443
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

عالمان چون : ابو عبد اللّه بن بِشكوال ، ابو الوليد بن المناصف ، قاسم بن دحمان ، صالح بن عبد الملك ، ابو اسحاق بن قرقول ، ابو العبّاس ابن سيّده ، ابو عبد اللّه قباعى ، ابو بكر بن مفاوز و ابو عبّاس بلنسى ، سماع حديث كرد. ۱
از ديگر سفرهاى وى ، مى توان به سفر به مصر و ديدار با محدّث مشهور آن ديار ، بوصيرى و هم طبقه هاى وى ، سفر به شام ، عراق و خراسان اشاره كرد ، چنان كه خود در كتابش ، به حضور در نيشابور و محلّه مشهور آن ، شادياخ ، اشاره كرده است . او در بغداد ، از ابو الفرج ابن الجوزى ، سماع حديث نموده است .
ابن دِحيه كلبى در سال 604 ق ، به شهر اِربِل سفر نمود و در سال روز ولادت پيامبر صلى الله عليه و آله ، كتابى براى امير اربل ، مظفر الدين كوكبرى ، با عنوان التنوير فى مدح السراج المنير تأليف نمود و در ذيل آن ، قصيده بلندى در مدح كوكبرى سرود .
وى در شهر واسط ، مسند أحمد بن حنبل را از احمد بن ابى الفتح مندايى، ۲ در اصفهان ، المعجم الكبير احمد بن سليمان طبرانى را از ابو جعفر صيدلانى ۳ و در نيشابور ، صحيح مسلم را از منصور فراوى ، به سند متّصل به مؤلّفان اين كتاب ها دريافت نمود . او به مصر بازگشت و به استادى در «دار الحديث الكامليّة» رسيد. ۴
مقام علمى وى را ستوده اند و به تبحّر وى در فقه مالكى و حديث ، اشاره كرده اند. فهرست آثار وى ، گواهى بر گفته اين عالمان است.
قرن ششم در تاريخ تدوين كتب حديثى اَباضيه ، از اهمّيت خاصى برخوردار است. ۵ ابو يعقوب يوسف بن ابراهيم ورجلانى (م 570 ق/ 1174م) از عالمان مشهور

1.التكملة لكتاب الصلة ، ج ۲ ، ص ۶۵۹ .

2.همان ، ج ۲ ص ۶۵۹ .

3.المختصر المحتاج إليه من تاريخ أبى عبد اللّه الدبيثى ، ص ۲۸۸ .

4.ذيل التقييد ، ص ۲۳۶ .

5.بغية الوعاة ، ج ۲ ، ص ۲۱۸ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
442

موسى بن عبد اللّه بن حسن بن على بن محمّد بن على بن موسى بن جعفر بن محمّد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب است. ۱ وى خود را «ذو نسبتين» يا «ذو نسبين» ناميده است. ۲ البتّه عدّه اى در اين كه وى از دحيه كلبى نسب ببرد ، ترديد كرده اند. ۳ ابن خَلِّكان ، تاريخ تولّد وى را سال 544 ق ، دانسته ۴ و به نقل برخى از كسان ، از قول خود وى درباره تاريخ تولّدش ، ذى قعده سال 548 را ذكر كرده است . در مورد تاريخ وفات وى ، اختلافى ميان مورّخان نيست و جملگى ، چهاردهم ربيع اوّل سال 633 ق را ذكر كرده اند. ۵
وى از محدّثان كثير السفر بوده است . او در آغاز عمر ، به مغرب سفر كرد و در آن جا از شيوخ حديث ، سماع حديث نمود . در مراكش در سال 565 ق ، به محضر ابو بكر محمّد بن عبد اللّه عبدرى (كه در نحو و ادب از سرآمدان زمان خود بوده است) رسيد ! همچنين در همان جا در سال 564 ق ، با ابوعبد اللّه محمّد بن حسين بن حبوس ، در منزلش ديدار نمود و از وى سماع حديث كرد .
وى بار ديگر به اندلس بازگشت و از ابو القاسم بن بِشكوال ، ابو عبد اللّه محمّد بن سعيد بن زرقوق ، ابو عبد اللّه بن المجاهد ، ابو بكر بن خير ، ابو العبّاس بن مضاء ، ابو محمّد بن بونه ، ابو القاسم بن حُبَيش ، ابو بكر بن جُبَير لَمتونى و ديگران ، سماع حديث نمود. ۶
او سپس به تِلِمسان سفر كرد و با قاضى آن ديار ، ابو الحسن بن ابى حَيّون ، ديدار كرد و از وى سماع حديث نمود. ۷ نيز در سفر به افريقيّه در سال 595 ق ، از گروهى از

1.براى اطلاع از وى به نحو مختصر ، ر . ك : أهل البيت فى المكتبة العربيّة ، ص ۴۹ و ۵۰ .

2.در مورد اين علوى ، ر . ك : المستفاد من ذيل تاريخ بغداد ، ص ۲۰۶ .

3.ر . ك : البداية و النهاية ، ج ۱۳ ، ص ۱۴۴ .

4.ميزان الاعتدال ، ج ۳ ، ص ۱۸۶ ؛ ذيل تاريخ بغداد ، ص ۶۵ ؛ المستفاد من ذيل تاريخ بغداد ، ص ۲۰۸ .

5.وفيات الأعيان ، ج ۳ ، ص ۴۵۰ .

6.ذيل تاريخ بغداد ، ج ۵ ، ص ۶۸ ؛ الذيل على الروضتين ، ص ۱۶۳ ؛ وفيات الأعيان ، ج ۳ ، ص ۴۵۰ ؛ سير أعلام النبلاء ، ج ۲۲ ، ص ۳۹۴ ؛ نفح الطيّب ، ج ۲ ، ص ۱۰۳ .

7.التكملة لكتاب الصلة ، ج ۲ ، ص ۶۵۹ ؛ ذيل التقييد ، ص ۲۳۶ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101902
صفحه از 554
پرینت  ارسال به