141
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

وى، به واقع نزديك تر مى نمايد. به هر حال، تنها اثر موجود و چاپى او، كتاب الضعفاء است.

11 . شيخ مفيد (336 ـ 413 ق)

محمّد بن محمّد بن نعمان بن عبد السلام، مكنا به ابو عبد اللّه و معروف به شيخ مفيد و ابن معلّم؛ محدّث، متكلّم، فقيه و اصولى. شيخ مفيد در بغداد، زاده شد و در همان جا در گذشت. ۱ وى بلندْ آوازه ترين فقيه و متكلّم امامى در سده هاى چهارم و پنجم بود. ۲ آوازه او، بر چند ويژگى استوار بود: عمق علمى و قدرت استدلالى و اقناعى وى؛ هم در تبيين دستگاه فقهى و كلامى اماميه و هم در نقد مذاهب و آراى مخالفان و همچنين، بر بصيرت و آگاهى اش در نقد اخبار، و وارستگى اخلاقى او. اين نامورى، موجب شد كه نه تنها موافقان، كه مخالفان نيز آشكارا و با اشاره، زبان به ستايش او بگشايند. ۳ شيخ مفيد با سرمايه استعداد و هوش سرشار و پشتكار و همّت والايى كه داشت، دستگاه كلامى و فقهى اماميه را بر دو پايه استوار نقل و عقل، سامان داد. به قرينه اسامى مشايخ مفيد، نشان مى دهد كه وى از محدّثان مناطق بسيارى بهره برده است، مانند: قم، رى، كوفه، قزوين، بلخ، مراغه، همدان، طبرستان، حلب و بغداد. برخى از اين مشايخ، اهل سنّت بوده اند. ۴ احمد بن وليد قمى، شيخ صدوق، ابو غالب زرارى، جعفر بن قولويه قمى و حسن بن حمزه علوى، معروف به مرعش، مهم ترين مشايخ حديث شيخ مفيد بودند. سيّد رضى، سيّد مرتضى، شيخ طوسى، ابو الفتح كراجكى و نجاشى نيز از او حديث شنيدند. ۵

1.الفهرست ، طوسى، ص ۲۳۸؛ رجال النجاشى، ص ۴۰۲.

2.رجال النجاشى، همان جا؛ الفهرست ، طوسى، همان جا.

3.رجال النجاشى، همان جا؛ الفهرست ، طوسى، همان جا؛ خلاصة الأقوال، ص ۲۴۸؛ تاريخ بغداد، ج ۳، ص ۴۴۹؛ ميزان الاعتدال، ج ۴، ص ۲۶، ص ۳۰؛ سير أعلام النبلاء، ج ۱۷، ص ۳۴۴؛ لسان الميزان، ج ۵، ص ۳۶۸.

4.الأمالى ، مفيد، ص ۱۲ ـ ۱۴ ، مقدّمه محقّق .

5.رجال النجاشى، همان جا؛ الفهرست ، طوسى، همان جا؛ الأمالى، مفيد ، همان جا؛ تهذيب الأحكام ، ص ۱۵ ـ ۱۶ ، مقدّمه محقّق .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
140

المصنّفات، 2 . فهرس الاُصول، ۱ 3 . كتاب التاريخ، ۲ 4 . الضعفاء. ۳
علّامه حلّى (م 726 ق) دو كتاب را بدون عنوان، براى وى ذكر كرده كه گويا يكى در باره ضعفا و ديگرى در باره ممدوحين بوده است. ۴
به دو قرينه، برخى اين گمان اند كه ابن غضائرى، چهار كتاب در رجال و كتاب شناسى داشته است: ۵
قرينه نخست، اين گزارش شيخ طوسى است كه بعضى از وارثان ابن غضائرى، كتاب هاى وى ـ از جمله، دو كتاب فهرست مصنّفات و اصول وى ـ را از بين بردند؛ ۶ و قرينه دوم، ظاهر كلام علّامه حلّى كه گوياى تعلّق دو كتاب در ضعفا و ممدوحين، براى اوست. ۷
برخى هم با نفى كتابى درباره ممدوحين، سه كتاب به وى نسبت داده اند. ۸ گروهى ديگر، گزارش شيخ طوسى را در باره تلف شدن دو كتاب ابن غضائرى، نپذيرفته اند ـ چراكه از عبارت: «به گزارشِ فردى ناشناخته...»، ترديد وى آشكار مى شود ـ و از آن جا كه علّامه حلّى نيز تنها از دو كتاب ابن غضائرى نقل كرده و مى توان حدس زد كه دو كتاب ياد شده، تا سده هشتم باقى بوده و علّامه آن دو را در اختيار داشته، نتيجه گرفته اند كه ابن غضائرى، اثرى در كتاب شناسى نداشته و تنها دو كتاب در رجال داشته است. ۹
به قرينه كلام شيخ طوسى و ظاهر عبارت علّامه حلّى ـ كه نشان دهنده نقل وى از دو كتاب ابن غضائرى با دو رويكرد مختلف است ـ ، انتساب چهار كتاب رجالى به

1.الفهرست ، طوسى، ص ۳۱ ـ ۳۲.

2.رجال النجاشى، ص ۷۷.

3.الرجال ، ابن غضائرى، همان جا ؛ التحرير الطاووسى ، ص ۴ ـ ۵ ؛ رجال ابن داوود، ص ۲۵ ـ ۲۶.

4.خلاصة الأقوال، ص ۳۷۷، ص ۴۱۴.

5.نقد الرجال ، ج ۲ ، ص ۹۸ ؛ الرجال ، ابن غضائرى ، ص ۱۳ ـ ۱۴ ، مقدمه محقق .

6.الفهرست ، طوسى، همان جا.

7.خلاصة الأقوال، همان جا.

8.مجمع الرجال، ج ۱، ص ۱۱.

9.الفوائد الرجالية، ج ۲، ص ۴۹.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101040
صفحه از 554
پرینت  ارسال به