303
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

معصومِ كامل كه در احكام و علوم، نيازى به مردم نداشته باشد، در هر زمان براى مردم، اقرب به صلاح و ابعد از فساد است». از ديگر مطالب اين باب مى توان چنين ياد كرد: نص بر امامت صاحب الزمان، كسانى كه امام غايب را ديده اند، دلائل و بيّنات و آيات امام زمان عليه السلام ، علامات قيام قائم عليه السلام و مدّت ايام ظهور او، شرح سيرت و طريقت احكام او و پاره اى از آنچه در دولت و ايام حكومت يا پيش از ظهور او، آشكار مى شود: مانند: خروج سفيانى، قتل حسنى و اختلاف بنى كعب .
كتاب الإرشاد، در دو جنبه روايى و تاريخى ارزشمند است. شيخ مفيد احاديث اين كتاب را با اسناد كامل، از مشايخ حديثى امامى نقل كرده؛ ولى در قسمت تاريخى، اسناد آن ناقص است.

8 . مسارّ الشيعة فى مختصر تواريخ الشريعة

مؤلّف: شيخ مفيد
تحقيق: مهدى نجف
ناشر: دار المفيد، چاپ دوم، 1414 ق.
در تحقيق كتاب، از نسخه اى با تاريخ كتابت 391 ق، به خطّ مظفّر بن على بن منصور سالار، اعتماد شده است. ۱ چند نسخه خطّى از مسارّ الشيعة وجود دارد: نسخه اى در كتاب خانه عمومى آية اللّه مرعشى در قم؛ ۲ نسخه اى به خطّ زين الدين على بن فضل، شاگرد ابن فهد حلّى، كه در كتاب خانه سيّد صدر در كاظميه است؛ نسخه اى در كتاب خانه مدرسه سپهسالار در تهران؛ نسخه اى در كتاب خانه آستان قدس رضوى؛ و نسخه اى در كتاب خانه مركزى دانشگاه تهران. ۳
اين كتاب بارها در داخل و خارج ايران، چاپ شده است؛ از جمله در تبريز در

1.مسارّ الشيعة، ص ۳، ۶۳.

2.فهرست نسخه هاى خطّى كتاب خانه آية اللّه مرعشى، ج ۳، ص ۷۳.

3.تراثنا، ش ۱۳، ص ۱۰۵ ـ ۱۰۶.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
302

گزارش هايى مانند: حديث غدير، حديث دار، ليلة المبيت، گرفتن پرچم از دست سعد بن عباده و دادن آن به دست على عليه السلام توسط پيامبر در روز فتح مكّه و در روز خيبر، جريان اعلان برائت از مشركان، جهاد امير المؤمنين عليه السلام در غزوه هاى بدر، احد، خندق يا احزاب و... ، قضاوت هاى امير المؤمنين عليه السلام در زمان پيامبر و پس از آن، سخنان امام على عليه السلام تحت عنوان سخنى درباره وجوب معرفت خدا، توحيد و نفى تشبيه، عدل، گونه هاى حكمت و دلائل و حجّت، سخنى در مدح علما و فضل علم و حكمت، و نيز كرامات امير المؤمنين عليه السلام .
باب أولاد أمير المؤمنين عليه السلام : تعداد و اسامى آنها و مختصرى از اخبار هر يك از آنها.
امامِ پس از أمير المؤمنين عليه السلام و تاريخ ولادت، دلائل امامت، مدّت خلافت، وقت وفات، محلّ قبر، تعداد اولاد و بخشى از ديگر اخبار او، سبب وفات امام حسن عليه السلام و مسائل مربوط به آن؛ مانند: دفن آن حضرت و مسموم شدن او توسط معاويه.
امامِ پس از حسن بن على عليه السلام ، مختصرى در قيام امام حسين عليه السلام ، بيعت مردم، خروج از مدينه، شهادت او در كربلا، اسامى شهداى اهل بيت در كربلا ـ كه هفده نفر بودند و حسين بن على عليه السلام ، نفر هجدهم بود ـ ، مطالبى درباره عبّاس و عبد اللّه و جعفر و عثمان، فرزندان امير المؤمنين عليه السلام از امّ البنين، پاره اى از فضائل امام حسين عليه السلام و فضيلت زيارت و ذكر مصيبت او.
امامِ پس از حسين بن على عليه السلام ، ... مختصرى از اخبار على بن حسين عليه السلام .
كلام ابو جعفر امام محمّد باقر عليه السلام با سيّد ابن محمّد حميرى و بازگشت او از مذهب كيسانيه به اماميه. باب سى و هفتم: امامِ پس از ابو محمّد عليه السلام و تاريخ مولد و دلائل امامت او، و ذكر پاره اى از اخبار او، غيبت و سيرت او به هنگام قيام و مدّت دولت او.
باب سى و هشتم: دلايل بر امامت حضرت قائم (عجل اللّه فرجه). شيخ مفيد به دليل عقلى و نقلى، بر وجود امام قائم استدلال كرده است. دليل عقلى او، بر پايه تأمين صلاح مردم و دورى آنها از فساد، استوار است و بر اساس آن، «وجود امام

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101865
صفحه از 554
پرینت  ارسال به