399
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

صاحبان كتب را تشكيل مى دهند، پنج نفرند: شيخ مفيد، حسين بن عبيد اللّه غضائرى، ابن عبدون معروف به ابن حاشر، ابن صلت و ابن ابى جيد. وى در موارد بسيارى از اين افراد با عبارت «أخبرنا جماعة» يا «عدّة من أصحابنا»، ياد كرده است. ۱
شيخ طوسى در تأليف اين كتاب و بويژه در شرح حال صاحبان كتب، از آثار كتاب شناسى و رجالىِ پيش از خود استفاده كرده است. در اين ميان، كتاب فهرست ابن نديم و نيز دو كتاب مصنّفات و اصول ابن غضائرى، قابل توجّه اند. ۲
كتاب فهرست شيخ طوسى، همچون كتاب رجال او، با اعتنا و اعتماد علماى شيعه مواجه شد. عده اى به ساماندهى و ترتيب و گاه شرح آن پرداختند و عدّه بسيارى نيز آن را در شمار مصادر كتب خود جاى دادند. ۳ على بن عبد اللّه بن عبد الصمد مقابى، آن را بر سبك و سياق مرسوم در كتب رجالى، مرتّب كرد. شيخ سليمان ماحوزى نيز ضمن ترتيب، به شرح آن پرداخت. عنوان اين شرح، معراج الكمال إلى معرفة الرجال است كه البته ناتمام مانده و تا اوايل باب «باء» را شامل مى شود. ۴

7 . اختيار معرفة الرجال

مؤلّف: شيخ طوسى
تعليقه: ميرداماد (محمّد باقر حسينى اِستر آبادى)
تحقيق: سيّد مهدى رجائى
ناشر: مؤسّسة آل البيت عليهم السلام ، قم ، 1404 ق .
شمار نسخه هاى خطّىِ موجود از اين كتاب، 25 نسخه است. از جمله، نسخه

1.كلّيات فى علم الرجال، ص ۷۰؛ الفهرست ، طوسى، ص ۱۴ (مقدّمه محقّق).

2.الفوائد الرجالية، ج ۲، ص ۵۲؛ الذريعة، ج ۱، ص ۱۰.

3.حلّ الاشكال، ابن طاووس (به نقل از: تحرير طاووسى، ص ۵ ؛ رجال ابن داوود ، ص ۲۵؛ وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۳۶ ـ ۳۷؛ بحار الأنوار، ج ۱، ص ۷.

4.خاتمة مستدرك الوسائل، ج ۳، ص ۱۷۹.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
398

غضائرى، متذكّر مى شود كه غضائرى كتاب هايى نيز دارد كه وى آنها را در فهرست نام برده است. ۱ ظاهرا تأليف دو كتاب ياد شده؛ بويژه كتاب فهرست، پيش از وفات سيّد مرتضى به پايان رسيده است. ۲
به هر حال، اين كتاب نيز مانند كتاب رجال، با اين اشكال مواجه شده كه شيخ درباره بسيارى از راويان، به جرح و تعديل و نيز مذهب آنان اشاره نكرده است. ۳ اين در حالى است كه شيخ طوسى در مقدّمه، وعده داده است كه پس از نام هر يك از صاحبان اصول و مصنّفان، به آنچه در تعديل و جرح وى گفته شده نيز بپردازد و معلوم بدارد كه وى قابل اعتماد است يا نه، و بر مذهب حق است يا مخالف آن؛ «چرا كه بسيارى از صاحبان اصول و مصنّفان امامى، به مذاهب فاسد گرويده اند؛ هرچند كتاب هاى آنان قابل اعتماد است». ۴ در اين موارد كه شيخ طوسى سكوت كرده است، تكليف چيست؟ به قرينه آن كه در اين كتاب، اصل بر ذكر مصنّفات و اصول اماميه (اصحابنا) بوده است و اشاره به تصانيف ديگران، استطرادى است، اگر قرينه اى قوى بر فساد مذهب وجود نداشته باشد، بايد به قاعده اكثر و اغلب عمل كرد و فرد نام برده را شيعه امامى دانست. ولى درباره جرح و تعديل، با توجّه به آن كه بسيارى از راويان سرشناس و معروفى مانند زراره و سلمان فارسى، توثيق نشده اند، نمى توان ترك توثيق را دليل بر عدم وثاقت گرفت مگر اين كه گفته شود: بسيارى از راويانى كه شيخ طوسى توثيق نكرده، نياز به توثيق نداشته اند ۵ .
شيخ طوسى، معمولاً طريق خود را به صاحبان اصول و مصنّفات، ذكر كرده و گاهى نيز دو طريق يا بيشتر را آورده است. معروف ترين مشايخ وى كه طريق وى به

1.ر.ك: الضعفاء، حسين بن عبيد اللّه غضائرى.

2.الفهرست، طوسى، ص ۷، ش ۳۸.

3.كليّات فى علم الرجال، ص ۷۰؛ قواعد الحديث، ص ۱۶۰ ـ ۱۶۲.

4.همان، ص ۳۲.

5.قواعد الحديث، ص ۱۶۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101868
صفحه از 554
پرینت  ارسال به