189
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

خطّى و ديگر كارهايى كه در باره اين كتاب انجام گرفته نيز اشاره شده است. مقدّمه علّامه امينى، در وصف و اهميّت كتاب است.
ابن شعبه در مقدّمه كوتاه خود، انگيزه تأليف و شيوه و ترتيب آن را باز گفته است. وى با اشاره به فراگير بودن آموزه هاى معصومان عليهم السلام نسبت به دنيا و آخرت و اين كه بخش كمى از اين آموزه ها ـ كه نشان از حق و صواب و صدق دارند ـ در اختيار است، انگيزه خود را از تأليف اين كتاب، چنين ذكر كرده است كه با وجود آموزه هاى اخلاقى و معنوى معصومان عليهم السلام ، كتابى در اين زمينه تأليف نشده است. ۱ مؤلّف، اين كتاب را به ترتيب پيامبر و ائمه عليهم السلام سامان داده و در پايان، چهار وصيت آورده است. او اسانيد روايات را براى اختصار، حذف كرده و متذكّر شده كه بيشترِ اين روايات را از مشايخ سماع كرده است؛ گرچه اكثرشان در آداب و حكمت اند كه محتواى آنها خود، شاهد درستى آنهاست. ۲ به علاوه، اين روايات در ساير منابع معتبر شيعه نيز آمده است. ۳
اصل كتاب تحف العقول، شامل چهارده باب است: يك باب با نام پيامبر صلى الله عليه و آله ، نه باب با نام ائمه عليهم السلام ، دو باب با دو روايت قدسى معروف در مواعظ و حكم كه به موسى عليه السلام و عيسى عليه السلام وحى شده، يك باب در مواعظ مسيح عليه السلام كه در انجيل آمده و باب پايانى كتاب، وصيت مفضّل بن عمر به جماعت شيعه است.
خطبه هاى معصومان، نامه ها، كلمات قصار، مواعظ، وصايا، حكمت ها، آداب و اخلاق، جواب نامه ها و... ، ديگر عناوين باب هاى كتاب اند. در اين كتاب، برخى از خطبه ها و نامه هاى امام على عليه السلام نيز آمده است؛ چون: خطبه معروف به وسيله و ديباج، عهدنامه مالك اشتر، و نيز احتجاج امام صادق عليه السلام با سفيان ثورى و رساله امام هادى عليه السلام

1.تحف العقول، ص ۲ ـ ۳ ، مقدّمه محقّق .

2.همان، ص ۳.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
188

ناشر: انتشارات اسلامى (جامعه مدرسين حوزه علميه قم)، قم، چاپ دوم، 1404 ق .
در اين تصحيح تحف العقول، افزون بر مصادر حديثى متأخّر، از دو نسخه خطّى استفاده شده است: نسخه كتاب خانه سيّد جلال الدين ارموى، معروف به محدّث ارموى، و نسخه كتاب خانه ملّى، بدون تاريخ كتابت.
تحف العقول افزون بر اين، بارها جداگانه و همراه با كتابى ديگر، در ايران و عراق چاپ شده است. از جمله: يك بار در سال 1297 ق، همراه با روضة الكافى، ۱ و بار ديگر جداگانه در نجف و در چاپ خانه حيدريه، با مقدّمه سيد محمّد صادق بحر العلوم، در سال 1380 ق. ۲ در مصادر نخستين، از كتاب تحف العقول ياد نشده است. كتاب شناسان سده يازدهم به بعد، از اين كتاب نام برده اند و در ميان آنان، انتساب آن به ابن شعبه حرّانى، معروف است؛ ۳ اگرچه محمّد باقر مجلسى، مؤلّف آن را ناشناخته دانسته است. ۴
تحف العقول با سمت و سوى وعظ و اندرز، و بايدها و نبايدهاى اخلاقى، اجتماعى، حكومتى، اقتصادى و معنوى، با چشم انداز تهذيب نفس، تأليف شده است. گو اين كه مؤلّف از اين فراتر رفته و به مسائل كلامى نيز پرداخته است. اين كتاب را پرفايده ۵ و استوار بر سامان و نظامى نيكو، دانسته اند. ۶ نسخه چاپى كتاب، شامل مقدّمه محقّق كتاب، مقدّمه كوتاه علّامه عبد الحسين امينى، مقدّمه مؤلّف و سپس اصل كتاب است. در مقدّمه محقّق، افزون بر شرح حال مؤلّف و معرّفى تأليف، به معرّفى نسخه هاى

1.تراثنا، ج ۳۲، ص ۱۶۷.

2.همان، ج ۳، ص ۲۰۲.

3.أمل الآمل، ج ۲، ص ۷۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۴۱؛ رياض العلماء، ج ۱، ص ۲۴۵؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۲۰۸؛ الذريعة، ج ، ص ۴۰۰.

4.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۳۴.

5.أمل الآمل، همان جا.

6.بحار الأنوار، همان جا.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101844
صفحه از 554
پرینت  ارسال به