39
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

رى

رى در سده هاى نخست دوره اسلامى، شهرى آباد و بزرگ بوده و گويا در سده هفتم، به خرابه اى تبديل شده است. ۱ اهل رى تا سده سوم، بر مذهب سنّت و جماعت بودند. در اواخر سده سوم به سال 275 ق، احمد بن حسن ماردانى (مادرانى / مادرايى) بر رى غالب شد و مذهب تشيّع را در آن جا آشكار كرد. وى به شيعيان احترام گذارد و شيعيان نيز او را تكريم كردند. عبد الرحمان بن ابى حاتم نيز كتابى در فضائل اهل بيت عليهم السلام نگاشت و آن را به ماردانى تقديم كرد. ۲ پيش از مادرانى هم شيعيانى در رى زندگى مى كردند؛ اگرچه شمار آنها اندك بود، مانند: حضرت عبد العظيم حسنى از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادى عليهم السلام و نيز شمارى از محدّثان كه در كتب حديث و رجال، به رازى شناخته مى شوند. به موجب برخى گزارش ها، نام 25 نفر از اهل رى، در اسناد احاديث كتب اربعه ذكر شده است. ۳
نيمى از اهل رى در سده چهارم، شيعه بودند و اين ميزان، در سده پنجم افزايش يافت. مذاهب فقهى حنفى و شافعى از اهل سنّت، نيم ديگر جمعيت رى را تشكيل مى دادند. ۴ از انديشه وران اهل سنّت اين دوره در رى، مى توان از اين افراد ياد كرد: ابو بكر محمّد بن زكرياى رازى حكيم (م 311 ق)؛ محمّد بن عمر بن هشام، ابو بكر رازى، معروف به قماطرى؛ عبد الرحمان بن محمّد بن ادريس و ابو محمّد بن ابى حاتم رازى، صاحب كتاب الجرح و التعديل. ۵
شهر رى در سده چهارم، در كنار قم، مهم ترين مركز حديث شيعه بود. در اين

1.معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۱۶ ـ ۱۱۷.

2.همان، ص ۱۲۱.

3.تشيّع در رى، ص ۲۱ ـ ۲۲.

4.معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۲۰.

5.همان جا.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
38

گرفته شود ـ كه گويا چنين نيز بوده است ـ ، مى توان با جستجو در آثار وى در يافت كه او سخت مى كوشيده تا حديث را از راويان اصلى بشنود و با همين انگيزه، به مراكز و شهرهاى بزرگ و كوچك، معروف و غير معروف، و شيعه نشين و سنى نشين سفر كرد. با تتبّع در آثار چاپى شيخ صدوق، نمايان مى شود كه او 252 شيخ حديث را ملاقات كرده و از آنها حديث شنيده است. ۱ با در نظر گرفتن اين نكته كه كتاب هاى ياد شده، حدود پنج درصد آثار شيخ صدوق اند، مى توان شمار مشايخ حديث وى را بيش از اين تعداد ارزيابى كرد. شيخ صدوق معمولاً حديث را با تعبير «حدّثنا» نقل مى كند كه بر سماع (بهترين گونه دريافت حديث) دلالت دارد، و گاه با تعبير «أخبرنا» كه بر طريق اجازه بدون ملاقات راوى اصلى، دلالت مى كند. ۲

ج ـ نص گرايى يا اخبارى گرى

گويا رويكرد اصلى در حوزه حديثى قم، گردآورى متن احاديث و دسته بندى آنها بر حسب زمينه ها و موضوعات بود. قرينه اين برداشت، آثار به جاى مانده از محدّثان اين دوره است. اين آثار در زمينه هاى مختلف فقهى، كلامى، طب، اخلاق و گاه رجال ديده مى شود. با نگاه به كتاب هاى شيخ صدوق، نماينده انديشه و رويكرد غالب در قم، اين رويكرد هويداست. شيخ صدوق در زمينه هاى گوناگون، كتاب تأليف كرد. وى در همه اين زمينه ها، به نقل روايات بسنده كرده است. زمينه كلام، برجسته ترين موضوع چالشى بوده است و شيخ صدوق كتاب هاى التوحيد، الإعتقادات، كمال الدين و تمام النعمة و ... را در اين راستا تأليف كرد. وى رواياتى را نقل كرده كه به موجب آنها، نبايد در امر دين و خدا، به جدل و كلام (بحث عقلى) روى آورد. ۳

1.ر.ك: معانى الأخبار، ص ۳۷ ـ ۶۸ مقدّمه محقّق ؛ دايرة المعارف بزرگ اسلامى، مدخل «ابن بابويه».

2.معرفة الحديث، ص ۳۵.

3.التوحيد، ص ۴۵۴ ـ ۴۶۱؛ الاعتقادات، ص ۴۲ ـ ۴۴.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101481
صفحه از 554
پرینت  ارسال به