21
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ابن حبّان (270 ـ 354 ق)

محمّد بن احمد بن احمد بن حبّان تميمى بَسْتى، معروف به ابن حبّان، محدّث، رجالى، لغوى، فقيه و واعظ. او نزديك به بيست كتاب تأليف كرد كه معروف ترينشان، عبارت اند از المسند الصحيح على التقاسيم و الأنواع، الثقات، معرفة المجروحين مِن المحدّثين، الضعفاء والمتروكين، طبقات المحدّثين بإصبهان و مشاهير العلماء الأمصار. ۱

طَبَرانى (260 ـ 360 ق)

سليمان بن احمد بن مطير لخمى طبرانى، محدّثى فرزانه، صادق و امانتدار بود. ۲ وى نزديك به پانزده كتاب تأليف كرد كه معروف ترين آنها عبارت اند از: كتاب المعجم، مسند الشاميّين و دلائل النبوّة. المعجم در سه اندازه است و به ترتيب با عنوان هاى : الكبير، الأوسط و الصغير ، در 25، نه و دو مجلّد، به چاپ رسيده است.

دارْقُطْنى (306 ـ 385 ق)

على بن عمر بن احمد بن مهدى بغدادى، معروف به دارقطنى، محدّثى رجالى و عالم به فقه الحديث و علل الحديث بود. او را يگانه و سرآمد روزگار خود و بازگشتگاه علم اثر و علوم وابسته به آن دانسته اند. ۳ آثار دارقطنى بيش از سى عنوان است. كتاب هاى الإلزامات والتتبّع، السنن، المؤتلف و المختلف، و العلل، معروف ترند.

خطّابى (319 ـ 388 ق)

حمد بن محمّد بن ابراهيم خطّاب بستى، معروف به خطّابى، محدّث، لغوى و

1.سير أعلام النبلاء، ج ۱۶، ص ۹۲ ـ ۹۵.

2.همان، ج ۱۶، ص ۱۱۹؛ تذكرة الحُفّاظ، ج ۳، ص ۹۱۲؛ البداية و النهاية، ج ۱۱، ص ۲۷۰؛ لسان الميزان، ج ۳، ص ۷۳.

3.سير أعلام النبلاء، ج ۱۶، ص ۴۴۹؛ سنن الدار قطنى، ص ۸ ـ ۹ ، مقدّمه محقّق ؛ المؤتلف و المختلف، ص ۲۵ ـ ۳۲ ، مقدّمه محقّق .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
20

كتاب خانه ابو الفضل بن عميد، در رى . ۱
افزون بر اينها، تأسيس دانشگاه الأزهر و نيز كتاب خانه هاى بزرگ در مصر در دوره فاطميان، ۲ شايان توجه اند.
اين دوره، ويژگى مهمّ ديگرى نيز دارد كه مى توان آن را برآيند شاخص هاى ياد شده دانست، و آن اين كه: مكتب هاى اصلى كلامى و فقهى، همگى در اين دوره پديد آمدند يا نهادينه و نظام مند شدند.

دورنماى حديث اهل سنّت در سده چهارم و پنجم

حديث اهل سنّت در اين دوره، از جهت گستردگىِ مراكز حديثى و تعداد عالمان و آثار ، به سان حوزه شيعه، بالنده و شكوفا بود. در بيشتر مناطق سرزمين پهناور اسلامى، اهل سنّت زندگى مى كردند و شهرهاى بسيارى در اين مناطق، كم و بيش، مركز حديث بودند. بيت المقدس، دمشق، بغداد، سرزمين آندلس (شامل: قرطبه، اشبيله، غرناطه، بلنيسه)، همدان، نيشابور، توس، هرات، بخارا، سمرقند و قيروان، مهم ترينِ اين مراكز شناخته مى شوند. نيشابور، همدان و قيروان در غرب جهان اسلام، به «دار السُنّه» توصيف شده اند. ۳

مهم ترين محدّثان و حديث پژوهان

در اين دوره، محدّثان و حديث پژوهان نامدار و تأثيرگذار بسيارى، در ميان اهل سنّت زندگى مى كردند. در ميان مهم ترين و معروف ترين آنها از جهت تأثيرگذارى و پر دامنه بودنِ آثار، اين افراد شايان ذكرند:

1.همان جا.

2.الشيعه فى الميزان، ص ۱۵۴ ـ ۱۶۱.

3.الأمصار والآثار، ص۱۶۰ ـ ۲۱۸ (و در پاورقى آن: الإعلان بالتوبيخ؛ حركة الحديث بقُرطُبة خلال القرن الخامس؛ مدرسة الحديث فى القيروان من الفتح الإسلامى إلى منتصف القرن الخامس).

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 100391
صفحه از 554
پرینت  ارسال به