229
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

تحقيق: گروه تحقيق مدرسه الإمام المهدى عليه السلام
ناشر: مدرسة الامام المهدى عليه السلام ، قم، چاپ اوّل، 1404 ق.
در تحقيق كتاب، از دو نسخه خطّى مصوّر استفاده شده است كه هر دو، متعلّق به سده يازدهم اند: يكى نسخه محمّد باقر مجلسى در كتاب خانه سيّد محمّد على روضاتى، و ديگرى نسخه موجود در كتاب عوالم العلوم، نوشته شيخ عبد اللّه بن نور اللّه بحرانى، معاصر و شاگرد محمّد باقر مجلسى. ۱ اين نسخه را، توسط ابن محمّد رضا معروف به قاسم، با عنوان الإمامة و التبصرة و به نام على بن حسين بن بابويه، در سال 1097 ق، كتابت كرده است. ۲ نسخه اوّل، شامل دو قسمت است: قسمت اوّل، كتاب الإمامة والتبصرة من الحيرة و قسمت دوم، جامع الأحاديث جعفر بن احمد بن على قمى.
برخى از كتاب شناسان، چون ميرزا حسين نورى و آقا بزرگ تهرانى، در انتساب الإمامة والتبصرة به ابن بابويه قمى، ترديد كرده اند. آنان در بررسى انتساب اين كتاب به ابن بابويه، مطالبى را ملاك قرار داده اند كه در بحار الأنوار، از آن نقل شده است. به موجب اين بررسى، معلوم شد كه برخى از مشايخ مؤلّف اين كتاب، در طبقه مشايخ ابن بابويه قرار ندارند؛ بلكه در طبقه فرزند او، شيخ صدوق، جاى مى گيرند؛ مانند: هارون بن موسى تلعكبرى (م 385 ق)، حسن بن حمزه علوى، سهل بن احمد ديباجى (م 370 ق) و ابو مفضّل شيبانى (م 387 ق). ۳ با پيدا شدن دو نسخه خطّىِ ياد شده، معلوم شد كه آنچه ميرزا حسين نورى و آقا بزرگ تهرانى بدان استناد كرده اند، رواياتى از جامع الأحاديث ابن رازى، معاصر شيخ صدوق بوده است. گذشت كه نسخه محمّد باقر مجلسى، مشتمل بر هر دو كتاب بوده است؛ ۴ اما وى به جهت افتادگىِ صفحات آغازين و پايانىِ جامع الأحاديث، نتوانسته بود مؤلّف آن را بشناسد

1.الإمامة و التبصرة، ص ۱۵ ـ ۱۶ ، مقدّمه محقّق .

2.همان، ص ۱۸.

3.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۲۸۳؛ الذريعة، ج ۲، ص ۳۴۲.

4.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۲۶.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
228

آل أبى طالب ابن شهر آشوب، جمال الاُسبوع، الطرائف، فلاح السائل و كشف المحجّة ى ابن طاووس، المحتضر حسن بن سليمان حلّى، ۱ بحار الانوار محمّد باقر مجلسى (با واسطه المحتضر حسن بن سليمان)، و مستدرك الوسائل ميرزا حسين نورى (با واسطه مناقب آل أبى طالب). ۲
موضوع كتاب الشفاء و الجلاء، به تصريح اكثر كتاب شناسان متقدّم ـ مانند: نجاشى، شيخ طوسى، ابن شهر آشوب و علّامه حلّى ـ ، در زمينه غيبت امام دوازدهم است و آن را كتابى نيكو ۳ در اين زمينه دانسته اند. ۴ گزارش ها و روايت هايى كه از آن كتاب، نقل شده در باره موضوعاتى است از اين دست: ملاقاتهايى با امام زمان عليه السلام در دوره غيبت كبرا ۵ ، فضائل ائمه عليهم السلام ـ همچون: آگاهى پيشين امام على عليه السلام از خيانت ابو موسى اشعرى، ۶ مهريه فاطمه زهرا عليهاالسلام، ۷ و آگاهى امام رضا عليه السلام از امور غيبى و زبان هاى مختلف ـ ۸ ، گفتگو در باره جانشين امام رضا عليه السلام ، ۹ كيفيت صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام ، ۱۰ لزوم قصد در صحّت طلاق، و تحريم ازدواج خواهر. ۱۱

2 . الإمامة و التبصرة من الحيرة

مؤلّف: ابن بابويه قمى

1.بحار الأنوار، ج ۸، ص ۳۴۷؛ ج ۱۴، ۳۶۱.

2.جمال الاسبوع، ص ۳۰ ـ ۳۶؛ الطرائف، ص ۵۱۱؛ فلاح السائل، ص ۱۶۵؛ كشف المحجة، ص ۵۳؛ بحار الأنوار، ج ۶، ص ۲۴۳، ج ۱۱، ص ۲۲۶، ج ۱۳، ص ۳۵۰، ج ۱۴، ص ۴۵۸، ج ۲۷، ص ۱۳۲؛ مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۲۹۱.

3.الفهرست ، طوسى، همان جا.

4.كشف المحجة، ص ۵۳ .

5.فلاح السائل، همان جا؛ جمال الاُسبوع، همان جا؛ الغيبة ، طوسى، ص ۱۳۳ ـ ۱۳۵.

6.الطرائف، همان جا.

7.مناقب آل أبى طالب، ج ۳، ص ۱۲۸ ـ ۱۳۰.

8.همان، ج ۳، ص ۴۴۶ ـ ۴۶۰.

9.همان، ج ۳، ص ۵۲۶.

10.جمال الاُسبوع، ص ۳۰؛ مستدرك الوسائل، ج ۵، ص ۳۴۷.

11.به ترتيب مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۲۹۱، ج ۱۴، ص ۳۶۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101665
صفحه از 554
پرینت  ارسال به