391
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

همين داستان وجود دارد؛ نجاشى گاهى به جرح و تعديل رجال پرداخته، و گاه سكوت كرده است. همين سكوت ها ، زمينه ساز اختلاف ميان رجال شناسان گشته است. عدّه اى از علماى رجال، بر اين عقيده اند كه سكوت نجاشى؛ به ويژه در هر دو زمينه جرح و تعديل افراد، دليل بر اين است كه آنها از هر گونه طعن و لغزشى سالم هستند. ۱ محقّق داماد، اين ديدگاه را به ابن داوود نيز نسبت مى دهد. به گفته وى، ابن داوود كسانى را كه در رجال نجاشى، مجرّد از ايراد طعن و لغزش ذكر شده اند، در قسمت ممدوحين كتاب خود آورده است. ۲ اما برخى از علماى رجال معاصر، اين عقيده را ندارند و در تأييد ديدگاه خود، بر اين مطلب انگشت مى گذارند كه نجاشى اوّلاً و بالذات، كتاب را براى معرّفى مصنّفات شيعه تأليف كرد و مسئله جرح و تعديل نويسندگان آنها، امر ثانوى و تبعى بوده است و از اين رو، خود را ملزم به جرح و تعديل راويان نمى ديده است. ۳
ديگر از ويژگى هاى كتاب رجال نجاشى ـ كه همچون موارد قبلى، به عنوان يك قاعده مطرح شده ـ ، اين است كه هرگاه يكى از مؤلّفان، روايتى را از يكى از امامان عليهم السلام نقل كرده باشد، نجاشى آن روايت را در ترجمه آن شخص يا ترجمه فرد ديگرى، ذكر مى كند. بنابراين، در مواردى كه نسبت به اين امر اهمال شده است، مى توان نتيجه گرفت كه آن فرد، در طبقه كسانى است كه از امامان روايت نكرده است. ۴ نجاشى معمولاً از جرح و تعديل افراد، در شرح حال خود آنها سخن مى گويد؛ ولى گاه در اين باره، در ضمن شرح حال فرد ديگرى اظهارنظر مى كند. اين دسته از مصنّفان، هفت نفر شمارش شده اند ۵ و عدّه قابل توجّهى نيز مشاهده مى شوند كه شرح حال آنها در كتاب نيامده، ولى نجاشى به جرح و تعديل آنها پرداخته است. اين عدّه، 43 نفر

1.الرواشح السماوية، ص ۶۷؛ خاتمة مستدرك الوسائل ، ج ۳، ص ۱۵۲.

2.الرواشح السماوية، ص ۶۸.

3.كلّيات فى علم الرجال، ص ۶۲.

4.ر.ك: كليّات فى علم الرجال، ص ۶۴.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
390

پيشينه تأليف و كتاب ندارند، انگيزه لازم را براى تأليف اين كتاب فراهم آورده است. نيز همه تأليفات عالمان امامى، به جهت كثرت و پراكندگى شان، در اين كتاب ذكر نشده است و براى اختصار، به ذكر يك طريق به صاحب كتاب، بسنده شده است.
در اصل كتاب، 1269 نفر از رجال و مؤلّفان شيعه معرّفى شده اند. گو اين كه هدف اصلى نجاشى، ذكر تأليفات و آثار بوده؛ ولى معلوم است كه بدون معرّفى مؤلّف، معرّفى تأليف انجام نمى گيرد. در شرح حال مؤلّفان، افزون بر اسامى، كنيه ها، القاب و انساب، به اقوال مطرح در مدح و ذمّ آنان، و گاه به نام راويان و مشايخ و سال وفات آنان نيز اشاره شده و در معرفى آثار، ذكر كتاب ها و رساله ها و طريق نجاشى به آنها آمده است. به موجب نسخه هايى از رجال نجاشى، اين كتاب شامل دو جزء بوده است كه جداگانه نگارش شده اند: جزء نخست، از حرف الف تا عين و جزء دوم از حرف عين تا پايان كتاب. ۱ در نسخه چاپى، اين تقسيم بندى نيست.
در نسخه چاپى ابتدا تحت عنوان «طبقه اولى»، شش نفر از متقدّمان در تأليف، بدون مراعات ترتيب الفبايى، معرفى شده اند؛ ابو رافع، على بن ابى رافع، ربيعة بن سميع، سليم بن قيس هلالى، اصبغ بن نُباته مجاشعى و عبيد اللّه بن حرّ جُعفى. پس از اين طبقه، به ساير محدّثان و مؤلّفان بر اساس حروف الفبا و با رعايت ترتيب دو حرف اوّل اسم محدّث، پرداخته شده است. باب پايانى، به كسانى اختصاص يافته است كه به كنيه مشهورند. شمار رجال معرّفى شده در كتاب، 1269 نفر است؛ اوّلينِ آنها ابان بن تغلب بن رباح و آخرين نفر ابو يعقوب جُعفى است. اگرچه نجاشى به قصد معرّفى مصنّفات شيعه اماميه، اين كتاب را تأليف كرده؛ در لابه لاى آن، شيعيان غير امامى و افراد غير شيعه اى كه يا از رجال شيعه روايت كرده اند يا در تأييد آموزه هاى شيعه، كتاب نگاشته اند نيز معرّفى شده اند. ۲ نجاشى درباره مذهب برخى از اين افراد كه شيعه غير امامى اند، سكوت كرده است. ۳ درباره جرح و تعديل نيز

1.الفوائد الرجالية، ج ۲، ص ۳۰ ـ ۳۱.

2.كليّات فى علم الرجال، ص ۶۲.

3.قواعد الحديث، ص ۱۶۰.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101832
صفحه از 554
پرینت  ارسال به