خطاب، عكرمه مولى ابن عبّاس و عايشه ؛
فصل دوم: تقدّم وى بر تلاوت و تفرّد در حفظ قرآن؛
فصل سوم: پيشى گرفتن وى بر ديگران، در گردآورى قرآن؛
فصل چهارم: بى بديل بودن او در شناخت قرآن و معانى آن و علم به نزول آن؛
فصل پنجم: فراوانىِ آياتى كه درباره او و فرزندان و خاندانش نازل شده است ؛
فصل ششم: بيان اين كه امام على عليه السلام مصداق و مراد تعبير «يا ايها الذين آمنوا» است كه نود بار، در قرآن ذكر شده است.
روش حاكم حسكانى در شواهد التنزيل، آيات را به ترتيب سوره ها بيان كرده و روش او اين است كه ابتدا يك يا چند آيه را به عنوان موضوع بحث، مطرح مى كند و سپس از طريق مشايخ حديث خود، رواياتى را از صحابه و تابعان نقل مى كند كه آن آيه يا آيات را درباره اهل بيت عليهم السلام دانسته اند. روايات كتاب، همگى با اسناد كامل و از طريق اهل سنّت است و گاهى نيز از برخى مصادر پيشين؛ مانند: تفسير فرات كوفى، ۱
تفسير عيّاشى و مقتضب الأثر ابن عيّاش جوهرى. ۲ گويا برخى، شواهد التنزيل را مختصر كرده اند، مانند نسخه اى خطّى با عنوان مجزء فى فضائل على؛ منتخب من شواهد التنزيل، كه در يكى از كتاب خانه ها زيديه موجود است. ۳
و ـ دعا و زيارت
1 . كامل الزيارات
مؤلّف: ابن قولَوَيه قمى
تحقيق: جواد قيّومى
ناشر: مؤسسة النشر الإسلامى (انتشارات جامعه مدرّسين)، قم، چاپ اوّل، 1417 ق.