مسئله فقهى مشكل، حديث وحدت صانع، كلام پيامبر خدا در خصلت ها از يك تا ده، فضائل امير مؤمنان صلى الله عليه و آله و نصوصى درباره او از پيامبر صلى الله عليه و آله ، كلام على عليه السلام و آداب او در فضيلت سكوت و... .
عناوين اصلى و فرعى كتاب و تربيت آنها، گوياى سامانى معنادار و منطقى نيست. گويى كراجكى به مناسبت و از باب «الكلام يجرّ الكلام»، به اين مباحث پرداخته است. تبيين مسائل در اين كتاب، بر دو روش عقلى و نقلى استوار است. كاربرد روش عقلى، در اثبات توحيد، قضا و قدر، عصمت امام، ضرورت وجود امام، شرح و تأويل آيه و يا تحليل و تجزيه و نقد حديث ۱ است. با اين حال، تكيه گاه اصلى، روايات معصومان عليهم السلام و نقل است. مباحث اخلاقى، فقهى، فضائل، امامت ائمه عليهم السلام و حتى برخى از مسائل كلامى، با اين روش پردازش شده اند. مؤلّف در اين زمينه، به روايات پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام ، آيات تورات و انجيل درباره پيامبر اسلام، گزارش هاى تاريخى و شواهد ادبى، قصه ها و حكايات پيشينيان، سخنان حكماى يونان و چند رؤيا استناد كرده است. بيشتر اين گزارش ها، احاديثى از معصومان عليهم السلام در زمينه اخلاق و آداب، فضائل و نصوص، كلام، فقه و تفسير است. كراجكى، احاديث اخلاقى را مرسل ۲ و گاه مسند، و احاديث فضائل و نصوص را مسند و گاه مرسل مى آورد. ۳ در زمينه اخلاق، كلمات امام على عليه السلام و گاه پيامبر صلى الله عليه و آله و ديگر معصومان، منبع اصلى كراجكى است. وى احاديث فضائل و نصوص را بيشتر از طريق اهل سنّت روايت كرده است. اين كتاب افزون بر ارزش كلامى، حديثى، اخلاقى و تاريخى اش، در فقه الحديث نيز اهميت دارد. كراجكى در موارد بسيارى پس از نقل حديث، با مطالبى تحت عنوان «شرح و توضيح» و گاه «تأويل»، معناى لغات و عبارات را روشن كرده و نيز در
1.همان، ج ۱، ص ۵۶، ۵۷، ۱۲۳، ۱۴۴، ۱۵۵.
2.همان، ج ۱، ص ۶۱، ۶۲، ۶۴، ۸۶، ۹۳، ۹۸، ۹۹.
3.همان، ج ۱، ص ۸۷، ۹۱، ۱۴۱، ۱۴۴، ۱۸۲، ۱۹۲.