353
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

عدم امكان سازش، به راه حل هاى نقد اِسنادى و محتوايى روى مى آورد و در صورت تساوى، به حديثى عمل مى كند كه موافق اصل است؛ اگرچه خود او در جاى ديگر، معيار تخيير را مطرح كرده است. شيخ طوسى درباره مبناى خود در جمع ميان اخبار، توضيح نداده؛ ولى به قرينه موارد انجام گرفته در كتاب، معلوم مى شود كه مبناى عرفى را اختيار كرده است. او در نقد محتوايى، به مخالفت حديث با اجماع عملى فقهاى اماميه (العصابة) اشاره مى كند؛ ولى در جاى ديگر، ۱ سه معيار ديگر را هم ذكر كرده است.
شيخ در اين كتاب، بر خلاف كتاب الاستبصار، به تعداد ابواب و احاديث آن اشاره نكرده است؛ ولى بر اساس شمارش برخى از محقّقان، كتاب تهذيب الأحكام مشتمل بر 393 باب و 13590 حديث است. ۲ از آن جا كه اين كتاب، بزرگ تر از كتاب استبصار است، خود شيخ طوسى ۳ و به تبع او نجاشى، ۴ از آن به «كتاب كبير» ياد كرده اند.
شيخ طوسى روايات كتاب تهذيب الأحكام را گاه با اسانيد مرسل و گاه با اسانيد كامل، نقل كرده است. وى خود نيز در پايان مجلّد آخر كتاب، به اين اختلاف در نحوه ذكر اسانيد، اشاره كرده ۵ و به منظور رفع ارسال از اسانيد ياد شده، طريق خود به صاحب كتاب يا اصلى كه روايت را از آن نقل كرده، ذكر كرده است. در اين قسمت كتاب ـ كه به «مشيخه» موسوم است، شيخ طوسى به ذكر همه طرق روايات مرسل نپرداخته و در برخى موارد، به كتاب فهرست خود ارجاع داده است. ۶
اين كتاب، سومين كتاب از كتب اربعه حديث شيعه است. برخى از علماى شيعه،

1.همان جا.

2.الذريعة، ج ۴، ص ۵۰۴؛ الاستبصار، ج ۱، ص ۲۰ (مقدّمه محقّق).

3.الاستبصار، ج ۴، ص ۳۰۵.

4.رجال النجاشى، ص ۴۰۳، ش ۱۰۶۸.

5.تهذيب الأحكام، ج ۱۰، ص ۴ ـ ۵.

6.الفوائد الرجالية، ج ۳، ص ۲۲۶ (به نقل از: خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۶، ص ۱۴).


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
352

استادش شيخ مفيد، براى او از خدا درخواست تأييد (أيّدَهُ اللّه ) كرده و در بحث نماز، براى او درخواست رحمت (رحِمَهُ اللّه ) نموده، معلوم مى شود كه وى تأليف كتاب تهذيب را در هنگام حيات استاد خود، شروع كرده و ظاهرا در اين زمان، 25 يا 26 سال سن داشته است و استادش نيز پس از ورود او به شرح «كتاب الصلوة»، از دنيا رفته است. ۱
مؤلّف در مقدّمه، به شيوه و سبك كار خود در اين تأليف، اشاره كرده و در بحث طهارت و اوايل بحث نماز، بدان عمل كرده است. ۲ اين شيوه، چنين است كه ابتدا مسائل كتاب مقنعة را با همان ترتيب كتاب و هر مسئله را جداگانه، شرح مى كند. شارح در اين قسمت، به قرآن، سنّت قطعى، اجماع مسلمانان و اجماع شيعه اماميه بر مسئله، استدلال مى كند. پس از اين مرحله، اخبارى را كه درباره هر مسئله وارد شده، چه اخبار مورد اتّفاق و چه ناسازگار، نقل مى كند و البته براى رفع ناسازگارى ميان اخبار مورد اختلاف نيز، از طرق مختلفى چون تأويل، ترجيح محتوايى و ترجيح اسنادى، تلاش مى كند. ۳
شيخ طوسى اين شيوه را در كتاب ها و باب هاى ديگر، كنار مى نهد؛ چراكه آن را موجب تفصيل و ازاى بحث مى يابد. در شيوه جديد، وى بدون پرداختن به شرح مسائل، مستقيما به ذكر اخبار ناسازگارى مى پردازد كه از طريق اماميه نقل شده اند، و براى رفع ناسازگارى ميان آنها ، تلاش مى نمايد . بنا و خواست اوّلى و اصلى شيخ طوسى ، ايجاد سازگارى ميان اخبار است و اين را بر نقد اِسنادى، مقدّم مى دارد. وى معمولاً در موارد جمع و تأويل، تلاش مى كند از حديث ديگرى استفاده كند كه به نحوى ـ اعم از صراحت يا فحوا ـ بر همان مطلب دلالت مى كند و آن گاه، در صورت

1.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۶۸.

2.تهذيب الأحكام، ج ۱۰، ص ۴.

3.همان، ج ۱، ص ۳.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101150
صفحه از 554
پرینت  ارسال به