423
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

قرن ششم و هفتم از نظر علمى ، تنها دوره گذار براى جامعه اماميه است . ميراث حديثى شيعه كه در قرن دوم و سوم در كوفه به صورت تدوين اصول و مجامع اوّليه حديثى شكل گرفته بود ، در قم و بغداد مبنايى براى تأليف آثار مفصّل تر ، چون كتب اربعه (الكافى ، كتاب من لايحضره الفقيه ، الاستبصار و تهذيب الأحكام) گرديد . در قرن چهارم ، تلاش هاى شيخ مفيد و انتقال ميراث حديث شيعه به نسل برجسته بعد از خود ، بخصوص عالمانى چون شيخ طوسى و سيّد مرتضى ، پيش زمينه اى براى شكل گيرى حوزه نجف گرديد . ورود سلجوقيان و مهاجرت شيخ طوسى از بغداد به نجف ، مهم ترين حادثه در تاريخ شيعه در قرن پنجم است .
تشيّع با تأسيس حلّه در اواخر قرن پنجم ، با وضعيت مطلوبى رو به رو شد . خاندان شيعى بنو مَزيَد ، محيطى مطلوب براى عالمان شيعى پديد آوردند . با اين حال از حيث علمى ، قرن ششم ، آغاز دوره ركود جامعه شيعه بود و اين ركود در قرن هفتم نيز تداوم يافت . تنها استثناى مهم در قرن هفتم ، رضى الدين ابن طاووس ، عالم پُر اثر امامى است كه در آثار مختلف خود ، اطلاعات گران بهايى از ميراث حديثى اماميه را حفظ كرده است .
بر خلاف اهل سنّت ، تلقّى خاص عالمان امامى از حديث ، مانع از پديد آمدن علوم متداول حديثى در ميان شيعيان شد . همّ و غم عالمان امامى در اين دوره ، تنها گردآورى مجموعه هاى حديثى بر اساس متون قديمى بوده و به دليل متداول بودن كتب حديثى ، متن هاى حديثىِ مُرسل فراوانى ، چه در حوزه اهل سنّت و چه شيعه ، پديد آمده است . با اين حال ، همين متون ، نكاتى در بر دارند كه مى توانند ما را در فهم برخى نظرات حديثى عالمان امامى ، يارى دهند . ويژگى خاص قرن ششم و تا حدّى قرن هفتم ، تأليف آثار فراوانى در مناقب نويسى ائمّه است.


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
422

سادس القرون» و «الأنوار الساطعة فى المئة السابعة» ، به معرفى عالمان و رجال شيعه در قرن ششم و هفتم اختصاص دارند.
اجازات ذكر شده در مجلّدات آخر بحار الأنوار ، به دليل آگاهى هاى منحصر به فردى كه در خود دارند ، داراى اهمّيت فراوانى براى اين تحقيق اند . از طريق اين اجازات ، مى توان به نكات زير آگاهى يافت :
1 . مراكز علمى شيعه در قرن ششم و هفتم ، 2 . كتاب ها و آثار متداول در جامعه اماميه ، 3 . شيوخ اجازه روايت.
جامع ترين اين اجازات ، اجازه علّامه حلّى به بنو زهره است كه اطلاعات مهمى از اين دست دارد .
كتاب رجالى رياض العلماء و حياض الفضلاء افندى نيز ـ گرچه اثرى از دوره صفويه است ـ اطلاعات مفيدى در بر دارد . افندى كه خود ، كتاب شناسى ذو فنون بوده است ، اطلاعات فراوانى از نسخه هاى خطّى زمانش را با گزارش اسناد اجازات ـ كه گاه بر نسخه ها بوده ـ ، آورده است.
از مآخذ مهم رجالى قرن هفتم ، آثار رجالى ابن ابى طى ، عالم امامى قرن ششم و هفتم است كه در صورت يافت شدن ، مى تواند آگاهى هاى مفيدى درباره تشيّع حلّه ـ كه آغاز درخشش آن ، در قرن ششم و هفتم است ـ در اختيار ما قرار دهد. ۱
همين جا بايد اشاره نمود كه بررسى وضعيت شيعه در حلّه ، خود ، نياز به تحقيق جدايى دارد كه تا به حال ، چندان توجّه محقّقان را به خود جلب نكرده است و در تحقيق كنونى ، تنها با توجّه به وضعيت حديثى شيعه در اين شهر ، گزارشى آمده است . ۲

1.آقاى رسول جعفريان ، بازمانده هايى از اين كتاب را كه در منابع بعدى نقل شده است ، استخراج كرده و با عنوان الحاوى فى رجال الشيعة الإمامية منتشر كرده است .

2.اطلاعات منحصر به فردى از اين دست ، در كتاب مجمع الآداب ابن فوطى ، وجود دارد . گزارش تاريخى از جامعه شيعه در قرن ششم و هفتم را آقاى رسول جعفريان در كتاب تاريخ تشيّع در ايران آورده كه به دليل جامعيت ، خوانندگان ، ناگزير از رجوع به آن هستند . گفتنى است كه آقايان محمّد حاجى تقى و محمّد امين حسين پورى ، دو اثر مستقل در موضوع مكتب حلّه در دست تدوين دارند .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101923
صفحه از 554
پرینت  ارسال به