161
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

اسماعيل فارسى است. ۱

مذهب حسكانى

مذهب حسكانى معلوم نيست. از صراحت و فحواى عبارات علماى رجال و حديث و كتاب شناسى شيعه و اهل سنّت، سه ديدگاه به دست مى آيد:
يكم: سنّى حنفى. گويا ديدگاه غالب، همين است.
دوم: شيعه امامى. اگرچه به امامى بودن او تصريح نشده، قراينى بر آن وجود دارد، مانند: سكوت برخى از كتاب شناسان، كه معمولاً در مقام بيان مذهب افرادى بوده اند كه مذهبشان مورد اختلاف است ۲
و نيز فحواى كلام افندى اصفهانى در ردّ قول ابن طاووس كه حسكانى را اهل جمهور دانسته است. افندى تأكيد مى كند كه تشيّع حسكانى، در بين اماميه مسلّم است. به گمان او، سيّد بن طاووس زعم اهل سنّت را در باره حسكانى بيان كرده است. ۳
سوم: تشيّع به معناى عام. گويا ذهبى به اين قول تمايل دارد. وى در اين باره، به كتاب تصحيح خبر ردّ الشمس لعلىّ عليه السلام و ترغيم نواصب الشمس حسكانى استناد كرده است. ۴

تأليفات

به هر حال، حسكانى در فضائل؛ بويژه فضايل امام على عليه السلام ، كتاب هايى تأليف كرد كه همگى ناياب اند: 1 . خصائص على بن أبى طالب فى القرآن، 2 . مسألة فى تصحيح ردّ الشمس و ترغيم نواصب الشمس، 3 . قمع النواصب، 4 . طيب الفطرة فى حبّ العترة، ۵ 5 . كتاب

1.همان جا.

2.معالم العلماء، ص ۱۱۳؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۶۷؛ بحار الأنوار، ج ۱، ص ۲۳؛ الذريعة، همان جا.

3.رياض العلماء، ج ۳، ص ۲۵۶ ـ ۲۵۷، ۲۹۶ ـ ۳۰۰.

4.تذكرة الحفاظ، همان جا.

5.معالم العلماء، همان جا؛ تذكرة الحفاظ، همان جا؛ أمل الامل، همان جا؛ بحار الأنوار، همان جا؛ رياض ? العلماء، همان جا؛ تراثنا، ش ۱۶، ص ۱۲؛ ش ۱۸، ص ۹۴.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
160

الوسائل ۱ است.
آثار چاپى: 5 . الإستنصار فى النص على الأئمة الأطهار عليهم السلام ، 6 . التعريف بوجوب حقوق الوالدين، 7 . فهرس كراجكى، 8 . معدن الجواهر و رياضة الخواطر، 9 . كنز الفوائد، 10 . التعجّب فى الإمامة، 11 . التفضيل، 12 . دليل النص بخبر الغدير.

24 . حَسَكانى (م 470 ـ 490 ق)

عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد بن محمّد بن حسكان نيشابورى، مكنّا به ابو القاسم و معروف به حسكانى (حَسَكايى) و ابن حذّاء ؛ محدّث و متكلّم. در مصادر امامى متقدّم، از حسكانى ياد نشده و در مصادر متأخّر نيز كوتاه، جزئى و در حدّ معرفى كتاب ها يا نقل از آنها، به وى پرداخته شده است. سال وفات او به اختلاف، پس از 490 ق، ۲ و پس از 470 ق، ۳ ذكر شده است. از آن جا كه ذهبى (م 752 ق) پس از شرح حال حسكانى متذكّر مى شود كه درگذشت ابو سعد ابن حسكويه، تا سال 488 ق، به تأخير افتاد، ۴ چنين استنباط مى شود كه وفات ابن حسكويه پس از مرگ حسكانى، تا سال ياد شده به تأخير افتاده است. به قرينه اين عبارت، گويا عبارت «تسعين؛ نود»، «سبعين؛ هفتاد» بوده و نسّاخ دچار تصحيف شده اند. ۵ بر اين اساس، درگذشت و پس از 470 ق، بوده است. به هر حال، وى از افراد معمّر بود كه توجه و عنايت تام و تمامى به علم حديث داشت و ضمن اتقان حديث، عالى السند نيز بود. ۶ حسكانى از جدّش احمد و حاكم نيشابورى (م 406 ق) و بسيارى ديگر از مشايخ اهل سنّت، حديث شنيد. ۷ شاگرد معروف او كه بيشترين روايت را از حسكانى دارد، عبد الغافر بن

1.مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۲۱۵، ۲۲۵؛ ج ۸، ص ۵۷.

2.تذكره الحفاظ، ج ۳، ص ۱۲۰۰ ـ ۱۲۰۱.

3.سير أعلام النبلاء، ج ۱۸، ص ۲۶۸.

4.تذكرة الحفاظ، ج ۳، ص ۱۲۰۱.

5.الذريعة، ج ۴، ص ۱۹۴.

6.تذكره الحفاظ، همان جا.

7.المنتخب من كتاب السياق، ج ۱، ص ۳۲۴؛ تذكرة الحفاظ، همان جا؛ سير أعلام النبلاء، همان جا.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101711
صفحه از 554
پرینت  ارسال به