213
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

ميرزا حسين نورى ۱ و محقّقان نسخه چاپى التمحيص، ۲ يا آن را به ابن همام نسبت داده اند و يا به اين ديدگاه، متمايل شده اند. به هر حال، به نظر مى رسد كه التمحيص به ابن همام انتساب دارد؛ ولى با پذيرش اين انتساب نيز ترديدى ديگر وجود دارد در اين كه: آيا روايات اين كتاب، با واسطه از ابن همام روايت شده يا با املاى ابن همام بوده است؟ در فرض دوم، نگارش آن مانند امالى هاى شيخ مفيد، سيّد مرتضى و شيخ طوسى است. شايد ترديد محمّد باقر مجلسى نيز در انتساب التمحيص به ابن همام، از همين جهت بوده است. ۳
نسخه چاپى التمحيص، شامل مقدّمه بلند محمّد باقر موحّد ابطحى و اصل كتاب است، و نيز معرّفى سه نسخه خطّى اى كه در تحقيق كتاب، به آنها اعتماد شده است. اصل كتاب، در نه باب با عناوين مشخص، سامان يافته و 171 روايت دارد. مؤلّف به اقتضاى شرايط خاصّ محيط بغداد و توابع آن، ۴ روايات اين كتاب را بر اساس مفادشان گرد آورده است كه در جهت كاهش آلام و دردها، از حكمت و پيامد بيمارى ها، بلاها و سختى ها مى گويند و نيز تأثير مثبت و سازنده انواع بلاها بر روان آدمى، خبر بويژه محو و نابودىِ آثار گناهان. جز در حديث اوّل كتاب كه آن را با اسناد كامل آورده، در ساير روايات، تنها به نام نخستين راوى از معصوم عليه السلام ، بسنده كرده است. مفصّل ترين روايت كتاب، خطبه اى است به نام همام، كه آن را از راوى ناشناخته اى روايت كرده است. ۵
عناوين باب هاى كتاب التمحيص، چنين است: سرعة البلاء إلى المؤمن (المؤمنين)، تعجيل التمحيص عن المؤمن (المؤمنين)، التمحيص بالعلل و

1.خاتمة مستدرك الوسائل، همان جا.

2.التمحيص، همان، ص ۱۴.

3.همان جا .

4.همان ، ص ۲۹.

5.همان، ص ۷۰ ـ ۷۵.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
212

ب ـ متون اخلاق و آداب

1 . التمحيص

مؤلّف: ابن هَمّام اِسكافى
تحقيق و تخريج: مدرسة الإمام المهدى عليه السلام ، قم، 1404 ق.
در تحقيق و تصحيح التمحيص، بر سه نسخه خطّى اعتماد شده است: نسخه شيرمحمّد همدانى، با تاريخ كتابت 1353 ق؛ نسخه آية اللّه صفايى خوانسارى كه با نسخه ميرزا محمدّ حسين نورى طبرسى (تاريخ كتابت: 1280 ق) مقابله شده است؛ و نسخه سيّد عبد العزيز طباطبائى يزدى، با تاريخ استنساخ 1380 ق. ۱
عنوان «التمحيص»، در مصادر نخستين نيامده است. در سده دهم، اين كتاب مطرح گرديد و از آن پس، در شمار منابع حديثى معتبر شناخته شد. نخستين منابعى كه از اين كتاب ياد كرده اند، عبارت اند از: كتاب الوافية فى تعيين الفرقة الناجية اثر شيخ ابراهيم قطيفى (م 991 ق)، أمل الآمل شيخ حر عاملى، بحار الأنوار محمّد باقر مجلسى، رياض العلماى افندى اصفهانى، و مستدرك الوسائل ميرزا حسين نورى. ۲ انتساب التمحيص به ابن همام اسكافى، معروف نيست. در باره مؤلّف التمحيص، دو ديدگاه مطرح شده است. شيخ ابراهيم قطيفى، شيخ حرّ عاملى، قاضى نور اللّه شوشترى، افندى اصفهانى و آقا بزرگ تهرانى، آن را تأليف ابن شعبه حرّانى، معاصر شيح صدوق، دانسته اند. ۳ گروهى ديگر مانند: فيض كاشانى، ۴ محقّق خوانسارى، ۵

1.التمحيص، ص ۷۵ ، مقدّمه محقّق كتاب.

2.الذريعة، ج ۴، ص ۴۳۲؛ أمل الآمل، ج ۲، ص ۷۴؛ بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۷، ۳۴؛ رياض العلماء، ج ۱، ص ۲۴۴؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۶.

3.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۱۸۶ ـ ۱۸۸؛ الذريعة، ج ۴، ص ۴۳۲ ـ ۴۳۳؛ التمحيص، ص ۸ ـ ۱۲ ، مقدّمه موحدى اصفهانى.

4.التمحيص، همان، ص ۹.

5.روضات الجنات، ج ۶، ص ۱۵۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101821
صفحه از 554
پرینت  ارسال به