الوسائل ۱ است.
آثار چاپى: 5 . الإستنصار فى النص على الأئمة الأطهار عليهم السلام ، 6 . التعريف بوجوب حقوق الوالدين، 7 . فهرس كراجكى، 8 . معدن الجواهر و رياضة الخواطر، 9 . كنز الفوائد، 10 . التعجّب فى الإمامة، 11 . التفضيل، 12 . دليل النص بخبر الغدير.
24 . حَسَكانى (م 470 ـ 490 ق)
عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد بن محمّد بن حسكان نيشابورى، مكنّا به ابو القاسم و معروف به حسكانى (حَسَكايى) و ابن حذّاء ؛ محدّث و متكلّم. در مصادر امامى متقدّم، از حسكانى ياد نشده و در مصادر متأخّر نيز كوتاه، جزئى و در حدّ معرفى كتاب ها يا نقل از آنها، به وى پرداخته شده است. سال وفات او به اختلاف، پس از 490 ق، ۲ و پس از 470 ق، ۳ ذكر شده است. از آن جا كه ذهبى (م 752 ق) پس از شرح حال حسكانى متذكّر مى شود كه درگذشت ابو سعد ابن حسكويه، تا سال 488 ق، به تأخير افتاد، ۴ چنين استنباط مى شود كه وفات ابن حسكويه پس از مرگ حسكانى، تا سال ياد شده به تأخير افتاده است. به قرينه اين عبارت، گويا عبارت «تسعين؛ نود»، «سبعين؛ هفتاد» بوده و نسّاخ دچار تصحيف شده اند. ۵ بر اين اساس، درگذشت و پس از 470 ق، بوده است. به هر حال، وى از افراد معمّر بود كه توجه و عنايت تام و تمامى به علم حديث داشت و ضمن اتقان حديث، عالى السند نيز بود. ۶ حسكانى از جدّش احمد و حاكم نيشابورى (م 406 ق) و بسيارى ديگر از مشايخ اهل سنّت، حديث شنيد. ۷ شاگرد معروف او كه بيشترين روايت را از حسكانى دارد، عبد الغافر بن
1.مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۲۱۵، ۲۲۵؛ ج ۸، ص ۵۷.
2.تذكره الحفاظ، ج ۳، ص ۱۲۰۰ ـ ۱۲۰۱.
3.سير أعلام النبلاء، ج ۱۸، ص ۲۶۸.
4.تذكرة الحفاظ، ج ۳، ص ۱۲۰۱.
5.الذريعة، ج ۴، ص ۱۹۴.
6.تذكره الحفاظ، همان جا.
7.المنتخب من كتاب السياق، ج ۱، ص ۳۲۴؛ تذكرة الحفاظ، همان جا؛ سير أعلام النبلاء، همان جا.