463
تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري

اشاره كرده كه ابن بابويه حديث «علّمنى رسول اللّه ألف باب ...» را به 24 طريق نقل كرده است . البته در كتاب الخصال ، ۱ اين حديث به 34 طريق روايت شده كه بر تصحيف متن مناقب دلالت دارد.
44 . الخصال فى آداب الملوك ، تأليف مؤلّفى ناشناخته .
ابن شهرآشوب ، عبارتى از حضرت امير عليه السلام را از اين كتاب نقل كرده است . ۲

ابن شهرآشوب و كتاب «معالم العلماء»

اهمّيت ابن شهرآشوب ، گذشته از تأليف آثار حديثى ، نگارش كتاب معالم العلماء است . در اين قرن ، دو اثر مهم رجالى شيعه به رشته تحرير در آمد كه يكى از آنها همين كتاب معالم العلماء است. ۳ اين كتاب ابن شهرآشوب ، تكمله اى بر كتب رجالى شيخ طوسى است . بخش هاى عمده اين كتاب ، همان مطالب كتب رجالى نجاشى و شيخ طوسى است ؛ امّا مواردى وجود دارند كه ابن شهرآشوب ، اطلاعات جديدى را عرضه مى دارد . مهم ترين اين موارد ، عبارت اند از :
1 . در تعريف اصول ، ابن شهرآشوب از قول شيخ مفيد چنين گفته است :
قال الشيخ المفيد أبو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن النعمان البغدادى ـ رضى اللّه عنه و قدّس روحه ـ : صنّف الإماميّة من عهد أمير المؤمنين علىّ عليه السلام إلى عهد أبى محمّد الحسن العسكرى ـ صلوات اللّه عليه ـ أربع مئة كتاب تسمّى الاُصول و هذا معنى قولهم : أصل. ۴
اين نكته تا آن جا كه منابعْ بررسى شد ، قديمى ترين نقل قول در باره اصول اربع مئة است. ۵

1.ر . ك : الخصال ، ج ۲ ، ص ۶۴۲ ـ ۶۵۲ .

2.ر . ك : مناقب آل أبى طالب ، ج ۱ ، ص ۲۷۲ .

3.آثار مهم رجالى شيعه ، عبارت اند از : كتاب الفهرست و الرجال شيخ طوسى ، كتاب معرفة الناقلين كشّى ، تهذيب شيخ طوسى با عنوان اختيار معرفة الرجال ، و كتاب رجال ابو العبّاس احمد بن على نجاشى .

4.معالم العلماء ، ص ۳ .

5.براى بررسى در مورد اصول اربع مئة (نخستين جوامع حديثى شيعه) ، ر . ك : «الاُصول أربعُ مئة» ، اتان كلبرگ ، ترجمه محمّدكاظم رحمتى ، علوم حديث ، ش ۱۷ ، ص ۶۹ ـ ۱۲۳ .


تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
462

39 . شرح الأخبار ، تأليف قاضى نعمان بن محمّد بن حيّون تميمى (م 363 ق).
ابن حيّون تميمى ، قاضى القضات و فقيه نامدار اسماعيلى است . كتاب شرح الأخبار وى در فضايل ائمّه است كه به چاپ نيز رسيده است .
موارد نقل شده از اين كتاب ، در : ج 2 ص 16 ، 18 ، 49 ، 64 ، 240 ، 249 ، 253 ، 379 ، 363 و364 ، ج 3 ص 16 ، 40 ، 337 و 397 ، ج 4 ص 10 ، 163 و 174 .
40 . البدع المحدثة فى الإسلام بعد النبىّ صلى الله عليه و آله ، تأليف ابو القاسم كوفى .
اين كتاب به الاستغاثة من بدع الثلاثة شهرت دارد و متن آن با همين عنوان به چاپ رسيده است .
موارد نقل شده از اين كتاب ، در : ج 1 ص 159 ، ج 2 ص 72 و 364.
41 . نزهة الأبصار و محاسن الآثار ، تأليف ابو الحسن على بن مهدى مامطيرى. ۱
ابن شهرآشوب گاهى از اين كتاب با عنوان مجالس ابن مامطيرى ياد كرده است . كتاب فوق ، يكى از متون تأليف شده قبل از نهج البلاغة ى سيّد رضى است كه مؤلّف آن به گردآورى برخى از كلمات حضرت امير عليه السلام همت گمارده است . متن اين كتاب در يك نسخه خطّى در واتيكان باقى است.
موارد نقل شده از اين كتاب ، در : ج 1 ص 9 ، 84 و 159 ، ج 2 ص 105 ، 114 ، 343 ، 354 ، 368 و 378 ، ج 3 ص 154 و 197 ، ج 4 ص 23 ، 87 و 163 .
موارد نقل شده با عنوان «ابن مهدى المامطيرى فى مجالسه» ، در : ج 1 ص 79.
42 . الفنون ، نگاشته احمد بن المؤدّب .
موارد نقل شده از اين كتاب ، در : ج 4 ص 23 و 274 .
43 . الخصال ، تأليف شيخ صدوق.
تنها در دو مورد ، از اين كتاب ، نقل شده است كه در مورد اوّل، ابن شهرآشوب

1.براى دستيابى به گزارشى از شرح احوال مامطيرى و كتاب نزهة الأبصار ، ر . ك : «نهج البلاغه پيش از نهج البلاغه» ، حسن انصارى قمى ، نشر دانش ، سال ۱۹ ، ش ۱ ، بهار ۱۳۸۱ ، ص ۶۳ ـ ۶۶ .

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه در سده هاي چهارم تا هفتم هجري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 100393
صفحه از 554
پرینت  ارسال به