

4.تاريخ ابن خلدون، ج ۳، ص ۴۷۰.

5.همان، ج ۳، ص ۴۶۰ ـ ۴۶۱؛ البداية و النهاية، ج ۱۲، ص ۷۸.

6.تاريخ ابن خلدون، ج ۳، ص ۴۴۹؛ راحة الصدور، ص ۱۰۸؛ تاريخ گزيده، ص ۳۵۱ ـ ۳۵۴.

7.تاريخ تشيّع در ايران، ص ۲۹۲. درباره فاطميان، ر . ك: تاريخ جهان گشاى جوينى، ص ۱۴۳ ـ ۱۸۵.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101585
صفحه از 554
پرینت  ارسال به