435
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

نشده و آنچه در حال حاضر موجود است ، همين متن متداول است . اين اثر ، يكى از آثار مورد علاقه زيديه و يكى از معدود آثار موجود از ميراث حديثى زيديه ايران است. ۱

وضعيت علم حديث در ميان اهل سنّت

مهم ترين آثار علم الحديث در بين اهل سنّت ، در قرن چهارم و پنجم تدوين شد و از قرن پنجم به بعد ، آثارِ پديد آمده ، تنها شرح و بسط مطالب كتب قبلى بوده است.
پيش تر اشاره شد كه مراكز مهم علمى جهان اسلام در اين قرن ، شهرهاى نيشابور و بغداد بوده اند. در اين دو شهر ، عالمان بسيارى به تحصيل و تدريس مشغول بوده اند. در بغداد ، عالم مشهور ، ابن جوزى ، كتاب الموضوعات ۲ را نگاشت . جوزقانى همانند اين كتاب ، كتاب الأباطيل را نگاشت . اين دو اثر ، به ادبيات نقد حديث ، مربوط اند .
عالمان خراسانى نيز به نگارش كتب رجالى ، همّت نهادند . ابوسعد عبد الكريم بن محمّد سمعانى (م 562 ق) ، كتاب الأنساب را نگاشت كه مبنايى براى كار ياقوت حموى در نگارش اثر سترگ معجم البلدان بوده است . سمعانى همچنين كتابى به نام الاستملاء در آداب املا نگاشته است . عبد الكريم بن محمّد رافعى نيز اثرى رجالى در احوال علماى قزوين با عنوان التدوين فى أخبار قزوين نگاشته است. ۳

1.نگارنده اين سطور در جاى ديگر (از جمله در مقدّمه خود بر كتاب الإفادة فى أخبار الأئمة السادة و مقالاتى چند در نشريات آيينه پژوهش و كتاب ماه دين و ... ) ، با تفصيل بيشترى به ميراث مكتوب زيديّه پرداخته است .

2.ر . ك : «مبانى وضع شناسى در الموضوعات ابن جوزى» ، سيّدمحمّدجواد وزيرى فرد ، علوم حديث ، ش ۱۲ . در آثار اين گونه ، مؤلّفان به بررسى احاديث جعلى مى پردازند .

3.اين كتاب به وسيله عزيزاللّه عطاردى تصحيح و منتشر شده است . براى مرور نكات بااهمّيت كتاب ، ر . ك : «سيرى در التدوين فى أخبار قزوين» ، مرتضى ذكايى ساوجى ، (مجلّه آينه پژوهش ، ش ۳۴ ، ص ۴۶ ـ ۵۲ . اهمّيت كتاب التدوين در علوم حديث ، اطلاعات فراوان آن درباره روايت متون حديثى ، بخصوص متون حديثى اهل سنّت است . نيز اطلاعات جالبى درباره روايت كتاب صحيفة الرضا عليه السلام ، در اين كتاب آمده است .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
434

زيديه گرويد . در زمان قاضى جعفر ، دو جريان مهم در ميان زيديه يمن وجود داشته است : جريان موسوم به «مطرفيّه» با آراى خاصّ كلامى ، و جريان مقابل آن ، كه به دليل مخالفت با مطرفيّه ، به «مخترعه» مشهور است.
در پى تشديد اختلاف ميان اين دو گروه ، عالمان مخترعه ، از عالمان زيدى ايران دعوت كردند تا به يمن رفته ، با تدريس متون كلامى معتزله بصره ، آنها را در مقابله با مطرفيّه ـ كه علاوه بر آراى خاصّ خود ، از مكتب كلامى بغداد پيروى مى كردند ـ يارى كنند.
همچنين عالم مشهور و شريف زيدى مكّه ، على بن عيسى مشهور به ابن وهاس ، از فقيه و متكلّم نامور زيدى ايرانى به نام زيد بن حسن بيهقى بروغنى (م 551 ق) دعوت نمود تا به يمن برود . بعد از سفر بيهقى به يمن ، قاضى جعفر كه از عقايد مطرفيّه پيروى مى كرد ، به مخترعه گرويد.
بعد از آن ، قاضى جعفر به مناطق جبال و عراق سفر كرد و در پى اين سفر بود كه ميراث حديثى ـ كلامى زيديه ايران و عراق را با خود به يمن برد . قاضى جعفر در 573 ق ، درگذشت و در زادگاهش ، سناع ، به خاك سپرده شد. ۱
يكى از مهم ترين متون حديثى زيديه كه قاضى جعفر ، در سلسله روايت آن قرار دارد ، كتاب تيسير المطالب ، تأليف عالم نامدار زيدى ، ابوطالب يحيى بن حسين هارونى (م 424 ق) است . كتاب تيسير المطالب در اصل ، امالى هارونى است . تحرير موجود اين كتاب ، به ترتيب قاضى جعفر است . وى كتاب را باب بندى نموده و آن را در شصت و چهار باب ، منظّم كرده است. ۲ تا به حال ، نسخه اى از اصل كتاب ، يافت

1.براى اطلاع از شرح حال قاضى جعفر ، ر . ك : طبقات الزيديّة الكبرى (بلوغ المراد إلى معرفة الأسناد) ، ج ۱ ، ص ۲۷۳ ـ ۲۷۸ .

2.قاضى جعفر ، اشاره كرده كه چيزى به متن كتاب نيفزوده است : «تمّ الكتاب على كماله من غير زيادة عليه و لا نقصان منه سوى ترتيب الأبواب و إلحاق كلّ شى ء ببابه» (تيسير المطالب ، ص ۲۴) ؛ امّا ظاهرا مطالب ديگرى نيز بوده كه در روايت هاى ديگر كتاب ، موجود بوده است (ر . ك : كتاب خانه ابن طاووس ، ص ۱۸۲ ـ ۱۸۴) .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101780
صفحه از 554
پرینت  ارسال به