265
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

به چند قرينه، يگانگى اين دو عنوان، قوى مى نمايد: يكى اين كه كراجكى هنگام نقل از كتاب إيضاح دفائن النواصب، تأكيد كرده كه موضوع آن، فضائل اهل بيت عليهم السلام از طريق اهل سنّت است. ۱ قرينه ديگر گزارش هايى است از كتاب الإبانة ۲ و إيضاح المماثلة ى او ۳ و اين كه ابن شهر آشوب در توصيف كتاب إيضاح دفائن النواصب، موضوع آن را نصوص بر ائمه عليهم السلام ذكر كرده، ۴ و محمّد باقر مجلسى نيز از آن با عنوان «المناقب ابن شاذان» ياد كرده و به ذكر آن توسط ابن شهر آشوب نيز اشاه كرده است. ۵
به هر روى، انتساب مئة منقبة به ابن شاذان، معروف است. موضوع كتاب، بيان صد مورد از فضائل و مناقب امير المؤمنين عليه السلام و اولاد او است. گويا ابن شاذان در تأليف اين كتاب، از ابن عيّاش جوهرى الهام گرفته است. روايات كتاب به موجب نسخه چاپى، با اسانيد كامل است كه مؤلّف از مشايخ حديث امامى و سنّى خود، نقل كرده است. اين كتاب، از مصادر برخى كتاب هاى حديثى و كلامى اهل سنّت است. ابو الفتح كراجكى شاگرد مؤلّف، در دو كتاب الاستنصار و كنز الفوائد، ابن طاووس در اليقين، سيّد هاشم بحرانى (معروف به توبلى) در غاية المرام و مدينة المعاجز، محمّد باقر مجلسى در بحار الأنوار، و ميرزا حسين نورى در مستدرك الوسائل، ۶ از آن نقل كرده اند. از اهل سنّت نيز احمد بن محمّد مكّى خوارزمى (م 568 ق) در دو كتاب المناقب و مقتل الحسين عليه السلام ، محمّد بن يوسف شافعى (مق 658 ق) در كتاب كفاية الطالب، و ابراهيم بن محمّد بن مؤيّد حَمَوينى خراسانى (م 730 ق) در فرائد السمطين ۷ .

1.الاستنصار، ص ۶؛ كنز الفوائد، ص ۲۵۹.

2.بحار الأنوار، همان جا.

3.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۳۹.

4.الذريعة، ج ۲، ص ۴۹۴.

5.مناقب آل ابى طالب، ج ۱، ص ۲۵۲.

6.الاستنصار، ص ۶؛ كنز الفوائد، ص ۶۲، ۱۲۱، ۱۲۹، ۱۸۵، ۲۰۸، ۲۲۰، ۲۵۹؛ اليقين، باب ۷۷ ـ ۸۶، ص ۲۳، ۳۱ ، ۱۰۲ ، ۱۰۳؛ غاية المرام، ج ۱، ص ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۶۷ ـ ۶۹؛ مدينة المعاجز، ج ۱، ص ۶۵ ، ۶۶، ۳۷۱ ، ۳۷۲، ۴۰۰؛ ج ۲، ص ۲۴ ، ۲۵، ۳۱۰ ـ ۳۱۴؛ بحار الأنوار، ج ۳، ص ۸ ؛ ج ۲ ، ص ۸۷؛ ج ۶، ص ۲۵۶؛ مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۱۷۱؛ ج ۶، ص ۷۸.

7.المناقب، ص ۳۲، ۷۰ ـ ۷۳؛ مقتل الحسين عليه السلام در مئة منقبة، ص ۸ ، مقدّمه محقّق ؛ دايرة المعارف بزرگ ? اسلامى، مدخل ابن شاذان، كفاية الطالب در مئة منقبة، همان جا؛ دايرة المعارف بزرگ اسلامى، همان جا؛ فرائد السمطين، همان جا.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
264

إيضاح دفائن النواصب، ۱ مئة حديث ۲ ، مناقب أمير المؤمنين، مئة منقبة، ۳ و المناقب ۴ آمده است. گويا إيضاح دفائن النواصب، المناقب، ومئة منقبة، عناوين يك كتاب اند. اين تلقّى، تا سده دوازدهم وجود داشته است. قرينه بر اين مطلب، توصيف اين عناوين با فضائل أمير المؤمنين و نقل حديث از آنها است. كراجكى و ابن شهر آشوب با عنوان إيضاح دفائن النواصب ۵ ، ابن طاووس با عنوان المئة حديث فى فضائل مولانا على عليه السلام ۶ ، سيّد هاشم بحرانى توبلى با سه عنوان: فضائل أمير المؤمنين و وُلْده الأئمّة عليهم السلام ، مئة حديث، و المناقب المئة ۷ ، شيخ حرّ عاملى با عنوان مناقب أمير المؤمنين مئة منقبة، ۸ محمّد باقر مجلسى با عنوان المناقب ۹ و الفضائل و المناقب، ۱۰ از آن نقل كرده اند.
در سده دوازدهم به بعد، دو ديدگاه در يگانگى يا تعدّد كتاب إيضاح النواصب و مئة منقبة پديد آمد. افندى اصفهانى، محقّق خوانسارى و برخى از كتاب شناسان معاصر، آن دو را دو كتاب دانسته اند. مهم ترين قرينه اى كه بر اين مطلب ذكر شده، مقايسه و مقابله نسخه هاى دو كتاب است. ۱۱ عدّه اى ديگر از كتاب شناسان، چون ميرزا حسين نورى ۱۲ و علامه امينى، ۱۳ بر يگانگى آنها تأكيد كرده اند.

1.معالم العلماء، ص ۱۵۲.

2.اليقين، ص ۱۴، ۳۰، ۱۰۲.

3.أمل الآمل، ج ۲، ص ۱۸، ۲۴۲.

4.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۱۸.

5.مناقب آل أبى طالب، ج ۱، ص ۲۵۲.

6.اليقين، همان جا.

7.غاية المرام، ج ۱، ص ۱۸، ۳۱؛ مدينة المعاجز، ج ۱، ص ۶۵؛ ج ۲، ص ۲۴.

8.أمل الآمل، همان جا.

9.بحار الأنوار، همان جا.

10.كشف الحجب و الأستار، ص ۵۵۵.

11.رياض العلماء، ج ۵، ص ۲۶؛ روضات الجنّات، ج ۶، ص ۱۷۹ ـ ۱۸۹؛ خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۴۲؛ هدية العارفين، ج ۶، ص ۶۳؛ معجم المؤلّفين، ص ۳۲۵؛ الذريعة، ج ۲، ص ۴۹۴؛ ج ۳، ص ۱۰۷؛ ج ۲۲، ص ۳۱۶.

12.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۳۸ ـ ۱۳۹.

13.فهرس التراث، ج ۱، ص ۴۶۷.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101886
صفحه از 554
پرینت  ارسال به