279
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

كرده اند. در اين كتاب، پس از حديث 128 در زمينه دلائل امام حجّت عليه السلام ، آمده است كه: «اين خبر، از اصلى به خطّ ابو عبد اللّه حسين بن غضائرى ـ رحمة اللّه عليه ـ روايت شده است». ۱
كتاب دلائل الإمامة به استناد نسخه خطّى موجود ـ كه نسخه چاپى نيز از روى آن است ـ ، مشتمل بر شرح زندگانى و معجزات و دلائل فاطمه زهرا عليهاالسلام و ديگر ائمه عليهم السلام از امام حسن تا حضرت حجّت است. به قرينه اسقاط در اسناد حديث اوّل آن و نيز مواردى كه ابن طاووس (م 664 ق) در إقبال الأعمال ۲ و اليقين ۳ درباره پيامبر صلى الله عليه و آله و على عليه السلام و ظاهرا فاطمه عليهاالسلاماز آن نقل كرده است، بر مى آيد كه اين نسخه، ناقص است و نسخه كامل آن، در دو مجلّد يا دو جزء بوده و هر دو جزء، در اختيار ابن طاووس قرار داشته است. ۴ جزء اوّل كتاب، پس از ابن طاووس ناياب شد و گويا محمّد باقر مجلسى و سيّد هاشم توبلى نيز آن را در اختيار نداشته اند. ۵ اين كتاب از مصادر كتاب هاى حديثى و كلامى همچون مدينة المعاجز، بحار الأنوار است.

19 . مقتضب الأثر

مؤلّف: ابن عيّاش جوهرى
تحقيق: سيّد هاشم رسول محلّاتى
ناشر: مكتبة الطباطبائى، قم، 1379 ق.
نسخه خطّى اين كتاب، از روى نسخه اى به خطّ محمّد بن احمد بن محمّد بن عبد الكريم ابن ابى الفتوح همدانى (كتابت در سال 575 ق) در كتاب خانه ميرزا

1.الذريعة، همان جا؛ الأخبار الدخيلة، همان جا.

2.الإقبال، ج ۱، ص ۳۶؛ ج ۳، ص ۱۱۳.

3.باب ۶۵، ۶۶، ۶۷.

4.دلائل الإمامة، ص ۳۹ ـ ۴۱ ، مقدّمه محقّق .

5.الذريعة، ج ۸، ص ۲۴۴؛ دلائل الإمامة، ص ۴۱ ـ ۴۲ ، مقدّمه محقّق .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
278

در تحقيق كتاب، از دو نسخه خطّى و يك نسخه چاپى استفاده شده است: نسخه كتاب خانه آستان قدس رضوى، نسخه كتاب خانه عمومى آية اللّه مرعشى (با تاريخ تحرير 1319 ق، از روى نسخه اى با تاريخ كتابت 1092 ق) و نسخه چاپى در چاپ خانه حيدريه در نجف اشرف، در سال 1369 ق. معرّفى كتاب دلائل الإمامة، با همين عنوان ۱ و يا با عنوان الإمامة، ۲ مسند فاطمة عليهاالسلام، و مناقب فاطمة و وُلْدِها عليهم السلام ۳ آمده است. انتساب اين كتاب به ابن جرير طبرى، معروف است؛ اگرچه خالى از ترديد نيست. يك نظر آن است كه اين كتاب، همان المسترشد پيش گفته است. ۴ ديدگاه ديگر آن است كه اين، كتابى مستقل است. ۵ بر پايه ديدگاه سوم كه در ميان متأخّران و معاصران مطرح شده، اين كتاب، نه تأليف ابن جرير طبرى صاحب المسترشد؛ كه تأليف فردى است به همان نام كه معاصر نجاشى و شيخ طوسى بوده است. ۶ آقا بزرگ براى دفاع از اين ديدگاه، به شواهدى اشاره كرده كه بر ناسازى مشايخ صاحب المسترشد با مشايخ صاحب دلائل الإمامة و گاه ابهامات و آشفتگى ها در اسناد كتاب دلائل الإمامة استوار است. مؤلّف كتاب دلائل الإمامة از بسيارى از مشايخ نجاشى و طوسى روايت كرده است؛ همچون: ابن خيّاط قمى، محمّد بن هارون بن موسى تلعكبرى، ابو مفضّل شيبانى و حسين بن عبيد اللّه غضائرى. او از كسانى روايت كرده كه راوىِ شيخ صدوق و تلعكبرى اند، چنان كه نجاشى و طوسى نيز از آنها روايت

1.دلائل الإمامة، مقدّمه محقّق، ص ۳۶ ـ ۳۷.

2.اليقين، ص ۱۰۰ ـ ۱۰۲.

3.معالم العلماء ، ص ۱۴۱ ؛ إقبال الأعمال ، ج ۱ ، ص ۳۶ ، ج ۳ ص ۱۱۳ ؛ الأمان من أخطار الأسفار ، ص ۶۶ ، ص ۱۳۵ ؛ أمل الآمل ، ج ۲ ، ص ۲۷۲ .

4.بحار الأنوار، ج ۱، ص ۴۰؛ كشف الحجب و الأستار، ص ۲۱۵.

5.معالم العلماء، همان جا؛ أمل الآمل، همان جا؛ فرج المهموم، ص ۱۰۲؛ كشف المحجة، ص ۳۵؛ اليقين، ص ۵۰ ـ ۵۱؛ اللهوف، ص ۲۶؛ مدينة المعاجز، ج ۱، ص ۳۶؛ رياض العلماء، ج ۱، ص ۱۰۳؛ معجم المؤلّفين، ص ۱۶۴.

6.الذريعة، ج ۸، ص ۲۴۱؛ الأخبار الدخيلة، ج ۱، ص ۴۳؛ معجم رجال الحديث، ج ۱۶، ص ۱۵۸؛ دائرة المعارف بزرگ اسلامى، مدخل «ابن جرير طبرى» .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101771
صفحه از 554
پرینت  ارسال به