429
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

مدارس متعدّد ، نقش مهمى در ترويج معارف اهل بيت عليهم السلام ايفا نمود . شهررى ، بعد از مهاجرت شيخ صدوق به آن جا، مركزى براى اشاعه معارف اهل بيت بوده است.
گفتنى است كه قرن ششم ، دوره سيطره افكار و آراى شيخ طوسى است . اين را مى توان از نگاهى به فهرست مؤلّفان امامى قرن ششم دريافت كه غالبا نزد شاگردان شيخ ، تلمّذ كرده اند.
مهم ترين منبعى كه اطلاعات ريز تاريخى همراه با شمايى از وضعيت فكرى شيعه را در اختيار ما قرار مى دهد ، كتاب فارسىِ بعض مثالب النواصب فى نقض كتاب فضائح الروافض عبد الجليل قزوينى (مشهور به كتاب نقض) است. ۱ اين كتاب پاسخى است به كتاب فضائح الروافض ، نوشته نويسنده اى از اهل سنّت كه ادّعا نموده در آغاز ، شيعه بوده و سپس به تسنّن گرويده است .
سواى نكات فراوان و جالبى كه در كتاب قزوينى عرضه شده است ، آنچه براى ما در اين جا اهمّيت دارد ، گزارش هاى او در مورد مدارس شيعه است. ۲ اين گزارش ها، تنها شواهد موجود فعلى از حضور چشمگير تشيّع در شهررى در قرن ششم است . قزوينى در پاسخ به گفته مؤلّف فضائح ـ كه گفته : «و به روزگار سلطان ملك شاه و سلطان محمّد ـ قدس اللّه روحهما ـ نگذاشتندى كه اينان مدرسه و خانقاه سازند» ـ اطلاعات جالبى از مدارس شهررى ارائه نموده ، مى نويسد :
امّا جواب اين كلمه كه از وجوه ، دفع ضرورى كرده است ، آن است كه نمى دانم كه به كدام بقعه اشارت مى كند . اگر به تحصير و تعديد مدارس سادات مشغول شويم در بلاد خراسان و حدود مازندران و شهرهاى حلب و حرّان و از بلاد عراق چون قم و كاشان و آبه ، كه «مدارس چند است و كى بوده است و اوقاف چند دارد؟» ، طومارات كتب خواهد ؛ امّا از براى دفع شبهت را اشارتى برود به شهر رى كه منشأ و مولد اين قائل است :

1.در مورد عبد الجليل قزوينى ، ر . ك : مقدّمه نقض .

2.براى دستيابى به گزارش تفصيلى از اين كتاب ، ر . ك : انديشه تفاهم مذهبى در قرن هفتم و هشتم هجرى ، ص ۱۳ ـ ۶۲ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
428

از اواخر قرن سوم به بعد تا قبل از حمله مغولان ، شهر نيشابور بوده است . اين شهر در دوره گسترش خود ، يكى از مهم ترين مراكز علمى جهان اسلام به شمار مى رفته است . مؤيّد اين نكته ، وجود مدارس فراوان در اين شهر است. ۱
شهر بغداد نيز از جمله مراكز علمى مورد توجّه اين دوره است . در اين شهر ، دو گروه مهم شيعه و حنابله ، حضور چشمگيرى داشته اند، گرچه شهر بغداد ، بعد از به آتش كشيده شدن كتاب خانه شاپور و مهاجرت شيخ طوسى به نجف ، مركزيت علمى خود را براى حوزه شيعه از دست داد . تقريبا در اواخر قرن پنجم بود كه شهر نجف ، مركزيت علمى جهان تشيّع را به دست آورد.
در اواخر قرن پنجم ، در حدود سال 495 ق ، امير شيعى مذهب ، صدقة بن منصور دبيسى (مؤسس سلسله آل مَزيَد) ، شهر حلّه را تأسيس نمود . ۲ اين شهر به زودى ، يكى از مراكز مهم اماميه شد. ۳ البته قبل از رونق گيرى شهر حلّه ، شهررى با داشتن

1.در مورد مدارس نيشابور و خاندان هاى مشهور آن ، ر . ك : Richard W. Bulliet, The Particans of Nishapur: A Study in Medival Islamic Social Hustory (Cambridge, ۱۹۷۲). اين كتاب ، توصيف تقريبا كاملى را از خاندان هاى مهم شهر نيشابور از اواخر قرن سوم تا قرن ششم در بر دارد . متن كتاب بر اساس آثار نگاشته شده درباره علماى نيشابور است . قديمى ترين اثر موجود درباره علماى نيشابور ، كتاب تاريخ نيسابور حاكم نيشابورى (م ۴۰۵ ق) است كه به طور كامل باقى نمانده و در حال حاضر تنها تلخيصى فارسى از آن موجود است . متن اين كتاب ، مرجع مهمى براى نگارش دو كتاب مهم تراجم حنفيان و شافعيان ، يعنى كتاب الجواهر المضيئة فى تراجم العلماء الحنفيّة (نگاشته عبد القادر قريشى) و كتاب طبقات الشافعيّة الكبرى (نگاشته سُبكى) بوده است . متن كتاب ، بر اساس منقولات موجود ، در سه مجلّد در حال بازسازى است .

2.معجم البلدان ، ذيل «حلّه» ؛ دائرة المعارف اسلام ۲( (EI ، ذيل «حلّه» . اطلاعات ذكرشده در دائرة المعارف اسلام ، تلخيصى از گفته هاى ياقوت است .

3.براى اطلاع از مراكز مهم شيعى و شيوخ اجازه در اين قرن به طور كلّى ، ر . ك : بحار الأنوار ، ج ۱۰۴ ، ص ۴۷ ـ ۵۰ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101911
صفحه از 554
پرینت  ارسال به