445
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

عن علىّ بن الحسين بن علىّ الرازى فى درب مصلحگاه ۱ فى ذى القعدة سنة ثمان عشرة و خمسمئة إملاء من لفظه ، قال : حدّثنا أبو عبد اللّه الحسين بن محمّد بن نصر الحلوانى فى داره غرّة ربيع الآخر سنة إحدى عشرة و ثمانين و أربعمئة بكرخ بغداد إملاء من لفظه ، قال : حدّثنى الشريف الأجلّ المرتضى علم الهدى ذو المجدين أبو القاسم علىّ بن الحسين الموسوى ـ رضى اللّه عنه ـ فى داره ببغداد فى بركة زلزل فى شهر رمضان سنة تسع و عشرين و أربعمئة قال : حدّثنى أبى الحسين بن موسى ، قال : حدّثنى أبى موسى بن محمّد ، قال : حدّثنى أبى محمّد بن موسى ، قال : حدّثنا أبى موسى بن إبراهيم ، قال : حدّثنا أبى إبراهيم بن موسى ، قال : حدّثنى أبى موسى بن جعفر ، قال : حدّثنى أبى جعفر بن محمّد ، قال : حدّثنى أبى محمّد بن علىّ ، قال : حدّثنى أبى علىّ بن الحسين ، قال : حدّثنى أبى الحسين بن علىّ ، قال : حدّثنا جابر بن عبد اللّه الأنصارى ، قال : قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : «زيّنوا مجالسكم بذكر علىّ بن أبى طالب» . ۲
از عالمان شيعى در قرن ششم ، ابوعبد اللّه محمّد بن احمد بن شهريار خازن ، داماد شيخ طوسى ، است كه در نجف وطن گزيده بود. ۳ وى با وجود اين كه خود ، صاحب اثرى نيست يا حدّ اقل خبرى از نوشته اى از وى نداريم ، از مشايخ اجازه است. ۴ وى راوى آثار شيخ طوسى ، صحيفه سجّاديه و ديگر كتب امامى است .
طبرى در سال 512 ق ، آثار شيخ طوسى و مفيد و برخى آثار ديگر را نزد ابو عبد

1.در متن ، «درب مصلحگاه» به خطا «مسلخگاه» آمده است (ر . ك : معجم البلدان ، ج ۵ ، ص ۱۴۳) .

2.بشارة المصطفى ، ص ۱۰۵ .

3.براى اطلاع بيشتر در مورد وى ، ر . ك : طبقات أعلام الشيعة (ثقات العيون) ، ص ۴۶ ـ ۲۴۵ . نواده وى ، على بن حمزه ، به عنوان عالمى امامى كه آثار چندى را كتابت كرده ، شناخته شده است . اين آثار ، به خطّ وى موجودند . وى در سال ۵۶۲ ق ، در شهر حلّه ، نسخه اى از اختيار معرفة الرجال را استنساخ كرده است . نسخه اى از تفسير التبيان شيخ طوسى به خطّ وى ـ كه در سال ۵۶۷ ق از كتابت آن فارغ شده ـ نيز موجود است (ر . ك : همان ، ص ۱۸۸) .

4.همان ، ص ۸ و ۱۱ . وى در سال ۵۱۶ ق ، كتاب التعازى را از ابو الحسن زيد بن ناصر حسينى براى ابو العبّاس احمد بن حسين ، روايت كرده است (ر . ك : التعازى ، ص ۴ ـ ۹۳) .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
444

اباضى ، مجموعه احاديث روايت شده از صحيح ربيع بن حبيب فراهيدى را گردآورى نمود و تحت نام ترتيب فى صحيح حديث رسول اللّه رواية ربيع بن حبيب (شرح الجامع الصحيح مسند الإمام الربيع بن حبيب الفراهيدى) بر اساس اصل مسند ، نظم داد. ۱ اين اثر ، مورد توجّه و عنايت عالمان اباضى قرار دارد. ۲

شهر رى ، مركز حديثى شيعه در قرن ششم و هفتم

شهر رى ، از مراكز مهم شيعه در قرن ششم بوده است . بعد از مهاجرت شيخ صدوق و ماندگارى وى در اين شهر ، اعقاب وى در همان جا اقامت گزيدند . آنها ضمن تحصيل علوم دينى ، راويان آثار تأليفىِ شيخ صدوق نيز بوده اند. اين نكته را مى توان از اسناد احاديث روايت شده در بشارة المصطفى دريافت.
در رى ، طبرى ، آثار صدوق را از طريق شمس الإسلام حسن بن حسين حَسَكا به سال 510 ق ، از شيخ صدوق روايت نموده است. ۳ از محلّه هاى شيعى شهر رى ، به محلّه درب زامِهران و درب مُصلحگاه ، اشاره شده است. ۴
طبرى ، حديثى را كه سلسله سند جالبى دارد ، در محلّه مصلحگاه ، سماع نموده است :

1.در مورد اين فرقه و اهمّيت آن ، ر . ك : دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، مدخل «اباضيّه» (به قلم مسعود جلالى مقدّم) .

2.اين كتاب در دمشق (۱۹۶۳م) در سه جلد منتشر شده است .

3.براى نمونه ، ر . ك : بشارة المصطفى ، ص ۹۵ و ۹۷ .

4.در مورد درب زامهران ، ر . ك : همان ، ص ۱۱۱ ـ ۱۱۶ . وى اين احاديث را از ابو النجم محمّد بن عبد الوهّاب بن عيسى رازى در سال ۵۱۰ و ۵۱۶ ق سماع نموده است . اين فقيه ظاهرا همان ابو النجم محمّد بن عبد الوهّاب بن عيسى السمان است كه منتجب الدين از وى با عنوان فقيه ، حافظ و صاحب كتابى در فقه ياد كرده است (ر . ك : الفهرست ، منتجب الدين ، ص ۱۶۰) .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 101857
صفحه از 554
پرینت  ارسال به