23 . كتاب حدائق الرياض، كه عنوان كامل آن، حدائق الرياض و زهرة المرتاض و نور المسترشد است و به قرينه موارد فراوانى كه در سده هفتم از آن نقل شده، در باره «استحباب روزه در مواقع مختلف، به عنوان شكر خدا» بوده است. ۱ ابن طاووس متذكّر شده كه نسخه اى اصلى و كهن از آن را كه هنگام حيات مؤلّف نگاشته شده، در اختيار دارد. ۲ گويا اين كتاب، در راستاى موضوع كتاب مسارّ الشيعة و بزرگ تر از آن بوده است. ۳
24 . كتاب آى القرآن المُنزَلة فى أمير المؤمنين عليه السلام ، در سده هفتم موجود بود. ۴
25 . كتاب مولد النبى صلى الله عليه و آله و مواليد الأوصياء عليهم السلام ، نيز در سده هفتم موجود بود. ۵
ج ـ آثار چاپى: 26 . الأمالى، 27 . الإرشاد، 28 . الإختصاص، 29 . مسارّ الشيعة، 30 . المزار، 31 . الجمل، 32 . المسألة الكافية، 33 . المتعة، 34 . تصحيح الاعتقاد، 35 . رسالة حول خبر مارية، 36 . إيمان أبى طالب، 37 . أقسام المولى فى اللسان، 39 . رسالة فى معنى المولى ؛ 40 . المقنعة .
12 . ابن عبدون (م 423 ق)
احمد بن عبد الواحد بن احمد، مكنّا به ابو عبد اللّه ، ملقّب به بزّاز و معروف به ابن عبدون و ابن حاشر؛ محدّث، اديب و مورّخ. وى در مصادر، با عنوان احمد بن عبد الواحد ۶ و ابن عبدون و ابن حاشر ۷ ياد شده است. ابن عبدون، شيخ حديث نجاشى (م 450 ق)، شيخ طوسى (م 460 ق) و ابن غضائرى (م 413 ق) ۸ و مهم ترين
1.الإقبال، ج ۲، ص ۲۱، ص ۳۷۸، ص ۳۷۹؛ ج ۳، ص ۴۲، ص ۴۴.
2.الإقبال، ج ۲، ص ۲۱.
3.كتاب خانه ابن طاووس، ص ۲۸۳.
4.سعد السعود، ص ۱۱، ص ۱۱۶.
5.فرج المهموم، ص ۲۲۴.
6.رجال النجاشى، ص ۱۲ ـ ۱۳، ص ۱۸.
7.رجال الطوسى، ص ۴۱۳ ـ ۴۱۴؛ الفهرست ، طوسى، ص ۶۷، ص ۳۵ ـ ۳۶، ص ۱۶۳.
8.رجال النجاشى، ص ۸۷، ۲۵۹؛ رجال الطوسى، همان جا.